تبیان، دستیار زندگی
باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس با صدور اطلاعیه ای درباره رأی صادر شده از سوی شورایعالی استیناف مبنی بر ثبت قانونی قرارداد عمادرضا مواضع خود را اعلام كرد و بر عدم پاسخگویی صریح و شفاف به ابهامات موجود در این پرونده تأكید ورزید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرسپولیس قید جام حذفی را زد


باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس با صدور اطلاعیه ای درباره رأی صادر شده از سوی شورایعالی استیناف مبنی بر ثبت قانونی قرارداد عمادرضا مواضع خود را اعلام كرد و بر عدم پاسخگویی صریح و شفاف به ابهامات موجود در این پرونده تأكید ورزید.

در این اطلاعیه آمده است: « بدنبال رأی صادرشده از سوی شورایعالی استیناف، باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس در راستای شفاف سازی و دفاع از حقوق هواداران میلیونی این باشگاه وظیفه خود می داند توضیحات جامع و مفصلی درباره پرونده عمادرضا ارائه كرده و مواضع و دیدگاههای خود درباره رأی صادرشده را اعلام كند.

همانطور كه قبلاً نیز عنوان شده بود باشگاه پرسپولیس زمانی به عدم ثبت قرارداد عمادرضا در فصل نقل و انتقالات پی برد كه بعد از پیوستن ناگهانی جواد كاظمیان به تیم الشعب امارات تكاپو برای جذب عمادرضا مهاجم عراقی تیم فولاد را آغاز كرد. در آن مقطع باشگاه سپاهان نیز از مدتها پیش خواهان عقد قرارداد با این مهاجم عراقی بود. نتیجه تكاپوی دست اندركاران باشگاه پرسپولیس در این زمینه عدم ثبت قرارداد عمادرضا با سپاهان تا آخرین روز فصل نقل و انتقالات (چهارم شهریور) بود. تأیید كننده این ادعا مصاحبه های مسئولان هیأت فوتبال استان اصفهان با چند رسانه ورزشی بود كه تا به امروز تكذیب نشده است.

مسئولان ثبت قرارداد در هیأت فوتبال استان اصفهان در پاسخ به سؤالات خبرنگاران تا روز آخر فصل نقل و انتقالات تأكید بر عدم ثبت قرارداد عمادرضا داشتند اما، مسئولان باشگاه سپاهان در آخرین ساعات فصل نقل و انتقالات مدعی شدند كه چنین قراردادی به ثبت رسیده است. این درحالی است كه در جریان رسیدگی به این پرونده در كمیته انضباطی مشخص شد كه قرارداد عمادرضا در تاریخ دوم شهریور ثبت شده است. این موضوع می تواند به خوبی بیانگر بخشی از واقعیت باشد.

نكته دیگر واكنش برخی از مسئولان سازمان لیگ به اعتراض باشگاه پرسپولیس بود. آنها به محض این كه خبر اعتراض باشگاه پرسپولیس در رسانه ها منتشر شد زودتر از مسئولان باشگاه سپاهان واكنش نشان دادند. به راستی دلیل این واكنش تند مسئولان سازمان لیگ علیه پرسپولیس چه بود؟ مگر باشگاه پرسپولیس از سازمان لیگ شكایت كرده بود كه آنها چنین عكس العملی داشتند؟

كمیته انضباطی نیز بعد از پایان تحقیقات با استناد به زمان ورود و خروج عمادرضا از ایران و مطابق بودن اثرانگشت این بازیكن با آنچه كه در دفاتر هیأت فوتبال به ثبت رسیده اعتراض باشگاه پرسپولیس را غیرقانونی دانست. این در حالی بود كه مسئولان كمیته انضباطی چه در رأی صادر شده و چه در كنفرانس خبری هیچ اشاره ای به اعتراض باشگاه پرسپولیس مبنی بر علت ثبت قرارداد عمادرضا در ردیف آخر روز دوم شهریور ماه نكرده بودند.

این پرده پوشی زمانی كه با اعتراض باشگاه پرسپولیس و رسانه های ورزشی توأم شد با این توجیه كه همه قراردادهای بازیكنان سپاهان در روز دوم شهریور به ثبت رسیده و عمادرضا علیرغم قرارداشتن نامش در ردیف آخر به عنوان اولین نفر قراردادش را ثبت كرده، همراه شد. اگر این توضیحات پذیرفتنی باشد پس باید گفت كه امكان هرگونه تخلفی وجود دارد و می توان به سادگی آن را توجیه كرد.

در توضیح بیشتر این موضوع مهم باید گفت كه مسئولان باشگاه سپاهان در كمیته انضباطی عنوان كردند كه قرارداد عمادرضا ساعت سی دقیقه دوم شهریور به ثبت رسیده است. برهمین اساس باشگاه پرسپولیس مدعی شد چرا نام عمادرضا كه در اولین ساعات روز دوم شهریور قراردادش را ثبت كرده در ردیف آخر این روز قرار دارد. این ابهام بزرگ كه هنوز برطرف نشده است با توجیهاتی غیرقابل تصور همراه شد و كمیته انضباطی نیز هرآنچه كه مسئولان هیأت فوتبال استان اصفهان و باشگاه سپاهان در یك اقدام هماهنگ شده عنوان كردند را پذیرفت.

برای پرسپولیس خیلی جالب و عجیب بود كه چرا این قرارداد كه با اعتراض رسمی مواجه شده در ساعت 12:30 شب به ثبت می رسد. جالب تر این كه عنوان می شود به هنگام ثبت قرارداد فقط مدیرعامل باشگاه سپاهان، رئیس هیأت فوتبال استان اصفهان و بازیكن حضور داشته اند. با این اوصاف عملاً امكان هرگونه تحقیقی از نفرات دیگر از بین رفت تا صحت و سقم چنین ادعایی را بیشتر بررسی كرد. عجیب تر این كه مسئولان باشگاه سپاهان مدعی شدند با توجه به این كه بسیاری از باشگاههای ایرانی خواهان عمادرضا بودند خیلی زود و ساعت 16 روز یكم شهریور با او به توافق رسیدند. باشگاه پرسپولیس هم در كمیته انضباطی این سؤال را مطرح كرد كه "پس چرا این قرارداد مهم با بیش از 8 ساعت تأخیر و در ساعت 12:30 شب به ثبت رسیده است؟". این سؤال نیز با توجیهاتی دیگر از سوی باشگاه سپاهان همراه شد كه اتفاقاً باز هم مورد تأیید كمیته انضباطی قرار گرفت.

به هرحال باشگاه پرسپولیس علیرغم رأی صادر شده از سوی شورایعالی استیناف قاطعانه بر این باور است كه عمادرضا بدون توافق با سپاهان در روز دوم شهریور، ایران را ترك كرده و به كشورش بازگشته و قرارداد او بعد از تاریخ نقل و انتقالات ثبت شده است.

اتفاقاً تحقیقات باشگاه پرسپولیس حکایت از آن دارد که عمادرضا چهار روز بعد یعنی درتاریخ 6 شهریور ماه وارد ایران شده است.

برای اثبات این ادعا که قرارداد عماد رضا در روز دوم شهریور به ثبت نرسیده کافی است تاریخ دقیق ثبت اثرانگشت عمادرضا درهیأت فوتبال استان اصفهان با دستگاههای پیشرفته که ظاهراً درایران موجود نیست مشخص شود تا هیچ ابهامی در این پرونده باقی نماند.

متأسفانه باید گفت که باشگاه پرسپولیس هیچ امیدی به صدور رأی علیه سپاهان و عمادرضا ازسوی شورای عالی استیناف نداشت. باشگاه پرسپولیس زمانی از شورایعالی استیناف ناامید شد که در کنفرانس خبری اعلام شد" رأی کمیته انضباطی قاطعانه ترین رأی تاریخ فوتبال ایران است." به راستی چرا مسئولان ذیربط قبل از اعتراض باشگاه پرسپولیس و بررسی درخواست تجدید نظر چنین موضعی درباره این پرونده گرفت. درچنین حالتی آیا می توان به بررسی همه جانبه این پرونده در شورأی استیناف امیدوار بود؟

را در رأی کمیته انضباطی وکنفرانس خبری به اعتراض باشگاه پرسپولیس مبنی بر علت ثبت قرارداد عماد رضا در ردیف آخر روز دوم شهریور هیچ اشاره ای نشد؟چگونه می توان مصاحبه و تأكید مدیر برنامه های عماد رضا در روزنامه های ورزشی مبنی بر ثبت قرارداد عماد رضا درتاریخ اول شهریورکه متناقص با ادعای مدیران سپاهان بود را از یاد برد؟ چرا سرپرست سپاهان مصاحبه اش که گفته بود"خودم قرارداد عمادرضا را در فدراسیون فوتبال ثبت کردم" را با چند روز وقفه تکذیب کرد؟ چه دلیلی داشت وقتی که باشگاه پرسپولیس از اظهارات مسئولان هیأت فوتبال استان اصفهان مبنی برعدم ثبت قرارداد عمادرضا تا روز آخرفصل نقل و انتقالات به عنوان یک سند و مدرک یاد كرد، همه پرسنل هیأت فوتبال استان اصفهان ممنوع المصاحبه شدند؟

چه باید گفت ؟ می توان گفت که یکی از پیشکسوتان خوش نام فوتبال کشور که مورد قبول همه اهالی فوتبال است، می‌تواند شهادت دهد که یکی از نزدیکان باشگاه سپاهان و عماد رضا (از افشای نام و سمت این شخص خودداری می کنیم) حاضر بود در شرایطی خاص مدارکی مبنی بر اثبات ادعای باشگاه پرسپولیس را افشا کند. حال بماند که همین فرد بعداً به مدافع حق و حقوق باشگاه سپاهان تبدیل شد.

درباره این پرونده گفتنی های بسیاردیگری نیز وجوددارد. درمجموع به اعتقاد باشگاه پرسپولیس، فوتبال دوستان و رسانه های ورزشی که پیگیر این پرونده بودند پی به واقعیت بردند و می‌دانند که حق با کیست؟

حالا هم باشگاه پرسپولیس که هیچ امیدی به تغییر رأی در شورایعالی استیناف نداشت قصد ندارد با ارائه شکایت به کنفدراسیون فوتبال آسیا، فیفا یا دیوان عدالت اداری، فوتبا ل ایران را در آن سوی مرزها یا در داخل کشور با تنش و مشکل تازه ای مواجه کند. دراین مقطع که خطر تعلیق فعالیت ها از سوی فیفا، فوتبال ایران را تهدید می کند باشگاه پرسپولیس نمی خواهد آتش بیار این معرکه شده و عاملی برای تضعیف فوتبال این مرز و بوم در مراجع بین المللی شود.

باشگاه پرسپولیس با خاتمه دادن به پرونده عماد رضا، افشای حقیقت را برعهده تاریخ گذاشته و وجدان را بهترین قاضی برای آنهایی می داند که حاضرند به کدام ا... قسم یاد کنند که هیچ تخلفی صورت نگرفته است!

باشگاه پرسپولیس که درهمین فینال جام حذفی و با نادیده گرفتن یک پنالتی مسلم دردقیقه 118 جام قهرمانی را ازدست داد امیدوار است حداقل کمیته انضباطی درسایر آراء صادره عدالت را رعایت کرده و حداقل درقبال اتفاقات مشابه ای که برای دو تیم پرطرفدار ایرانی رخ می دهد واکنش هایی متفاوت نداشته باشد. باشگاه پرسپولیس که به واسطه نادیده گرفتن بیش از 6 پنالتی مسلم (از سوی كارشناسان داوری در برنامه های تلویزیونی و مصاحبه های مطبوعاتی از سوی کارشناسان داوری تأیید شده است) تا به امروز قهرمانی در جام حذفی و صدرنشینی درلیگ را از دست داده امیدوار است بیش از این از طرق مختلف متضرر نشده و بتواند با سردادن فریاد عدالت خواهی مانع از تضییع حق محبوبترین و پرطرفدارترین تیم فوتبال آسیا شود.

باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس درپایان ضمن احترام به رؤسای فدراسیون فوتبال، کمیته انضباطی ، شورایعالی استیناف، باشگاه سپاهان و عمادرضا وظیفه خود می داند از نمایندگان رسانه های گروهی و بویژه خبرنگاران روزنامه های ورزشی که با تحقیقات خود زوایای تاریک این پرونده را روشن کردند تشکر و قدردانی کند. به امید آن که هیچ گاه عدالت ، فدای مصلحت نشود.»

شکایت پرسپولیس رد شد

عماد رضا وارد ایران شد