تبیان، دستیار زندگی
معمولاً اسم اشاره به نزدیك براى مطالب ساده و كم اهمیت به كار برده مى شود و اسم اشاره به دور براى مطالب مهم و سطح بالا. به همین جهت خداوند مهربان در مورد قرآن كه كتابى با عظمت و پر حكمت است، فرموده است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

٥) جزء یازدهم قرآن کریم، آیات 1 الی 109 سوره ی یونس

قرآن، كتاب با حكمت

معمولاً اسم اشاره به نزدیك براى مطالب ساده و كم اهمیت به كار برده مى‏شود و اسم اشاره به دور براى مطالب مهم و سطح بالا. به همین جهت خداوند مهربان در مورد قرآن كه كتابى با عظمت و پر حكمت است، فرموده است:

 به نام خداوند بخشنده‌ی مهربان

 الف، لام، را؛ آن آیات كتاب با حكمت است.

آیه‌ی 1


 جادوگر نیست

مشركان بهانه‏جو مى‏گفتند: «خیلى عجیب است كه خداوند یك انسان را براى پیامبرى انتخاب كرده باشد و اگر مى‏خواست، فرشته‏اى را مأمور این كار مى‏كرد.» آنان هنگامى كه در برابر معجزه‌ی آیات قرآن ناتوان مى‏شدند، مى‏گفتند: «این مرد جادوگر است!» خداوند یگانه مى‏فرماید:

 آیا براى مردم عجیب است كه به سوى مردى از خودشان وحى كردیم كه مردم را بیم بده و به كسانى كه ایمان آورده‏اند، مژده بده كه براى آنان نزد پروردگارشان مقامى راستین هست. كافران گفتند: به راستى این جادوگرى آشكار است.

آیه‌ی 2


 فرمانرواى جهانیان

خداوند مهربان جهان را آفرید اما آفریدگان را به حال خود رها نكرده است؛ بلكه لحظه به لحظه به جهانیان هستى مى‏بخشد و فرمانروایى تمام ذرات وجود را به عهده دارد و امور جهان را اداره مى‏كند. در قرآن مى‏خوانیم:

 به راستى پروردگار شما، خدایى است كه آسمان و زمین را در شش دوره آفرید. سپس بر عرش قرار گرفت. كار را تدبیر مى‏كند.


    بخشى از آیه 3


 شَفاعت

پیامبران و امامان در روز قیامت مى‏توانند نزد خداوند شفاعت كنند؛ یعنى از خداوند مهربان بخواهند كه بعضى از گناهان مومنان را ببخشد. اما این شفیعان، قبل از اجازة خداوند، حق سخن گفتن ندارند و براى هر كسى نمى‏توانند شفاعت كنند. در قرآن مى‏خوانیم:

 هیچ شفاعت كننده‏اى وجود ندارد، مگر بعد از اجازه‌ی او. این است خدا، پروردگار شما. پس او را بپرستید. آیا پند نمى‏گیرید؟

بخشى از آیه‌ی 3


 وعده‌ی حق

بازگشت همه به سوى خداست. خداوندى كه انسان را آفرید، بار دیگر او را در روز قیامت زنده مى‏كند تا به نیكوكاران پاداش دهد و گناهكاران را مجازات كند. خالق یكتا فرموده است:

 بازگشت همه‌ی شما به سوى اوست. وعده‌ی خدا حق است. به راستى او آفرینش را شروع مى‏كند، سپس آن را بازمى‏گرداند تا به كسانى كه ایمان آورده‏اند و كارهاى شایسته كرده‏اند، عادلانه پاداش بدهد و كسانى كه كافر شدند، برایشان نوشیدنى از آب جوشان و عذابى دردناك است؛ به سبب این كه كافر شدند.

آیه‌ی 4


 نشانه‏ها

نجوم نیز مانند بقیه‌ی علوم، در قرآن كلیدها و رمزهایى دارد. ماه در گردش به دور زمین، حركت حساب شده‏اى دارد و در طول یك ماه در مدار معینى حركت مى‏كند و هر شب به شكلى در جاى خاصى در آسمان نمایان مى‏شود و به این ترتیب به صورت یك تقویم طبیعى در اختیار همه‌ی مردم جهان است. در مورد پیدایش شب و روز، حركت منظم سیارات، خورشید كه روشن است و ماه كه نور مى‏گیرد و مى‏تابد، در قرآن مى‏خوانیم:

 اوست كه خورشید را درخشان و ماه را تابان قرار داد و براى آن منزل‏هایى تعیین كرد تا شماره‌ی سال‏ها و حساب را بدانید. خدا این‏ها را جز به حق نیافرید. آیات را براى گروهى كه مى‏دانند، به روشنى بیان مى‏كند. به راستى در پشت سر هم آمدنِ شب و روز و آن‏چه خدا در آسمان‏ها و زمین آفریده، نشانه‏هایى است براى مردمى كه پرهیزكارند.

آیات 5 و 6


 جایشان در آتش است

در مورد سرنوشت كسانى كه به روز قیامت ایمان ندارند و به زندگى دنیا دل‏خوش كرده‏اند، در قرآن چنین مى‏خوانیم:

 كسانى كه به دیدار ما امید ندارند و به زندگى دنیا راضى شده‏اند و به آن اطمینان كرده‏اند و كسانى كه از آیات ما غافل هستند؛ آنان به سبب آن‏چه به دست آورده بودند، جایشان در آتش است.

آیات 7 و 8


 دعاى مومنان در بهشت

سرنوشت مومنان را در قرآن چنین مى‏خوانیم:

 به راستى كسانى كه ایمان آوردند و كارهاى شایسته كردند، پروردگارشان آنان را به سبب ایمانشان هدایت مى‏كند؛ در باغ‏هاى پر نعمت، از زیر پایشان نهرها جارى است. دعایشان در آن: خدایا تو پاكى؛ و درودشان در آن: سلام؛ و پایان دعایشان: ستایش مخصوص پروردگار جهانیان است.

آیات 9 و 10

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء یازدهم قرآن کریم، آیات 1 الی 109 سوره ی یونس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.