تبیان، دستیار زندگی
اقتصاد جهانی اپ که در سال 2013 میلادی ارزشی 68 میلیارد دلاری داشت تا سال 2016 ارزشی معادل 143میلیارد دلار پیدا خواهد کرد و در این میان آسیا بیشترین تعداد تولید کننده و سازنده اپلیکیشن ها را درون خود جای داده و خواهد داد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رقابت در بازار اپلیکیشن‌ها



اقتصاد جهانی اپ که در سال 2013 میلادی ارزشی 68 میلیارد دلاری داشت تا سال 2016  ارزشی معادل 143میلیارد دلار پیدا خواهد کرد و در این میان آسیا بیشترین تعداد تولید‌کننده و سازنده اپلیکیشن‌ها را درون خود جای داده و خواهد داد

گوشی

نمی توان حرف از گوشی‌های هوشمند به میان آورد و به اپلیکیشن‌ها به عنوان یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین سرویس‌های این فناوری بی‌توجه بود؛ این موضوعی است که توجه بسیاری از سازندگان و تولیدکننندگان اپ‌های مختلف را جلب کرده  است. به صورتی که Developer Economics تخمین می‌زند تا سال 2016 بخشی از اقتصاد جهان که مربوط به اپلیکیشن‌ها می‌شود ارزشی 143میلیارد دلاری پیدا کند.

 بیشترین تولیدکننده اپلیکیشن در آسیا

روز به روز بر تعداد وسایلی که به اینترنت متصل می‌شوند افزوده می شود. انتظار می‌رود که در آینده‌ای نه چندان دور، اپلیکیشن‌ها علاوه بر گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به بخش‌های دیگری از زندگی هم راه پیدا کنند. با توجه به روند رو به رشد اینترنت اشیا و اتصال همه اشیای خانه‌های هوشمند به اینترنت و همچنین افزایش محبوبیت و میزان استفاده از فناوری‌های پوشیدنی، پیش‌بینی می‌شود در 3-2 سال آینده، هریک از این فناوری‌ها، اپ‌هایی ویژه خود داشته باشند. به این ترتیب بازار این بخش از فناوری داغ می‌شود و این موضوع ضرورت تمرکز بیشتر بر تولید اپلیکیشن‌های مورد نیاز و همچنین نقش آن در اقتصاد جهانی را نمایان‌تر می‌کند.
Developer Economics، یک منبع آنلاین برای تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به اپلیکیشن‌ها در جهان که پژوهش و اطلاعات خود را در اختیار تولیدکنندگان اپلیکیشن‌ها قرار می‌دهد تا از آن بهره بگیرند، معتقد است اقتصاد جهانی اپ که در سال 2013 میلادی ارزشی 68 میلیارد دلاری داشت تا سال 2016 ارزشی معادل 143میلیارد دلار پیدا خواهد کرد و در این میان آسیا بیشترین تعداد تولید‌کننده و سازنده اپلیکیشن‌ها را درون خود جای داده و خواهد داد.

این آمار نشان می‌دهد که بیشتر تولیدکنندگان و سازندگان اپ‌ها در قاره آسیا و اروپا و بخشی از امریکا قرار دارند و در بقیه نقاط جهان، فاصله معناداری در این زمینه دیده می‌شود

این موسسه همچنین در گزارش مربوط به سال 2014 میلادی خود آورده است که تا پایان این سال حدود 9/32 درصد از سازندگان اپلیکیشن‌ها در آسیا حضور داشته‌اند در حالی که این رقم در اروپا به 7/29 درصد می‌رسد. همچنین امریکای شمالی با دراختیار داشتن 4/29 درصد از تولیدکنندگان اپلیکیشن‌های مختلف، در رده سوم قرار دارد و پس از آن امریکای جنوبی که 5/3 درصد از تولیدکنندگان این اپ‌ها را در خود جای داده بر سکوی چهارم ایستاده است. آفریقا هم 3 درصد از تولیدکنندگان اپ در جهان را به خود اختصاص داده و پس از آن اقیانوسیه با 5/1درصد قرار گرفته است. این آمار نشان می‌دهد که بیشتر تولیدکنندگان و سازندگان اپ‌ها در قاره آسیا و اروپا و بخشی از امریکا قرار دارند و در بقیه نقاط جهان، فاصله معناداری در این زمینه دیده می‌شود.

 درآمدزایی اپ‌ها در نتیجه تبلیغات

تولید اپلیکیشن‌ها درآمدزایی مناسبی برای شرکت‌های مختلف داشته است. به همین دلیل غول‌های دنیای فناوری ازجمله گوگل، مایکروسافت و اپل نیز تلاش دارند در این زمینه فعالیت رقابتی داشته و سهمی از این درآمدزایی داشته باشند.
موسسه پژوهشی گارتنر با تأکید بر اینکه تا سال 2017 فناوری‌های پوشیدنی بیش از نیمی از تعامل‌های اپ‌ها را به خود اختصاص می‌دهد پیش‌بینی می‌کند شرایط در این سال به گونه‌ای رقم می‌خورد که روزانه حداقل 100 اپلیکیشن از اطلاعات شخصی کاربران و علاقه مندی‌های آنها تأثیر می‌گیرد. تحلیلگران این شرکت معتقدند این موضوع به تولیدکنندگان و سازندگان اپلیکیشن‌ها کمک می‌کند تا در بحث تبلیغات از این اطلاعات بهره بگیرند و با ارسال آنها به جامعه هدف، فرصت تجاری و درآمدزایی مناسبی پیدا کنند. شاید به همین دلیل باشد که با وجود رایگان بودن دانلود بخش عمده‌ای از اپلیکیشن‌های موجود، باز هم سازندگان و تولید‌کنندگان این اپ‌ها از درآمد بسیار مناسبی برخوردارند.

موبایل

آسیا پیشتاز درآمدزایی اپلیکیشن ها

موسسه بریتانیایی Vision Mobile در زمینه درآمدزایی اپ‌ها از قول محققان‌اش می‌گوید: در حال حاضر آسیا از نظر درآمدزایی اپلیکیشن‌ها جایگاه مناسبی دارد طوری که ژاپن و کره جنوبی به جمع کشورهای برتردر زمینه درآمدزایی اپلیکیشن‌ها راه یافته‌اند. آسیا یکی از پردرآمدترین بازارهای اپ در جهان محسوب می‌شود طوری که حدود 41 درصد درآمد جهانی به آسیا مربوط می‌شود در حالی که امریکای شمالی 31 درصد و اروپا 23 درصد از این درآمد جهانی را به خود اختصاص داده‌اند و 5 درصد باقیمانده نیز مربوط به سایر نقاط جهان می‌شود.
به بیان دیگر رشد سالانه درآمد حاصل از تولید اپ در آسیا 162 درصد است در حالی که این رقم در امریکای شمالی 46 درصد بوده است و همین موضوع کافی است تا آسیا از نظر میزان درآمد به نخستین قاره تبدیل شود و در سراسر سال گذشته میلادی بالاترین رشد را ازآن خود کند. در سال 2014، در آسیا نیز ژاپن بیشترین رشد درآمد حاصل از اپ را داشت و پس از آن نیز کره جنوبی و چین قرار گرفت. در جدول درآمدزایی حاصل از تولید اپلیکیشن‌های مختلف در آسیا، پس از این کشورها تایوان، هنگ کنگ، سنگاپور، تایلند، ترکیه، اندونزی و مالزی قرار گرفته‌اند. نکته جالب توجه این جدول تفاوت میزان درآمد بین صدرنشین این فهرست یعنی ژاپن و قعرنشین آن یعنی مالزی است طوری که درآمد ژاپن در سال 2014حدود 77برابر مالزی بوده است.
هرچند اقتصاد اپلیکیشن‌ها در اروپا هم رشدی چشمگیر داشته و در سال 2014میلادی به 5/16میلیارد دلار رسیده است ولی سهم بازار این اپ‌ها در اروپا کاهشی چشمگیر داشته است طوری که اتحادیه اروپا در سال 2014 حدود19 درصد درآمد اپ جهانی را به خود اختصاص داد درحالی که این رقم در سال 2012  حدود 24 درصد بود.
موسسه بریتانیایی Vision Mobile همچنین عنوان کرد با وجود این رشد در اروپا، بازار اپ در آسیا رشد سریع تری دارد و اگر شرکت‌های فناوری مرتبط با تلفن همراه و اپلیکیشن‌های مربوط به آن می‌خواهند در چنین موقعیتی برگ برنده را در دست داشته باشند باید به بازارهای آسیا توجهی مناسب داشته باشند و در آن سرمایه‌گذاری کنند چرا که هر روز بر تعداد کاربران تلفن هوشمند در آسیا افزوده می‌شود و در سال 2014، تنها در هندوستان و چین، بیش از 400میلیون کاربر جدید تلفن هوشمند به جمع کاربران اضافه شد که این موضوع می‌تواند نقطه عطفی برای بازار اپ باشد.
 تولیدکنندگان اپ در اتحادیه اروپا بیش از سایر نقاط جهان بر بستن قراردادها تمرکز دارند و حدود 31درصد درآمد آنها از این طریق حاصل می‌شود. همچنین تولید اپلیکیشن‌ها در اتحادیه اروپا حدود یک میلیون شغل در سال 2014 ایجاد کرد که 670 هزار مورد آن به طور مستقیم بوده است و نسبت به سال 2013 رشدی 26درصدی نشان می‌دهد.

کشورهای آسیایی از نظر سرانه دانلود اپ نیز در صدر جدول قرار دارند که در این میان اندونزی، مالزی، فیلیپین و کره جنوبی به ترتیب بیشترین سرانه دانلود اپلیکیشن‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و پس از این کشورها نیز فرانسه در جدول جای گرفته است. در برخی از این کشورها تعداد کاربران تلفن‌های هوشمند رو به رشد است و به همین دلیل کاربران، علاقه زیادی به دانلود اپ‌های مختلف و ورود به این دنیا دارند. همچنین گفته می‌شود بیشترین اپ‌هایی که در آسیا دانلود می‌شود هم از Apple App Store است.
حال با نگاه به بازار گرم درآمدزایی اپلیکیشن‌ها می‌توان گمانه‌زنی کرد که کشورهایی در اقتصاد و صنعت
آی تی موفق‌تر خواهند بود که در این زمینه سرمایه‌گذاری و تلاش بیشتری داشته باشند.

بخش ارتباطات تبیان



منبع: ایران
مطالب مرتبط:
آمارهای قابل تامل از فضای مجازی