تبیان، دستیار زندگی

بهترین میوه ها برای مقابله با کم خونی

میوه ها به تنهایی نمی توانند به طور کامل کمبود آهن را جبران کنند بلکه برای افزایش جذب آهن لازم و ضروری هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
میوه و مقابله با کم خونی

آمارهای تامل برانگیزی مبنی بر فقر آهن و کم خونی در ایران وجود دارد. بر حسب این آمارها 50 درصد خانم‌های باردار ایرانی دچار فقر آهن و نیمی از دخترهای جوان 14 تا زن‌های 43 ساله از کمبود آهن رنج می‎برند و یک سوم این زن‌ها به آنمی یا کم خونی مبتلا هستند. متاسفانه کم خونی در هر زمانی و برای هر کسی پیش می آید.

عوامل متعددی از تغذیه نامناسب تا خونریزی شدید، مشکلات کلیوی یا هپاتیت و غیره نیز در بروز آن نقش دارند. در این مطلب چند میوه‌ی مفید برای مقابله با این مشکل عنوان می‌کنیم. لطفا با ما همراه باشید.


چرا فقر آهن تا این حد شایع است؟
به عقیده ی آقای ابوذر گودرزی، کارشناس تغذیه، عدم قدرت خرید مواد غذایی حاوی میزان بالای آهن بالا مثل گوشت، مرغ، جگر و غیره، عدم توجه به رعایت یک رژیم متعادل،عدم تخصیص وقت کافی به غذا خوردن صحیح حتی با وجود تمکن مالی که به حذف بعضی گروه های غذایی منجر می‌شود باعث بروز کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن می‌شود. به گفته ی این کارشناس تغذیه، میزان نیاز روزانه بدن به این ماده ی معدنی در مردان و زنان با توجه به گروه سنی و شرایط ویژه از جمله بارداری، انجام فعالیت ورزشی، تاثیر میزان آلودگی هوا و ورود عناصر مختل کننده جذب آهن مثل سرب به داخل خون و البته مصرف داروهایی مانند کلستیرامین، سایمتیدین، پانکراتین، رانیتیدین و تتراسایکلین متفاوت است.

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که برخی مواد غذایی سرشار از آهن را با لیموترش مصرف کنید


عوامل غیر تغذیه ای ایجاد کم خونی
به گفته ی آقای گودرزی عوامل غیر تغذیه ای نیز در بروز کمبود آهن و کم خونی نیز تاثیر دارد؛ به عنوان مثال ابتلا به آلودگی‌های انگلی مثل ژیاردیا و کرم قلابدار باعث کاهش میزان آهن خون می‌شود. برای مقابله با این مشکل لازم است که شست و شو و ضد عفونی کردن سبزی‌هایی که استفاده می‌کنید را جدی بگیرید. عدم شستشوی کامل دست‌ها با آب و صابون قبل از تهیه و مصرف غذا و پس از هر بار اجابت مزاج، وجود مشکلات گوارشی و یبوست، داشتن عادات غلط مثل مصرف مواد غیر خوراکی مانند خاک و یخ، ابتلا به بیماری‌های عفونی به طور مکرر مانند اسهال و عفونت‌های تنفسی می‌تواند باعث بی‌اشتهایی و در نهایت عدم دریافت میزان کافی آهن شود.


میوه‌هایی برای مقابله با کم خونی
قبل از هر چیز باید بگوییم که میوه‌ها به تنهایی نمی‌توانند به طور کامل کمبود آهن را جبران کنند بلکه برای افزایش جذب آهن لازم و ضروری هستند. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که برخی مواد غذایی سرشار از آهن را با لیموترش مصرف کنید. با این حال میوه‌ها نیز به عنوان مکمل در کنار مواد غذایی سرشار از آهن می‌توانند راه حل مطمئنی برای درمان کم خونی باشند. باید بدانید برخی از میوه‌ها علاوه بر آهن، ویتامین‌های دیگری نیز به بدن می‌رسانند که باعث افزایش جذب آهن می‌شوند و به جبران کمبود این ماده ی معدنی کمک می‌کنند. در ادامه ی مطلب به چند میوه ی مقابله کننده با کم خونی اشاره می‌شود:

پرتقال و لیمو

پرتقال و لیموترش
مرکبات سرشار از ویتامین C هستند و این ویتامین باعث افزایش جذب آهن می‌شود.

توصیه می‌کنیم هر روز صبح، یک لیوان آب پرتقال میل کنید. به جای غلات صبحانه ی آماده سعی کنید با استفاده از جو دوسر، توت فرنگی، انواع مغزها مانند بادام و غیره برای خودتان یک صبحانه ی مغذی آماده کنید. به سالادهایتان مقداری لیموترش بزنید. تمام این کارها به شما کمک می‌کنند تا بهتر با مشکل کم خونی تان مقابله کنید.

آلو

آلو را دریابید
آلوخشک یکی از بهترین میوه‌های درمانگر محسوب می‌شود. این میوه ی خوشرنگ و خوشمزه به هضم غذا کمک می‌کند، ضدیبوست است و باعث تسکین التهاب‌های بدن می‌شود. علاوه بر این، آلو میوه ای انرژی‌زا محسوب می‌شود و مهم‌تر از همه اینکه به جذب آهن کمک زیادی می‌کند.

یکی از مزایای آلو این است که می‌توان آن را به صورت میوه ی تازه و یا خشک مصرف کنید. می‌توانید در طول روز از این میوه به عنوان میان وعده استفاده کنید. به عقیده ی متخصصان آلو یکی از میوه‌های موثر برای مقابله و درمان کمخونی محسوب می‌شود.


اسموتی سیب - گلابی
سیب یکی از آن میوه‌های سالم، خوشمزه، مغذی و درمانگر است. توصیه می‌کنیم ضرب المثل «هر روز یک عدد سیب بخور تا پایت به مطلب دکتر باز نشود» را آویزه ی گوشتان کنید. گلابی نیز میوه ای پرخاصیت و درمانگر محسوب می‌شود. در نتیجه می‌توانید یک اسموتی خوشمزه و بمب ویتامین با این دو میوه تهیه و نوش جان کنید. اسموتی سیب و پرتقال برای صبحانه فوق العاده است. کافیست سیب و گلابی را پوست بگیرید و در مخلوط کن ریخته و یک لیوان آب نیز به آن اضافه کنید. این اسموتی خوشمزه و مفید باعث افزایش هموگلوبین‌ها می‌شود و یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌های مقابله کننده با کم خونی است.

آسرولا

آسرولا
اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که به این میوه دسترسی دارید حتما از خواص بیشمار آن بهره ببرید. این به معنای واقعی درمانگر است. اسرولا منبع خوب ویتامین C و آهن است. این میوه یکی از گونه‌های گیلاس بوده و زادگاه آن کشور هند است. البته امروزه در کشورهای دیگر نیز کشت می‌شود. این میوه علاوه بر ویتامین C، حاوی انواع ویتامین‌های دیگری مانند ویتامین‌های B6،B1، ویتامین A، فلاونوئیدها و مواد معدنی ضروری مانند آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم و منیزیم است. شما می‌توانید این میوه را به صورت تازه، کمپوت و یا آب آن را میل کنید. آسرولا یکی دیگر از میوه‌های مقابله کننده با کم خونی است و علائم مربوط به خستگی و استرس را کاهش می‌دهد. این میوه قدرت دفاعی بدن را نیز بالا می‌برد.


مطالب مرتبط:

کم‌خونی‌های ویتامینی
کمبود آهن در چه کسانی بیشتر است؟
اندر حکایت رگ‌های بدون آهن 
وقتی آهن بدن کم می‌آید
روش‌ها و مواد غذایی مناسب برای غنی سازی خون
4 توصیه‌ی غذایی برای این‌که دچار کم‌خونی نشوید
چرا چای آهن بدن را کم می کند؟
تاثیر چای در کاهش جذب آهن غذا
قطره آهن در هوش نوزادان موثر است

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.