تبیان، دستیار زندگی
دان به‌پایان رسید جای خالی "راوی صادق محرومیت‌های زمین" در عكس یادگاری تصویر سال گردهم‌آیی بزرگ عكاسان و جمعی از گرافیست‌ها، كاریكاتوریست‌ها و مستندسازان، در جشن 12روزه‌ی تصویر سال، با عكس یادگاری هنرمندان، بدون حضور...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهارمین گردهم‌آیی بزرگ هنرمندان به‌پایان رسید


جای خالی "راوی صادق محرومیت‌های زمین" در عكس یادگاری تصویر سال

گردهم‌آیی بزرگ عكاسان و جمعی از گرافیست‌ها، كاریكاتوریست‌ها و مستندسازان، در جشن 12روزه‌ی تصویر سال، با عكس یادگاری هنرمندان، بدون حضور عكاس شهید ایسنا - محمدحسن قریب - كه سال گذشته در این عكس یادگاری هرساله حضور داشت، درآستانه‌ی سالروز كوچ غریبانه‌ی او و جمعی دیگر از عكاسان و خبرنگاران در سانحه‌ی سقوط هواپیمای C-130، تمام شد.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مراسم در حالی‌ به‌پایان رسید كه بسیاری از كسانی كه در بخش‌های مختلف این نمایشگاه‌ شركت داشتند، تا روز‌های آخر برپایی نمایشگاه - دست‌كم به‌طور كامل - موفق به دیدن نمایشگاه نشده بودند.عكس‌ها تمام راه‌روها و گالری‌های خانه‌ی هنرمندان ایران را دربر گرفته و گالری زنده‌یاد مرتضی ممیز نیز به آثار هنرمندان گرافیست و كاریكاتوریستی اختصاص داده شده بودند كه هر سال نامشان رج‌خورده و تكرار می‌شد؛ اما امسال برگزاركنندگان به‌زعم خود، ابتكار و تنوعی در بخش‌های گرافیك و كاریكاتور ایجاد كرده تا هنرمندان جوان نیز به‌ جمع هرساله‌ی هنرمندان باسابقه راه ‌یابند.مراسم پایانی پس از گرفتن عكس یادگاری توسط ساسان توكلی، همچون جشن گشایش، بدون حضور هیچ مقام مسوول دولتی با سخنان و ارایه‌ی كوتاه گزارش سیف‌الله صمدیان - برگزار كننده - و نمایش فیلم كوتاه "روزی که دیگر نبودی" ساخته‌ی خودش درباره‌ی مرتضی ممیز آغاز شد و با نمایش اسلاید‌های رضا دقتی از جنگ افغانستان، فیلمی باعنوان "شبیه‌خوانی" ساخته‌ی بهمن كیارستمی، درباره‌ی هنر تعزیه در ایران، ادامه پیدا كرد.

"شبیه‌خوانی"، سورپرایز وعده‌داده شده‌ی سیف‌الله صمدیان به میهمانان این شب بود.در ادامه‌ی این مراسم، فیلم كوتاه 11 دقیقه‌یی كوروش سید ابوطالب امام، از روند گرفتن عكس یادگاری تصویر سال در سال‌های گذشته و نیز در سومین سال پیاپی، فیلم 25 دقیقه‌یی "من عكاس نیستم"، ساخته‌ی محمد بابایی، درباره‌ی "محسن راستانی" عكاس فیلم "اینجا چراغی روشن است" به كارگردانی "رضا میركریمی" نمایش داده شدند.

"به تماشای آب‌های سپید"، پشت‌صحنه‌ی کنسرت حسین علیزاده و ژیوان گاسپاریان در تهران، ساخته‌ی سیف‌الله صمدیان، آخرین نمایش تصویر هنرمند امسال بود.در سومین جشن تصویر فیلم هنرمند، ساخته‌هایی از عباس كیارستمی و درباره‌ی او - شش فیلم -، درباره‌ی مرتضی ممیز، چهار فیلم - ساخته‌هایی از بهمن كیارستمی، سیف‌الله صمدیان، محمد رازدشت، سارا طاهرمقدس -، چهار ساخته‌ی سیف‌الله صمدیان و نیز سه فیلم از بهمن كیارستمی، بیشترین حجم نمایش را در سومین دور برپایی جشن تصویر هنرمند به خود اختصاص داده بودند.

به گزارش ایسنا، جشن تصویر سال كه مهمترین رخدادهای سیاسی و اجتماعی سال را در بخش عكس دربر می‌گیرد، از نخستین سال برپایی - تابستان 1382 - با اتفاق‌های خوش و ناخوشی همراه بوده كه همواره بخش وسیعی از نمایشگاه را تحت تاثیر قرار ‌داده است. جنگ عراق، زلزله‌ی بم، انتخابات نهم ریاست جمهوری، صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام‌جهانی 2006، سقوط هواپیمای خبرنگاران و عكاسان و مقاومت 33 روزه‌ی لبنان، از آن جمله‌اند.برگزاركنندگان اذعان دارند هرسال با دغدغه‌ی رخداد غیرمنتظره‌ای دیگر در كشور، مراسم را برنامه‌ریزی كرده و به‌سرانجام می‌رسانند؛ چنانچه تاكنون این جشنواره به‌خاطر رخدادهایی هم‌چون زلزله‌ی بم و انتخابات ریاست جمهوری و جام جهانی، هر ساله، دو تا سه ماه دیرتر از دوره‌ی قبل برگزار و در نهایت در چهارمین دور با چهار ماه تاخیر نسبت به‌دور گذشته برپا شد.در چهارمین دور برگزاری، صدها عكس خبری، مستند اجتماعی، هنر و هنرمندان، ورزشی، خلاقه، بخش ویژه‌ لبنان، بخش ویژه‌ی جام جهانی 2006 و نیز بخشی "به‌یاد ممیز"، عرضه شدند. عموم عكس‌های خبری ارایه شده در نمایشگاه، برای مخاطب رسانه و مطبوعات آشنا بودند، بنابراین ضعف نبود توضیح درباره‌ی عكس‌ها پوشیده می‌ماند، اما به‌رسم همه‌ی نمایشگاه‌های حقیقی و مجازی كه این روزها در تهران برگزار شده‌اند، در نمایشگاه تصویر سال نیز آن‌دسته عكس‌هایی كه نخستین‌بار نمایش داده می‌شد، با این مساله مواجه بودند. گویا مخاطب برای هر تصویر ملزم به خلق فضایی ذهنی است.

امسال در بزرگ‌ترین گردهم‌آیی عكاسان ایران، به‌رغم سال‌های گذشته، كمتر عكاسی در مراسم گشایش و پایانی با دوربین و یا درحال عكاسی دیده می‌شد!