تبیان، دستیار زندگی
صادق طباطبایی که چند روزی است به دیار باقی شتافته است به دنبال انتشار یک مجموعه 5 ججلدی از خاطرات خود از دل انقلاب بوده است که سه جلد آن تا به حال منتشر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاطرات سخنگوی مرحوم


صادق طباطبایی که چند روزی است به دیار باقی شتافته است به دنبال انتشار یک مجموعه 5 ججلدی از خاطرات خود از دل انقلاب بوده است که سه جلد آن تا به حال منتشر شده است.


کتاب خاطرات صادق طباطبایی

جلد اول این مجموعه 5 جلدی، با عنوان "جنبش دانشجویی ایران" و با محوریت زندگی نامه و جایگاه خانوادگی صادق طباطبایی در حوزه دین، اجتماع و سیاست، سیر تحصیلات او در آلمان، جنبش سیاسی اجتماعی انجمن های اسلامی دانشجویان فارسی زبان در خارج از كشور و نقش مرحوم سید احمد خمینی در شكل گیری انقلاب اسلامی تدوین شده است.

این كتاب در شش فصل با عناوین سابقه خانوادگی و تحصیلات، فعالیت های سیاسی، اجتماعی و دانشجویی، كنفدراسیون دانشجویان و محصلین ایرانی، بعد از 15 خرداد در ایران، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا و نقش فراموش شده، تنظیم شده است.

در صفحه 106 كتاب "جنبش دانشجویی ایران" آمده است: در یكی از سفرها كه خدمت امام رسیدم و شرح فعالیت های انجمن های اسلامی دانشجویان را دادم، گفتم ما شدیدا" در مضیقه مالی قرار داریم و هزینه های ما خیلی زیاد است و بیشتر مخارج ما مربوط به چاپ كتاب و جزوه می شود. امام گفتند كه من تامین می كنم. در این زمینه با آقای دعایی صحبت كردم و از طریق بیروت پول برای ما حواله شد و با مساعدت امام توانستیم چاپخانه ای تهیه كنیم.

دومین جلد از این مجموعه با عنوان "لبنان، امام صدر و انقلاب فلسطین"، در چهار فصل با عناوین سفر به لبنان، در لبنان، گفت و گو و نامه های دكتر چمران و اسناد و مدارك، تدوین شده است.

این كتاب، دربرگیرنده خاطرات صادق طباطبایی از لبنان و امام موسی صدر، دكتر مصطفی چمران، انقلاب فلسطین و رابطه آن ها با امام خمینی(ره) و انقلاب سال 1357 است.

در آغاز كتاب "لبنان، امام صدر و انقلاب فلسطین"، مطلبی با عنوان "سفارش ماندگار" منتشر شده كه شامل نصایح امام موسی صدر به صادق طباطبایی ، هنگام عزیمتش به آلمان برای ادامه تحصیل است. در بخشی از این مطلب می خوانیم: درس باید خواند؛ مرد اجتماع باید بود؛ در عین حال مرد دین دار هم می توان بود‍‍! همه این ها با هم جمع می شوند. بلكه همه این ها یك راه است. آرامشی كه در نتیجه نماز و رضایتی كه در نتیجه روزه برای انسان حاصل می آید، نه تنها زحمت مختصری كه در راه به پا داشتن این عبادات می كشد جبران می كند، بلكه آرامش، آسایش و نوری در قلب انسان پدید می آورد كه توفیق وی را در هدف های تحصیلی نیز تامین می كند.

در ادامه این كتاب، اسناد به جای مانده از ساواك درباره امام موسی صدر و رابطه او با امام خمینی(ره) و فعالیت های انقلابی وی در لبنان منعكس شده است.

درس باید خواند؛ مرد اجتماع باید بود؛ در عین حال مرد دین دار هم می توان بود‍‍! همه این ها با هم جمع می شوند. بلكه همه این ها یك راه است.

صادق طباطبایی، در جلد سوم خاطرات خود با نام "شكل گیری انقلاب اسلامی ایران" به بازگویی وقایع مربوط به روزهای آغازین پیروزی انقلاب و رفراندوم جمهوری اسلامی ایران در سال 1358 پرداخته است.

این كتاب، در دو فصل و با عناوین قلب ایران در قلب اروپا(امام در پاریس) و از پرواز انقلاب تا استقرار جمهوری اسلامی تنظیم شده است.

طباطبایی در توصیف احساسات مردم در زمان خروج شاه از ایران این چنین نوشته است: هنگامی كه رادیو تهران، خبر خروج شاه را پخش كرد، جشن های عمومی در سرتاسر تهران دامن گسترد. گروه های انقلابی بدون مانع از طرف نیروهای امنیتی و ارتش به خیابان ها ریختند. مردم از رانندگان دعوت می كردند تا چراغ اتومبیل ها را برای شركت در شادی روشن كنند. [حتی]مینی بوس های سفارت آمریكا كه كاركنان سفارت را به خانه می بردند، قبلا" با عكس های امام خمینی(ره) مجهز شده بودند.

جلد سوم خاطرات صادق طباطبایی، در قطع رقعی و 506 صفحه و با شمارگان 3هزار نسخه و بهای 52هزار ریال منتشر شده است.

سه جلد خاطرات صادق طباطبایی، دربرگیرنده بیش از 400 عكس شخصی و خانوادگی، تصاویر منتشر نشده از امام خمینی(ره)، مرحوم حاج احمد خمینی و تظاهرات دانشجویان مقیم خارج از كشور ضد رژیم پهلوی است.

پیش از این، صادق طباطبایی در گفت وگو با خبرنگار ایبنا، درباره محتوای مجلدات چهارم و پنجم خاطرات خود گفته بود: جلد چهارم این خاطرات از رفراندوم سال 1358 شروع و تا آغاز جنگ تحمیلی ادامه دارد و جلد پنجم، جنگ تحمیلی را دربرمی گیرد و تا سال 1368 و رحلت امام خمینی(ره) پیش می رود.

«من در مقدمه این کتاب ذکر کردم که یکی از اشکالات آن نبودن مستندات تاریخی است. من نوشته‌ها و مستندات و یادداشت‌هایی داشتم که برخی از آنها دسته‌بندی نیز شده بود. مثل مطالب مربوط به دولت موقت و حضور امام در پاریس و ماجرای گروگان‌گیری سفارت آمریکا و مسایل منجر به تغییر پیش‌نویس قانون اساسی به این شکلی که هم اکنون در آمد. پیرو یک حادثه‌ای دو چمدان اسناد و مدارک از منزل من به سرقت رفت


اسناد تاریخی که در دو چمدان به سرقت رفت!

نویسنده در مقدمه کتاب با اشاره به انگیزه و محرک اصلی خود در نگارش این خاطرات آورده است: «انگیزه و محرک اصلی بنده مرحوم حاج احمد آقا بودند و امام هنوز در آن زمان زنده بودند. در گفت‌وگوهایی که با ایشان داشتم می‌گفتم که درباره فلان موضوع به این صورت بوده و ما می‌دانیم و حاج احمد آقا می‌گفتند که خوب شما این موضع را اطلاع دارید، بروید و بگویید. می‌گفتم همین‌طور که نمی‌شود گفت. ایشان می‌گفتند این خاطرات و مسایل را مکتوب کنید. بعضی از این مطالب را نوشتم و برخی را ننوشتم و برخی را هم که نوشتم به سرقت رفت!»

همچنین طباطبایی در بخش دیگری از مقدمه کتاب با اشاره به نقدی که به کتاب وارد است، می‌نویسد: «من در مقدمه این کتاب ذکر کردم که یکی از اشکالات آن نبودن مستندات تاریخی است. من نوشته‌ها و مستندات و یادداشت‌هایی داشتم که برخی از آنها دسته‌بندی نیز شده بود. مثل مطالب مربوط به دولت موقت و حضور امام در پاریس و ماجرای گروگان‌گیری سفارت آمریکا و مسایل منجر به تغییر پیش‌نویس قانون اساسی به این شکلی که هم اکنون در آمد. پیرو یک حادثه‌ای دو چمدان اسناد و مدارک از منزل من به سرقت رفت و اتفاقاً مرحوم احمد آقا و خود من خیلی از وزیر اطلاعات و معاون وزیر پیگیری کردیم تا سارق را پیدا کنند و نهایتا گفتند که یک سرقت معمولی بوده است. شما می‌دانید که یک سارق وقتی به منزل‌تان می‌آید به سراغ طلا و نقره و اشیاء قیمتی می‌رود و اینها به سراغ این دو چمدان یادداشت و اسناد رفته بودند و به هر حال آن اسناد از دست رفت اما حافظه من از دست نرفته و تا آنجا که توانستم خاطرات را با شواهد و قرائنی که داشتم ذکر کردم.»

این مجموعه کتاب توسط انتشارات عروج روانه بازار شده است.


فرآوری: امین شفیق

بخش سیاست تبیان


منابع: نوید شاهد / ایبنا


مطالب مرتبط:

 از طرح دولت ائتلافی دفاع می کنم