تبیان، دستیار زندگی
هنگامى كه حكم جهاد داده مى شود، مسلمانان نباید همگى به جهاد بروند، بلكه باید گروهى در شهر بمانند و به امور رسیدگى كنند تا گروه دیگر با خیالى آسوده به جهاد بروند، با دشمنان بجنگند و با تعلیمات اسلام آشنا شوند و تجربه بیندوزند و بعدها تجربیاتشان را به دیگر
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

٤) جزء یازدهم قرآن کریم، آیات 122 الی 129 سوره ی توبه

جانشین پیامبر(ص)

هنگامى كه حكم جهاد داده مى‏شود، مسلمانان نباید همگى به جهاد بروند، بلكه باید گروهى در شهر بمانند و به امور رسیدگى كنند تا گروه دیگر با خیالى آسوده به جهاد بروند، با دشمنان بجنگند و با تعلیمات اسلام آشنا شوند و تجربه بیندوزند و بعدها تجربیاتشان را به دیگران انتقال دهند. بر همین اساس، در جنگ تبوك، پیامبر اكرم(ص) حضرت على(ع) را همراه نبُرد و او را جانشین خود قرار داد تا مبادا منافقین و دشمنان از فرصت سوء استفاده كنند و به مسلمانان ضربه‏اى بزنند.

حضرت على(ع) از پیامبر(ص) تقاضا كرد كه اجازه بدهد او نیز همراه ایشان به جهاد برود. اما پیامبر(ص) فرمود: «نسبت تو به من مثل نسبت هارون است به موسى؛ به جز این كه پس از من پیامبرى نیست.» حضرت على(ع) در مدینه ماند و مراقب اوضاع بود. پیامبر(ص) با سپاه اسلام به سوى تبوك رفت. رومیان وقتى متوجه شدند سپاه بزرگى از مسلمانان به سوى آنان مى‏آید، ترسیدند و عقب‏نشینى كردند و به داخل كشورشان بازگشتند. مسلمانان وقتى به تبوك رسیدند، اثرى از سپاه دشمن نبود. پیامبر(ص) با سپاهیان مشورت كرد كه آیا به مدینه بازگردند یا پیشروى كنند. نتیجه این شد كه به مدینه بازگردند. قبل از بازگشت، امیران قبایل اطراف تبوك خدمت پیامبر(ص) رسیدند و با ایشان پیمان دوستى بستند. رومیان هم فهمیدند كه اگر قصد حمله به مسلمانان را داشته باشند، با سپاهى قوى و بزرگ روبرو خواهند شد. خداوند یگانه مى‏فرماید:

 و مومنان نباید همگى سفر كنند. چرا از هر گروه از ایشان بعضى سفر نمى‏كنند تا در دین، دانش بیاموزند و هنگامى كه بازگشتند به قوم خود هشدار دهند؟ شاید آنان بترسند. اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، با كافرانى كه نزدیك شما هستند، بجنگید و آنان باید در شما خشونت ببینند و بدانید كه خدا با پرهیزكاران است.

آیات 122 و 123


 آزمایش مى‏شوند، اما توبه نمى‏كنند


 بعضى از مردم، دل‏هایشان، چنان آماده‌ی پذیرش دستورات الهى است كه با شنیدن هر آیه‏اى، ایمانشان به خدا بیش‏تر مى‏شود. اما منافقان و كوردلان، هنگامى كه آیات قرآن را مى‏شنوند، نه تنها ایمان نمى‏آورند بلكه پلیدى‏هایشان بیش‏تر مى‏شود. در زمان پیامبر(ص) نیز مردم همین‏طور بودند. در قرآن چنین مى‏خوانیم:


 و هنگامى كه سوره‏اى نازل مى‏شود، از آنان كسانى هستند كه مى‏گویند: این، ایمانِ كدام یك از شما را زیاد كرد؟ اما كسانى كه ایمان آورده‏اند، ایمانشان زیاد مى‏شود و آنان شاد مى‏شوند. و اما آنان كه در دل‏هایشان بیمارى است، پلیدى بر پلیدى‏شان افزود و در حالى كه كافر بودند، مردند. آیا نمى‏بینند كه در هر سال یك یا دو بار آزمایش مى‏شوند؟ باز هم توبه نمى‏كنند و پند نمى‏گیرند.


    آیات 124 الى 126


 
 
 نمى‏فهمند


 یكى دیگر از خصوصیات منافقین این بود كه هر گاه سوره جدیدى نازل مى‏شد، از ترس این كه بار دیگر رسوا شوند، تصمیم مى‏گرفتند كه از مجلس خارج شوند. به یكدیگر اشاره مى‏كردند و همین كه مى‏دیدند كسى متوجه‌ آنان نیست بیرون مى‏رفتند تا سخنان حق را نشنوند. در قرآن چنین مى‏خوانیم:


 و هنگامى كه سوره‏اى نازل مى‏شود، بعضى از آنان به بعضى دیگر نگاه مى‏كنند: آیا كسى شما را مى‏بیند؟ آنگاه بازمى‏گردند. خدا دل‏هایشان را برگرداند؛ زیرا آنان مردمى هستند كه نمى‏فهمند.


    آیه‌ی 127


 
 پیامبر مهربان


 در آخرین آیات سوره‌ی توبه، خداوند از مهربانى و دلسوزى پیامبر(ص) نسبت به مومنان خبر مى‏دهد و به پیامبر(ص) دلدارى مى‏دهد كه از رویگردانى مردم نگران نشود و بر او توكل كند:


 به یقین براى شما پیامبرى از خودتان آمد كه بر او سخت است كه شما در رنج بیفتید. او بر هدایت شما حریص است. نسبت به مومنان، دلسوزِ مهربان است. پس اگر روى‏گردان شدند، بگو: خدا مرا بس است. هیچ خدایى جز او نیست. بر او توكل كردم و او پروردگار عرش بزرگ است.


    آیات 128 و 129

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء یازدهم قرآن کریم، آیات 94 الی 129 سوره ی توبه


سوره ی توبه آیات 113 الی 121

سوره ی توبه آیات 105 الی 112

سوره ی توبه آیات 194 الی 104

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.