تبیان، دستیار زندگی
خداوند مهربان اعمال تمام افراد را مى بیند و از آن ها آگاه است. هیچ كس نباید تصور كند كه مى تواند مخفیانه كارى انجام دهد، زیرا خداوند بینا فرموده است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

٢) جزء یازدهم قرآن کریم، آیات 105 الی 112 سوره ی توبه

مى‏بیند

خداوند مهربان اعمال تمام افراد را مى‏بیند و از آن‏ها آگاه است. هیچ كس نباید تصور كند كه مى‏تواند مخفیانه كارى انجام دهد، زیرا خداوند بینا فرموده است:

 و بگو: عمل كنید كه به زودى خدا و پیامبرش و مومنان، عمل شما را خواهند دید و به زودى به سوى داناى پنهان و آشكار بازگردانده مى‏شوید. پس شما را به آن‏چه انجام مى‏دادید، آگاه خواهد كرد.

آیه‌ی 105

 به فرمان خدا واگذار شده‏اند

بعضى از كافران، در جنگ با مسلمانان، شخصیت‏هاى بزرگى مانند حمزه  عموى پیامبر(ص) را به شهادت رسانده بودند؛ اما بعد از مدتى پشیمان شدند، دست از شرك برداشتند و مسلمان شدند. آنان نمى‏دانستند كه آیا توبه‏شان پذیرفته مى‏شود یا نه؟! خداوند مهربان مى‏فرماید:

 و عده‏اى دیگر هستند كه به فرمان خدا واگذار شده‏اند یا آنان را عذاب مى‏كند یا توبه‏شان را مى‏پذیرد؛ و خدا داناى حكیم است.

آیه‌ی 106

 مسجد ضرار

گروهى از منافقین مسجدى بنا كردند تا به نام محل عبادت، پایگاهى داشته باشند كه به راحتى بتوانند در آن جمع شوند و علیه مسلمانان فعالیت كنند. وقتى ساختمان مسجد به اتمام رسید، نزد پیامبر(ص) رفتند و گفتند: «ما در میان قبیله‌ی «بنى‏سالم» مسجدى ساخته‏ایم كه پیران و بیمارانى كه توانایى آمدن به مسجد شما را ندارند، در آن عبادت كنند.» و از پیامبر(ص) تقاضا كردند كه مسجدشان را افتتاح كند و در آن نماز بخواند.

خداوند یگانه، پیامبر(ص) را از نقشه‌ی منافقان آگاه كرد. پیامبر(ص) دستور داد مسلمانان آن مسجد را ویران كردند و آن‏جا را محل ریختن زباله‏هاى شهر قرار دادند. این مسجد به نام مسجد ضرار معروف شد. وحى الهى را در این مورد چنین مى‏خوانیم:

 و آنان كه مسجدى ساختند براى ضرر زدن و كفر و تفرقه انداختن بین مومنین، و كمینگاهى براى كسانى كه از پیش با خدا و پیامبرش جنگیده بودند؛ و قسم مى‏خوردند كه جز نیكى منظورى نداشتیم؛ در حالى كه خدا گواهى مى‏دهد كه آنان حتماً دروغگو هستند. هرگز در آن نایست. مسجدى كه از روز اول بر اساس پرهیزكارى بنا شده، سزاوارتر است كه در آن بایستى. در آن‏جا مردانى هستند كه دوست دارند پاك باشند و خدا پاكان را دوست دارد. آیا كسى كه بناى خویش را بر پرهیزكارى از خدا و رضایت او ساخته بهتر است، یا كسى كه بناى خویش را كنار پرتگاه سستى ساخته و با آن در آتش جهنم فرو مى‏افتد؟ و خداوند مردم ستمكار را هدایت نمى‏كند. بنایى كه آنان ساخته‏اند، همیشه در دل‏هایشان شك مى‏اندازد تا وقتى كه دل‏هایشان پاره پاره شود، و خدا داناى حكیم است.

آیات 107 الى 110


 خرید و فروش پُرفایده

كسانى كه در راه خدا جهاد مى‏كنند و كشته مى‏شوند مانند این است كه خداوند جان و مالشان را به قیمت بهشت از آنان مى‏خرد و این پُرفایده‏ترین خرید و فروش براى مومنان است و خداوند مهربان به آنان چنین بشارت مى‏دهد:

 خداوند از مومنانى كه در راه خدا مى‏جنگند، مى‏كشند و كشته مى‏شوند، جان و مالشان را خریده تا بهشت براى آنان باشد. این وعده‌ی حقى است در تورات و انجیل و قرآن، كه بر عهده‌ی اوست و چه كسى از خدا به عهدش وفادارتر است؟ پس به خاطر خرید و فروشتان كه با او انجام داده‏اید، شاد باشید و این پیروزى بزرگ است.

آیه‌ی 111

 مومنان

خداوند، مومنان را معرفى مى‏فرماید و به آنان بشارت مى‏دهد:

 توبه كنندگان، عبادت كنندگان، سپاسگزاران، رهروان، ركوع كنندگان، سجده كنندگان، امر به معروف كنندگان و نهى از منكر كنندگان و پاسداران حدود الهى، و به مومنان بشارت بده!

آیه‌ی 112

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء یازدهم قرآن کریم، آیات 94 الی 129 سوره ی توبه

سوره ی توبه آیات ١٩٤ الی ١٠٤

سوره ی توبه آیات ٩٠ الی ٩٣

سوره ی توبه آیات ٨١ الی ٨٩


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.