تبیان، دستیار زندگی
منافقینى كه همراه پیامبر(ص) و مؤمنان به جهاد نمى رفتند، پس از جنگ براى عذرخواهى و طلب بخشش، نزد پیامبر(ص) مى رفتند و از او و مؤمنان مى خواستند كه از گناهشان بگذرند. از آن جا كه رفتار منافقین در طول تاریخ یكسان است و همان شیوه ی گذشتگان را تكرار مى كنند،
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

١) جزء یازدهم قرآن کریم، آیات 94 الی 129 سوره ی توبه

عذرخواهى نكنید!


 منافقینى كه همراه پیامبر(ص) و مومنان به جهاد نمى‏رفتند، پس از جنگ براى عذرخواهى و طلب بخشش، نزد پیامبر(ص) مى‏رفتند و از او و مومنان مى‏خواستند كه از گناهشان بگذرند. از آن‏جا كه رفتار منافقین در طول تاریخ یكسان است و همان شیوه‌ی گذشتگان را تكرار مى‏كنند، خداوند مهربان مى‏فرماید كه به آنان چنین پاسخ داده شود:


 هنگامى كه به سوى آنان بازگردید، از شما عذرخواهى مى‏كنند. بگو: عذرخواهى نكنید، هرگز شما را باور نمى‏كنیم، به راستى، خدا ما را از خبرهاى شما آگاه كرده است؛ و به زودى خدا و پیامبرش عمل شما را مى‏بینند؛ سپس، به سوى داناى پنهان و آشكار بازمى‏گردید و از آن‏چه انجام داده‏اید، به شما خبر خواهند داد. وقتى به سوى آنان بازگردید، برایتان به خدا قسم مى‏خورند كه از آنان بگذرید؛ از آنان بگذرید زیرا كه آنان پلیدند و به سزاى آن‏چه به دست آورده‏اند، جایشان جهنم است. برایتان سوگند یاد مى‏كنند تا شما از آنان راضى شوید. پس اگر شما از آنان راضى شوید، خدا از مردم نافرمان راضى نخواهد شد.


    آیات 94 الى 96


 
 دعاى پیامبر موجب نزدیكى به خداست


 به بادیه‏نشینان اطراف مدینه اعرابى مى‏گفتند. كلمه «اعرابى» به معنى روستایى و بادیه‏نشین است؛ امّا به فردى كه از تعلیم و تربیت و آداب و رسوم دور باشد هم اعرابى مى‏گویند. جمع این كلمه اعراب است. خداوند مهربان در مورد این افراد مى‏فرماید:


 اعراب در كفر و نفاق، سخت‏تر و در ندانستنِ حدود آن‏چه كه خدا بر پیامبرش نازل كرده، سزاوارترند، و خدا داناى حكیم است. و از اعراب كسانى هستند كه آن‏چه انفاق مى‏كنند، زیان مالى مى‏دانند و منتظر حوادث بد براى شما هستند؛ حادثه‌ی بد بر خودشان باد؛ و خدا شنواى داناست. و از اعراب كسانى هستند كه به خدا و روز قیامت ایمان دارند و آن‏چه را انفاق مى‏كنند و دعاى پیامبر را موجب نزدیكى به خدا مى‏دانند. بدانید كه این موجب نزدیكى آنان است. به زودى خدا ایشان را در رحمت خود وارد مى‏كند. به راستى كه خدا آمرزنده‌ی مهربان است.


    آیات 97 الى 99


 پیشگامان


 مهاجرین و انصار، پیشگامان دین اسلام هستند. مهاجرین، مومنانى بودند كه خانه و زندگى خود را در مكه رها كردند و به مدینه هجرت كردند تا در كنار پیامبر(ص) آزادانه طبق قوانین اسلام زندگى كنند. انصار مومنانى بودند كه پیامبر(ص) و مهاجرین را یارى كردند و آنان را در شهر خود پناه دادند. كسانى كه از مهاجرین و انصار پیروى كردند و به مومنان پیوستند و از آیین اسلام پاسدارى كردند، تابعین هستند. خداوند مهربان مى‏فرماید:


 و اولین پیشگامان از مهاجرین و انصار و كسانى كه به نیكى از آنان پیروى كردند، خدا از آنان راضى است و آنان از او راضى هستند و براى آنان باغ‏هایى كه از پاى آن‏ها رودها جارى است، آماده كرده است. همیشه در آن مى‏مانند. این پیروزى بزرگ است.


    آیه‌ی 100


 دوبار مجازات مى‏شوند


 رفتار منافقین به گونه‏اى است كه نمى‏توان آنان را شناخت. اما خداوند دانا، آنان را مى‏شناسد و در مورد مجازات این افراد فرموده است:


 و بعضى از اعراب كه اطراف شما هستند، منافقند و بعضى از اهالى مدینه به نفاق عادت كرده‏اند. تو آنان را نمى‏شناسى. ما آنان را مى‏شناسیم. به زودى آنان را دوبار عذاب مى‏كنیم. سپس به عذابى بزرگ بُرده مى‏شوند.


    آیه‌ی 101


 برایشان دعا كن


 چندنفر از یاران پیامبر(ص) از شركت در جنگ تبوك خوددارى كردند؛ اما بعداً پشیمان شدند و توبه كردند و تمام اموالشان را نزد پیامبر(ص) بردند و گفتند: «این همان اموالى است كه به خاطر آن از شركت در جهاد خوددارى كردیم. این‏ها را از ما بپذیر و در راه خدا انفاق كن.» پیامبر اكرم(ص) فرمودند: «هنوز در این مورد دستورى بر من نازل نشده است.» سپس، توبه‏پذیر مهربان چنین فرمان داد:


 و عده‌ی دیگرى هستند كه به گناهان خود اعتراف كردند و كار شایسته را با كار بد آمیختند. امید است كه خدا توبه‌ی آنان را بپذیرد. به راستى كه خدا آمرزنده‌ی مهربان است. از اموالشان صدقه‏اى بگیر تا به وسیله‌ی آن، مالشان را پاك و با بركت كنى و برایشان دعا كن كه دعاى تو براى آنان آرامش‏بخش است و خدا شنواى داناست. آیا ندانسته‏اند آن كه توبه‌ی بندگانش را مى‏پذیرد و صدقات آنان را مى‏گیرد، خداست و این كه خداوند است كه توبه‏پذیر است.


    آیات 102 الى 104

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء یازدهم قرآن کریم، آیات 94 الی 129 سوره ی توبه

سوره ی توبه آیات ٩٠ الی ٩٣

سوره ی توبه آیات ٨١ الی ٨٩

سوره ی توبه آیات ٧٣ الی ٨٠


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.