تبیان، دستیار زندگی
عجله نکنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که خانه ای که قصد خرید آن را دارید، باید در محله ای خوب قرار داشته باشد. پس قدم نخست، انتخاب محدوده مناسب برای سکونت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فروشنده یا خریدار خانه‌اید؟

توصیه‌هایی برای خرید یا فروش خانه

عجله نکنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که خانه‌ای که قصد خرید آن را دارید، باید در محله‌ای خوب قرار داشته باشد. پس قدم نخست، انتخاب محدوده مناسب برای سکونت است.


خانه, مسکن

اسباب‌کشی و نقل‌مکان، هر یک، دغدغه‌های خود را دارد. اینکه قرار است از خانه‌ای به خانه دیگر بروید و همه وسایل را با چیدمانی جدید و متناسب با شرایط فضایی که در اختیار دارید بچینید، خود روایتی اگر چه سخت به نظر می‌رسد، اما دوست‌داشتنی است؛ زیرا که بعد از همه این‌ها، یعنی درست وقتی همه وسایل در جای خود قرار گرفت، می‌توانید با خاطری آسوده استراحت کرده و از محیط خانه جدید لذت ببرید.
این در حالی است که شاید پردغدغه‌ترین کار پیش از جمع کردن وسایل خانه، انتخاب و خرید خانه نو و حتی فروش واحد مسکونی که در آن سکونت دارید، باشد؛ اما زیاد نگران نباشید، اگر خریدار هستید یا فروشنده، توصیه ما به شما این است که سطرهای بعدی و به عبارتی پیشنهادها و توصیه‌های ما را بخوانید. به‌طور حتم این موارد به شما کمک خواهد کرد تا در این تصمیم خود موفق باشید.
نکات کلیدی برای خریداران
عجله نکنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که خانه‌ای که قصد خرید آن را دارید، باید در محله‌ای خوب قرار داشته باشد. پس قدم نخست، انتخاب محدوده مناسب برای سکونت است.
یادتان باشد این موضوع آن‌قدر اهمیت دارد که شاید بتوان برای آن از دکور و مساحت خانه مورد نظر گذشت، زیرا که می‌توان با بازسازی و تغییر در چیدمان خانه، دکور و ظاهر فضای داخلی آن را تا حد زیادی تغییر داد، این در حالی است که شما هیچ توانی در تغییر محله مورد نظر نخواهید داشت؛ بنابراین توصیه می‌شود در هنگام سرمایه‌گذاری برای خرید خانه، با توجه به پولی که برای این کار کنار گذاشته‌اید، اولویت را به محله‌ای بدهید که در آن قرار است زندگی کنید.
اطلاع از شرایط محله
بنابراین نخستین توصیه ما، کسب اطلاع از شرایط محله، همسایگان و امکانات آن است. به‌طور نمونه اگر ملکی را در یک منطقه از شهر پسندیدید، چند ساعت از وقت خود در روز و چند ساعت در شب را برای آشنا شدن با این محدوده بگذارید و سری به منطقه مورد نظر بزنید. کمی در محدوده مورد نظر قدم زده، سلام و علیکی با کسبه‌اش داشته باشید و ترکیب جمعیتی و فرهنگ غالب مردم آن را بررسی کنید. البته همه شاخص‌های مورد بررسی در محله به همین‌جا ختم نمی‌شود. به‌طور نمونه ممکن است در نزدیکی خانه‌ای که قرار است خریداری کنید، مدرسه‌ای واقع شده باشد که سر و صدا و شلوغی آن، آرامشتان را در خانه بر هم زند. اینکه عصرهنگام زمانی که خسته از کار روزانه به خانه بازگشته‌اید و می‌خواهید ساعتی را استراحت کنید با سروصدای دانش آموزان و نوای زنگ مدرسه خواب یا آرامشتان آشفته شود.

دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی، موضوع دیگری است که توجه به آن ضرورت دارد. اینکه خانه شما نزدیک به ایستگاه مترو، اتوبوس‌های سریع یا مسیرها و بزرگراه‌هایی باشد که در فاصله زمانی کمتری شما را به مقصد برساند، موضوعی است که نباید آن را از یاد ببرید؛ زیرا که این امر، نه‌تنها از میزان مشکلات مربوط به رفت و آمدهای شما خواهد کاست، بلکه زمانی را که در خارج از خانه و به عبارتی در طول مسیر از دست خواهید داد، کم و کمتر می‌کند.

البته در اینجا یک پیشنهاد برای شما داریم. اینکه تنها به دلیل نزدیک بودن خانه مورد نظر به یک مدرسه، خرید آن را فراموش نکنید، بلکه ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که مدرسه به کدام مقطع تعلق دارد. به‌طور مثال اگر مرکز آموزشی که در مجاورت این واحد مسکونی قرار دارد، مربوط به مقطع دبستان باشد، به‌طور حتم در ساعات روز و زمان تعطیل شدن دانش آموزان، به دلیل تردد والدین برای همراهی فرزندان کوچکشان، ترافیک زیادی در محله ایجاد خواهد شد. البته مقطع دبیرستان هم مسائل خاص خود را دارد. بنابراین پیش از اتخاذ هر تصمیمی در چنین موقعیت‌هایی این موارد را فراموش نکنید.
البته این را هم بگوییم که مجاورت و نزدیکی خانه به مراکز آموزشی در مقاطع مختلف اگر چه می‌تواند برای افرادی که در سن بالا هستند یک مشکل تلقی شود، زیرا نه‌تنها رفت‌وآمدشان را در ساعتی از روز مختل می‌کند، بلکه سروصدای ناشی از هیجانی که دانش آموزان هنگام نواخته شدن زنگ آغاز به کار مدرسه یا پایان ساعت درس دارند، ممکن است موجب احساس استرس و ناآرامی در فرد شود؛ اما برای خانواده‌هایی که فرزند مدرسه‌ای دارند، شاید به‌نوعی حسن هم باشد؛ زیرا علاوه بر اینکه هزینه‌های تردد دانش آموزان به مدرسه را کم می‌کند، بلکه به دلیل کوتاه بودن مسیر و داشتن زمان بیشتر جهت استراحت، موجب می‌شود تا فرزند شما کمتر خسته شود و بهتر بتواند به درس خود رسیدگی کند. بنابراین ابتدا همه این محاسن و معایب را روی کاغذ نوشته و شرایط را ارزیابی کنید. بعد تصمیم بگیرید.
مجاور بودن با واحدها و کارگاه‌های صنعتی
صبر کنید! هنوز توصیه‌های ما تمام نشده و شما برای فکر کردن به انتخاب جدید خود، باید به موارد دیگری هم دقت کنید. اینکه باید مراقب واحدها و کارگاه‌های صنعتی هم باشید. صدای بلند کار کردن کارگران با وسایل صنعتی، گاهی اوقات بوی بد مواد مورد استفاده در کارگاه و سایر آلودگی‌های زیست‌محیطی، از جمله مشکلاتی هستند که می‌توانند به دغدغه‌ای برای شما تبدیل شوند و به‌تدریج حتی در فاصله زمانی بسیار کوتاه موجبات دل‌زدگی و نارضایتی‌تان از انتخابی که کرده‌اید را رقم بزند.

خانه-مسکن

مجاور بودن با رستوران‌ها و واحدهای تجاری بزرگ
یادتان باشد مجاور بودن با رستوران‌ها و واحدهای تجاری بزرگ اگر چه می‌تواند خود حسنی برای یک ملک باشد، اما باید توجه داشت وجود چنین مراکزی می‌تواند موجب رفت و آمد بیش‌ازحد افراد شده و ترافیک، سروصدا، آلودگی و شلوغی را به همراه داشته باشد. البته اگر ملک مناسبی را در چنین محدوده‌هایی مدنظر داشتید، می‌توانید از پنجره‌های دوجداره و برخی اقدامات پیشگیرانه دیگر برای این کار استفاده کنید. با این وجود، همه این‌ها منوط به انتخاب و میزان رضایت شما از واحد مسکونی است که برای خریداری و زندگی، آن را پسندیده‌اید. فراموش نکنید که رها شدن از دست چنین عوامل مخل آرامش، به همین سادگی‌ها هم نیست؛ زیرا که بعد از خرید خانه، همه این‌ها می‌تواند دغدغه‌ای برای شما و نقطه‌ضعفی برای مشتریان بعدی تبدیل شود.
سیستم فاضلاب
موضوع دیگری که باید به آن دقت داشته باشید. سیستم فاضلاب مورد استفاده در محله است که شاید کمتر به ذهنتان، ضرورت بررسی آن خطور کند. توجه داشته باشید که نبود این سیستم می‌تواند دردسرهای زیادی برایتان رقم بزند، گذشته از مسائل زیست‌محیطی، به مشام رسیدن بوی بد فاضلاب و به خطر افتادن شرایط بهداشتی محله، خود نقطه‌ضعف‌های جدی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.
این را هم بگوییم که اگر هنگام خرید، به آسانی از کنار چنین نقصی بگذرید، به‌طور حتم در هنگام فروش، به دردسر خواهید افتاد. البته امروزه با توجه به برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی فاضلاب شهری در بیشتر شهرها، این مشکل تا حدی مرتفع شده است، اما همچنان نباید آن را از یاد برد.
دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی
دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی نیز موضوع دیگری است که توجه به آن ضرورت دارد. اینکه خانه شما نزدیک به ایستگاه مترو، اتوبوس‌های سریع یا مسیرها و بزرگراه‌هایی باشد که در فاصله زمانی کمتری شما را به مقصد برساند، موضوعی است که نباید آن را از یاد ببرید؛ زیرا که این امر، نه‌تنها از میزان مشکلات مربوط به رفت و آمدهای شما خواهد کاست، بلکه زمانی را که در خارج از خانه و به عبارتی در طول مسیر از دست خواهید داد، کم و کمتر می‌کند.

مجاور بودن با رستوران‌ها و واحدهای تجاری بزرگ اگر چه می‌تواند خود حسنی برای یک ملک باشد، اما باید توجه داشت وجود چنین مراکزی می‌تواند موجب رفت و آمد بیش‌ازحد افراد شده و ترافیک، سروصدا، آلودگی و شلوغی را به همراه داشته باشد.

فروشنده‌ها بخوانند
همیشه این خریداران نیستند که باید به نکات ویژه توجه کنند، بلکه فروشنده‌ها هم از شاخص‌ها و معیارهای مهم در این زمینه نباید غافل شوند؛ بنابراین اگر هنگامی‌که قصد فروش خانه‌تان را دارید، این امر را موکول به زمانی کنید که بازار خریدوفروش، داغ است؛ نه‌تنها در مدت‌زمان کمتری می‌توانید ملک خود را بفروشید، بلکه شانس شما برای خرید خانه دلخواهتان بیشتر است؛ زیرا در چنین ایامی، هم فروشنده زیاد است و هم خریدارانی که قصد نقل‌مکان به خانه جدیدی را دارند.
یادتان باشد بهترین فصل داد و ستد در این زمینه، تابستان است. همچنین می‌توانید روی ایام پایانی سال نیز تا حدی حساب کنید؛ اما اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید خانه‌تان را در فصل پاییز و اوایل زمستان بفروشید، یا باید کمی از نظر قیمت کوتاه بیایید، یا آن‌قدر منتظر بمانید تا شاید مشتری دلخواهتان پیدا شود. در صورتی که فروشنده‌اید و می‌خواهید هرچه زودتر ملک خود را بفروشید تا خانه مورد نظرتان را خریداری کنید، توصیه ما این است که به همه نکات مثبتی که می‌تواند توجه خریداران را به خود جلب کند، به‌صورت ویژه توجه کنید.
به‌عنوان‌مثال به نظم و چیدمان خانه خود دقت داشته باشید. باید بدانید که هر قدر خانه شما زیبا باشد و موقعیت مناسبی داشته باشد، نظافت و مرتب بودن وسایلتان می‌تواند این حسن را برجسته‌تر کرده یا بی‌دقتی‌تان به نظم و ترتیب، این محاسن را کمرنگ و کمرنگ‌تر کند. اگر هم خانه نیاز به تعمیرات دارد، به این موضوع نیز توجه داشته باشید؛ اما درهرصورت، اگر تعمیرات را به هر دلیلی فراموش کردید، نظافت و مرتب بودن خانه را از یاد نبرید.

آلوده‌کننده هوای داخل خانه

بهتر است به‌دقت، شرایط سرویس‌های بهداشتی و تمیز بودن آن را بررسی کنید، زیرا که این مکان‌ها می‌تواند به‌نوعی موجب پشیمانی مشتری شود که دارد به واحد مسکونی شما به‌عنوان ملکی قابل‌خرید فکر می‌کند. البته علاوه بر این موارد، توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌توانید آشپزخانه را مرتب کرده و کابینت‌ها را نیز تمیز و براق کنید. از نگه‌داشتن وسایل اضافی روی سطوح افقی مانند کابینت‌ها، کانتر آشپزخانه، میز نهارخوری یا فضاهایی از این قبیل، خودداری کنید. برای تزیین میز نهارخوری هم بهتر است از یک گلدان یا وسیله تزیینی کمک بگیرید. توجه کنید که شلوغی روی این سطوح، تنها موجب دلگیر به نظر رسیدن خانه شما خواهد شد.
استفاده از مشاوری حاذق با روابط عمومی قوی هم می‌تواند به شما در رسیدن به هدفی که دارید، یا به عبارتی فروش خانه به قیمت مناسب، بسیار کمک کند. فردی که برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد و به زمان‌بندی در کار نیز دقت کند، ضمن اینکه باید رفتارش با شما و خریداران، صادقانه و صبورانه باشد تا اعتمادها را به خود جلب کند. پیشنهاد دیگری نیز برای شما داریم. اینکه اگر می‌خواهید در خانه جدیدتان از پرده و مبلمان نو استفاده کنید و برخی از وسایل به کارتان نمی‌آید، می‌توانید به مشتریان بگویید که می‌توانید این لوازم را برای آن‌ها بگذارید تا هم بخشی از هزینه‌هایشان کم شود و هم با این رفتار، نگاه مثبت آن‌ها را به خود جلب کنید. ضمن اینکه دیگر لازم نیست زحمت باز کردن پرده‌ها و جمع کردن این وسایل را به خود بدهید.

باشگاه خبرنگاران

باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: ha_sh_2000
برگرفته از گروه: اقتصاد