تبیان، دستیار زندگی
هرگاه مردم، گرفتار شرك و گناه مى شدند، خداوند پیامبرى مى فرستاد تا آنان را هدایت كند. اما مشركان و كافران سعى كردند مردم را از راه هدایت برگردانند و در مورد آیات و نشانه هاى الهى حیله و نیرنگ به كار مى بردند. خداوند مهربان مى فرماید:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

٧) جزء یازدهم قرآن کریم، آیات ١ الی ١٠٩سوره ی یونس

 مكرمى‏كنند

هرگاه مردم، گرفتار شرك و گناه مى‏شدند، خداوند پیامبرى مى‏فرستاد تا آنان را هدایت كند. اما مشركان و كافران سعى كردند مردم را از راه هدایت برگردانند و در مورد آیات و نشانه‏هاى الهى حیله و نیرنگ به كار مى‏بردند. خداوند مهربان مى‏فرماید:

 و هنگامى كه به مردم، پس از زیانى كه به آنان رسیده، رحمتى بچشانیم، ناگهان آنان در نشانه‏هاى ما مكر مى‏كنند. بگو: مكر خدا سریع‏تر است. به راستى رسولان ما آن‏چه مكر مى‏كنید را مى‏نویسند.

آیه‌ی 21


 به خود ستم نكنید

معمولاً مردم وقتى در آسایش و راحتى زندگى مى‏كنند، از یاد خدا غافل مى‏شوند؛ اما در سختى‏ها به شدت به یاد خدا مى‏افتند و با اخلاص از او كمك مى‏خواهند. نمونه‏اى از این رفتار را در قرآن چنین مى‏خوانیم:

 او كسى است كه شما را در خشكى و دریا به حركت درمى‏آورد، تا وقتى در كشتى‏ها باشید. و بادى ملایم به حركتشان درآورد و به آن شاد شوند. بادى سخت بر آنان بوزد و موج از هر طرف به سوى آنان بیاید و گمان كنند كه از هر طرف گرفتار شده‏اند. خدا را در حالى كه دین خود را براى او خالص كرده‏اند، مى‏خوانند كه: اگر ما را از این، نجات دهى، حتماً از سپاسگزاران خواهیم شد. ولى همین كه نجاتشان دهد، آن‏گاه است كه به ناحق در زمین ستم مى‏كنند. اى مردم ستم شما به زیان خودتان است. بهره‏مندى از زندگى دنیاست، آن‏گاه بازگشت شما به سوى ماست و شما را به آن‏چه انجام داده‏اید، آگاه مى‏كنیم.

آیات 22 و 23


 زندگى دنیا

انسان روزى كه به دنیا مى‏آید، كوچك و ناتوان است. غذا مى‏خورد، رشد مى‏كند و به كمال مى‏رسد. اما سرانجام روزى از دنیا مى‏رود و پس از مدتى فراموش مى‏شود، گویى اصلاً روى زمین زندگى نكرده است. خداوند مهربان براى زندگى دنیا، مثالى زیبا و روشن آورده است:

 به راستى مَثَل زندگىِ دنیا مانند آبى است كه آن را از آسمان نازل كردیم. پس گیاه زمین، از آن‏چه مردم و دام‏ها مى‏خورند با آن آمیخت تا وقتى كه زمین خرمى خود را یافت و آراسته شد و اهل آن پنداشتند كه بر آن قدرت دارند. شبى یا روزى فرمانِ ما آمد و آن را چنان خشكیده كردیم كه انگار دیروز وجود نداشته است. این چنین آیات را براى مردمى كه مى‏اندیشند، به روشنى بیان مى‏كنیم.

آیه‌ی 24


 سراى سلامت

انسان روزى از دنیا مى‏رود، اما سرنوشت كسانى كه كارهاى شایسته انجام داده‏اند با كسانى كه گناهكارند بسیار متفاوت است.
 هر كس كار نیكى انجام داده باشد، خداوند مهربان پاداشى بیش از اندازه‌ی آن نیكى به او مى‏دهد. اما اگر كسى گناه كرده باشد، كیفرش به اندازه‌ی گناهش است. سرانجامِ زندگى مردم را چنین مى‏خوانیم:

 و خدا به سراى سلامت دعوت مى‏كند؛ و هر كه را بخواهد به راه راست هدایت مى‏كند. كسانى كه نیكى كردند، همان نیكى و افزون بر آن خواهند داشت و تیرگى و خوارى، چهره‏هایشان را نمى‏پوشاند. آنان اهل بهشتند؛ در آن همیشه مى‏مانند. و آنان كه بدى كردند، كیفر بدى، همانند آن است و خوارى، آنان را مى‏پوشاند. در برابر خدا هیچ نگهدارنده‏اى ندارند. انگار چهره‏هایشان با پاره‏اى از شبِ تاریك پوشیده شده است. آنان اهل آتشند؛ همیشه در آن مى‏مانند.

آیات 25 الى 27


 بى‏خبر بودیم

خداوند مهربان، یگانه است، اما مشركان و كافران براى رفع نیازهاى دنیایى خود به جاى آن كه به خداوند قادرِ مطلق پناه ببرند، براى خدا شریكانى قرار مى‏دهند، یعنى به افراد و چیزهاى دیگرى متوسل مى‏شوند. روز قیامت، شریكان خدا! از پرستش مشركان اظهار بى‏اطلاعى مى‏كنند. قرآن، گفت‏وگویشان را در آن روز چنین بیان مى‏فرماید:

 و روزى كه همه‌ی آنان را برمى‏انگیزیم، آن‏گاه به كسانى كه شرك ورزیده‏اند، مى‏گوییم: شما و شریكانتان بر جاى خود باشید. پس میان آنان جدایى مى‏اندازیم و شریكانشان مى‏گویند: شما ما را نمى‏پرستیدید. و كافى است كه خدا میان ما و میان شما گواهى دهد كه ما از پرستش شما بى‏خبر بودیم. آن‏جاست كه هر كس آن‏چه را از پیش فرستاده، مى‏آزماید و به سوى مولاى حقیقى خود بازگردانده مى‏شوند و آن‏چه به دروغ مى‏گفتند، نابود مى‏شود.

آیات 28 الى 30


 بعد از حقیقت

مشركان مى‏دانند خداوند است كه آنان را آفریده، به آنان روزى مى‏دهد، مى‏میراند و بار دیگر زنده مى‏كند. آنان مى‏دانند كه تدبیر امور جهان به دست آفریننده‌ی مهربان است، اما باز هم براى خدا شریكانى قرار مى‏دهند و حاضر نیستند به یگانگى او ایمان بیاورند. خداوند یكتا مى‏فرماید:

 بگو: چه كسى از آسمان و زمین به شما روزى مى‏دهد؟ یا چه كسى مالك چشم‏ها و گوش‏هاست؟ و چه كسى زنده را از مرده خارج مى‏كند و مرده را از زنده بیرون مى‏آورد؟ و چه كسى كار را تدبیر مى‏كند؟ پس خواهند گفت: الله. بگو: آیا پرهیزكارى نمى‏كنید؟ این است الله، پروردگار حقیقى شما. پس، بعد از حقیقت جز گمراهى چیست؟ پس چگونه به بیراهه مى‏روید؟ این چنین سخن پروردگارت بر كسانى كه نافرمانى كردند، به حقیقت پیوست كه: آنان ایمان نمى‏آورند.

آیات 31 الى 33

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء یازدهم قرآن کریم، آیات 1 الی 109 سوره ی یونس

سوره ی یونس آیات ١١ الی ٢٠

سوره ی یونس آیات ١ الی ١٠

سوره ی توبه آیات ١٢٢ الی ١٢٩


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.