تبیان، دستیار زندگی
مشركان و كافران گمان مى كردند شاید پیامبر(ص) از مبارزه و پایدارى خسته شود و دست از دعوت الهى خود بردارد. خداوند به پیامبر(ص) مى فرماید كه به آنان اطمینان دهد كه هرگز پیرو آیین آنان نخواهد شد:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قران کریم

١٤) جزء یازدهم قرآن کریم، آیات ١ الی ١٠٩ سوره ی یونس

 از مشركان نباش

مشركان و كافران گمان مى‏كردند شاید پیامبر(ص) از مبارزه و پایدارى خسته شود و دست از دعوت الهى خود بردارد. خداوند به پیامبر(ص) مى‏فرماید كه به آنان اطمینان دهد كه هرگز پیرو آیین آنان نخواهد شد:

 بگو: اى مردم اگر در دین من شك دارید، پس كسانى را كه به جاى خدا مى‏پرستید، نمى‏پرستم؛ ولیكن خدایى را مى‏پرستم كه شما را مى‏میراند و مأمور شده‏ام كه از مومنان باشم. و این كه، به دین یكتاپرستى روى‏آور و اصلاً از مشركان نباش، و به جاى خدا چیزى را كه نه سود و نه زیانى به تو نمى‏رساند مخوان، كه اگر چنین كنى، پس آن‏گاه تو از ستمكارانى!


    آیات 104 الى 106


 هیچ كس به جز خدا

اگر كسى شایسته‌ی دریافت خیر و نیكى از جانب پروردگار شود، هیچ كس نمى‏تواند او را محروم كند. همچنین اگر زیانى از سوى خدا باشد، كسى نمى‏تواند آن را برطرف سازد. در قرآن مى‏خوانیم:

 و اگر خدا به تو زیانى برساند، هیچ كس به جز او نیست كه آن را برطرف كند و اگر برایت خیرى بخواهد، پس براى بخشش او هیچ برگرداننده‏اى نیست. آن را به هر یك از بندگانش كه بخواهد مى‏رساند و او آمرزنده‌ی مهربان است.

آیه‌ی 107


 بهترین حاكمان

خداوند، به ایمان و عبادت بندگانش نیازى ندارد و گمراهىِ مردم زیانى به او نمى‏رساند، بلكه ایمان هر كس به سود خودش و گمراهى‏اش به ضرر خودش است. خداوند مى‏فرماید:

 بگو: اى مردم از سوى پروردگارتان براى شما حق آمده است. پس هر كه هدایت شود، به سود خودش هدایت شده است و هر كه گمراه شود، پس به زیان خودش گمراه شده است و من وكیل شما نیستم. و از آن‏چه بر تو وحى مى‏شود، پیروى كن و صبر كن تا خدا حكم كند و او بهترین حاكمان است.

آیات 108 و 109

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء یازدهم قرآن کریم، آیات ١ الی ١٠٩ سوره ی یونس

سوره ی یونس آیات ٩٤ الی ١٠٣

سوره ی یونس آیات ٧٨ الی ٩٣

سوره ی یونس آیات ٦٨ الی ٧٧


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.