تبیان، دستیار زندگی
هر چه به روزهای پایانی سال نزدیکتر می شویم همگی بخصوص خانم های خانه، دستپاچه و در تکاپو هستند و مدام از کار زیاد و نداشتن وقت می نالند چون می ترسند کارهای خانه ناتمام بماند و اما، سال نو تحویل شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانم ها، دیرتون نشه!


هر چه به روزهای پایانی سال نزدیکتر می شویم همگی بخصوص خانم های خانه، دستپاچه و در تکاپو هستند و مدام از کار زیاد و نداشتن وقت می نالند چون  می ترسند کارهای خانه ناتمام بماند و اما، سال نو تحویل شود...

خانه تکانی

این رسم خوشایند نوروزی، برای برخی از خانواده رسم زیبا و دلپذیری است اما برای برخی دیگر هیچ لطفی ندارد و پر از حواشی ناخوشایند است. در این یادداشت، با بیان چند اصل مهم، قصد داریم خانه تکانی را  به فعالیتی  خاطره انگیز و شیرین مبدل کنیم:


اصل اول : برنامه ریزی
خانه تکانی را به روزها و آخرین دقایق سال موکول نکنید، به تعویق انداختن کارها باعث می شود بسیاری از کارهایتان ناتمام بماند و یا  آن طور که باب میل تان است انجام نشوند، از طرفی فکر و خیال تمیز کردن خانه ر ا هم که نگو، قطعا امانتان را خواهد برید. برای پرهیز از احساس نگرانی و دلهره توصیه می کنیم از همین روزهای ابتدایی اسفند، برای انجام خانه  تکانی برنامه ریزی نمائید و وقتی از ایام روزانه تان را صرف آن کنید  تا آرام آرام و سرحوصله، کارهایتان را انجام دهید. به این منظور دفترچه ای را تهیه کنید ، فرصتهای فراغت خود را یادداشت کنید تا دریابید چقدر زمان دارید و تا چه زمانی باید کارهایتان را به اتمام برسانید. انجام چه کارهایی، در اولویت است و چه کسی و چگونه باید آنها را انجام دهد.


اصل دوم: مشارکت اعضای خانواده

همه اعضای خانواده را دعوت به همکاری کنید. هیچ کس نباید بی نصیب بماند همه باید در کار خانه تکانی  شریک شوند.  متناسب با سن وسال، توانایی، شرایط و موقعیت کاری هریک از افراد، تقسیم وظایف نموده و مسئولیت انجام برخی از کارها را به آنها محول کنید. این کار  دقیقا باید پیش از شروع خانه تکانی انجام شود تا هر یک از اعضا بتوانند با توجه به موقعیت کاری شان برنامه ریزی کرده و زمانی را برای انجام وظایف شان  مشخص  کنند. حواستان به این مهم باشد که همه اعضای خانواده اعلام رضایت کرده و مسئولیت انجام وظایفشان را بر عهده بگیرند، بهتر است با اعضا مشورت کنید تا کارها شکل اجبار به خود نگیرند.  مشارکت در خانه تکانی فواید چندی دارد که از جمله آثار آن می توان به بهبود روابط خانوادگی و عاطفی، احساس همبستگی و اتحاد، احساس آرامش و نشاط و... اشاره نمود.

اصل سوم: فهرست تهیه کنید
فهرستی از کارهایی که قصد انجام آنها را دارید، بنویسید. در تهیه این لیست می توانید از اعضای خانواده کمک بگیرید تا دقیقا بدانید می خواهید چه کنید و چه برنامه ای برای خانه تکانی امسال در نظر دارید. ممکن است کارهایی را به همین تازگی انجام داده باشید و یا آن که کارهایی باشند که انجام آنها در خانه تکانی لازم است و نباید فراموش شوند. پس از مشخص کردن فهرست، کارهایتان را اولویت بندی کنید و بر حسب تقدم و تاخر و اهمیت انجام شان طبقه بندی نمائید. توصیه می کنیم برای هر یک از قسمت های خانه فهرست جداگانه ای تدارک ببیند و تمامی کارهای مختص به آن بخش ها را از مهمترین تا جزیی ترین ها را یادداشت کنید، تمیز کردن مکانهایی از خانه چون آشپزخانه و حمام نیازمند توجه بسیار و انجام ریزه کاری هایی است که تنها با نوشتن یک لیست جامع از کارهاست که  می توانید تمامی کارها را در آن زمان مشخص انجام دهید و نیاز به دوباره یا چند باره کاری نداشته باشید.  از طرفی، در تهیه لیست بهتر است مشخص کنید که چه کسی  مسئولیت انجام  کدام بخش از خانه تکانی را دارد. کارهای آسان را به یک نفر و کارهای سخت و وقت گیر را بین چند نفر از اعضای خانواده  تقسیم کنید.

برای پرهیز از احساس نگرانی و دلهره توصیه می کنیم از همین روزهای ابتدایی اسفند، برای انجام خانه تکانی برنامه ریزی نمائید و وقتی از ایام روزانه تان را صرف آن کنید تا آرام آرام و سرحوصله، کارهایتان را انجام دهید

به نمونه ای از این لیست توجه کنید:
روز اول: باز کردن پرده اَشپرخانه (پدر)، تمیز کردن داخل کابینت ها (مادر و فرزند بزرگتر)، پاک کردن شیشه آشپرخانه (پدر)، شستن ظرفهای داخل کابینت ( فرزند بزرگتر)، شستن کف آشپرخانه (فرزند کوچکتر) و...
روز دوم: زنگ زدن به قالی شویی(پدر)، گردگیری اتاق پذیرایی (فرزند کوچکتر)، پاک کردن دیوارها و پنجره ها(پدر و فرزند بزرگتر)، جارو کردن اتاق (مادر) و...
روز سوم و روزهای بعد را به این ترتیب تکمیل کنید.


اصل چهارم: لیستی از نیازمندی هایتان تهیه کنید
همزمان با تهیه لیست کارهایتان، لازم است فهرستی از  مواد مورد نیاز برای خانه تکانی را هم یادداشت کنید تا به هنگام انجام کارها، مجبور نشوید چند دقیقه یا ساعاتی را بخاطر تهیه مواد شوینده و سایر مایحتاج منزل را ترک کنید، دراین صورت خانه تکانی برایتان سخت می شود و زمان بیشتری از شما را می گیرد. پیشنهاد می کنیم فهرست کاملی را از تمام مواد و لوازم مورد نیاز بنویسید از سطل و نردبان و  دستمال گرفته تا مواد شوینده.  قبل از شروع کار، همه مواد مورد نیاز را اماده و یا خریداری نمائید، در دسترس تان بگذارید تا به وقت نیاز به راحتی آنها را پیدا کرده و استفاده کنید.


اصل پنجم: خانه را بازار شام  نکنید
به هم ریختن تمام اسباب و لوازم خانه یکی از اشتباهات رایج در خانه تکانی است، همه لوازم را برای تمیز کردن بیرون می آوریم ، اما تا آخرین روز خانه تکانی، آنها را از روی زمین و میز و صندلی و... جمع نمی کنیم. این کار باعث می شود خانه نامرتب تر از قبل به نظر آید. بهم ریختگی خانه نه تنها حس بدی را به اعضای خانواده تزریق می کند بلکه باعث می شود پیشرفت  انجام کارهاسخت تر و کندتر شود. برای همین توصیه می کنیم به این بهانه که همه چیز یکباره به هم می ریزد و به یکباره هم در جای خود قرار می گیرد دورو برتان را شلوغ نکنید. سعی کنید در اخر هر روز کاری تان، تمامی وسائلی را که از جای خود بیرون آورده اید را جمع کنید؛ حتی اگر تمیز کردن آن قسمت از خانه تمام نشده باشد، بازهم لوازم را از وسط راه بردارید تا فضای خانه شلوغ و بهم ریخته نشود.

اصل ششم: بخشش را فراموش نکنید
معمولا در هر خانه تکانی با مجموعه ای از اشیای مختلفی مواجه می شویم که دیگر از آنها استفاده نمی کنیم؛ به زور در گوشه ای از خانه، در قعر کمد و کابینت هایمان، جایشان می دهیم  و فقط سالی یک بار، آن هم در خانه تکانی سراغی از انها می گیریم فقط بخاطر زودودن گرد و غبارشان. امسال با خودتان قرار بگذارید تا اگر چیزهایی را دیدید که دیگر به کارتان نمی آید و یا ممکن است در چند سال آینده، آنها را به عنوان اشیای از مد افتاده بدون استفاده بیرون بیندازید، بجای آن که به دنبال جای جدیدی برایشان باشید و یا در گوشه ای از خانه بگذارید، آنها را به شخصی که هم اکنون  نیازمند استفاده از انهاست ، ببخشید. مطمئن باشید با این کار، هم، فضای خانه تان تمیز تر و زیباتر از قبل خواهد شد هم با شاد کردن دل دیگران، احساس مثبت و خوشایندتری از خود خواهید داشت.


اصل هفتم: مواظب سلامت تان باشید
کم نشنیده و یا ندیده اید که در این روزهای پایانی سال، برخی از افراد بخاطر عدم رعایت نکات پزشکی، راهی بیمارستانها شده و یا حتی مجبور شده اند سال را در آنجا تحویل کنند. پس توجه به توصیه های  زیر الزامی است:
•به خود و خانواده گرسنگی ندهید
• آنقدر درگیر خانه تکانی و تمیز کردن خانه نشوید که یادتان برود باید غذایی آماده کنید و بخورید.
• از مصرف غذاهای آماده بالخص از خوردن فست فودها و ساندویج ها پرهیز کنید.
• خوردن نان و پنیر و گردو   و یا نان و پنیر و خیار و گوجه  هم سالم است و هم پرانرژِی.
• میان وعده فراموش نشود.
• در این روزها، مصرف روزانه سه وعده شیر الزامی است.
• میوه و سبزیجات بسیار مصرف کنید.

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:
بهاری شو؛ تازه شو؛ خود را دریاب
هفت‌سین خانه ما
گام به گام تا خرید های نوروزی!