تبیان، دستیار زندگی
خیلی ها این روزها به علاوه ی خرید شب عید در صف عمل های زیبایی و تغییر چهره ایستاده اند!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صف تغییر چهره برای سال نو!

خیلی ها این روزها به علاوه ی خرید شب عید در صف عمل های زیبایی و تغییر چهره ایستاده اند!

فاطمه ناظم زاده - بخش اجتماعی تبیان
عمل زیبایی

ممکن است دریافت پیامک های تبلیغاتی برای هر یک از شما به یکی از برنامه های ثابت روزمره تبدیل شده باشد. عده ای دیگر هم به قدری از این پیامک های متعدد و کلافه کننده خسته شده اند که سرویس دریافت این پیامک را قطع کرده اند. به هر حال انچه مشخص است اینکه هزینه ای که برای اینگونه تبلیغات می شود، منفعت های زیادی را به دنبال دارد و همین تجارت و کسب سود، موجب می شود تا از این روش ها بیشتر استفاده شود. در این میان به نظر می رسد بیشترین سهم از پیامک های تبلیغاتی مربوط به خدمات زیبایی است. خدماتی که از جانب افراد مختلف در مکان های مختلفی ارائه می شود.
با توجه به اینکه روزهای پایانی سال را سپری میکنیم، تخفیف های ویژه ای در ارائه این خدمات به مشتری ها داده می شود ، تا عده ای برای انجام اینگونه خدمات ترغیب شوند.

با توجه به اینکه در سالهای اخیر به دلیل عدم فرهنگ سازی های درست و هنجاری نشدن برخی از ارزشها، تمایل به انجام عمل های زیبایی در جامعه ما به حد سرسام آوری رسیده است، عده ای بی تخصص از این فرصت استفاده کرده و برای کسب سود بیشتر، خدماتی ارائه میدهند که ریسک و خطر زیادی برای مشتریان دارد. چنانچه شاکیان پرونده های این چنینی کم نیستند که همه روزه به دادگاه ها مراجعه می کنند و ضررهای جبران ناپذیری را متحمل شده اند.

اینکه وقتی قیمت این خدمات از حدی پائیین تر می رود این تردید قوت می گیرد که ارائه این خدمات در ضعیف ترین شکل ممکن است و همین امر موجب ایجاد خطرات جدی برای افرادی است که به سمت این پکیج ها روی می آورند

اما با وجود همه این اوصاف، باز هم تمایل به انجام این موارد بسیار زیاد است. شاید این مساله بیشتر به فقر فرهنگی موجود در جامعه ما مربوط می شود. فقری که بیشتر از طریق محتویات ماهواره و تبلیغات جهانی در جامعه ما نفوذ یافته و متاسفانه، برنامه ای اصولی و قدرتمند برای مقابله با آن وجود نداشته و در نتیجه وضعیت را به این صورت درآورده است. وضعیتی که در آن، عده ای سود جو در هیاهوی روزهای پایانی سال، با اعلام نرخ های غیرمتعارف و کمتر از نرخ معمول بازار، به وسوسه افرادی بپردازند که شاید قبل از این هرگز به انجام خدمات زیبایی و جوان سازی صورت فکر نمی کردند.
فقط کافی است یک روز نگاه دقیق تری به صفحات آگهی روزنامه ها در این ایام بیندازید. دنیای آن طرف این کادرهای کوچک آگهی، دنیای بزرگی است. برای ورود به این دنیای بزرگ از کلینیکی در مرکز تهران شروع می کنیم که کارت هدیه نوروز را جزو خدمات ویژه اش گنجانده است.

منشی کلینیک مشتاقانه پشت تلفن توضیح می دهد: «این کارت ها، کوپن هایی است که شما می خرید و به عزیزان و دوستانتان به جای عیدی هدیه می دهید. بعد از خرید مهر می خورند و اعتبارشان نامحدود است، یعنی از زمان خرید اعتبارش شروع می شود. در حقیقت شما با این کارت ها زیبایی و شادابی را هدیه می دهید.

اما قیمت این پکیج زیبایی و شادابی که شما کادوپیچ شده قرار است به نزدیکانتان هدیه بدهید چقدر است؟ منشی کلینیک می گوید: «پکیج بوتاکس از 50 هزار تومان شروع می شود تا 300 هزار تومان، بسته به مبلغی که شما می خواهید هزینه کنید.
پکیج کامل شامل بوتاکس خط اخم، پیشانی و دور چشم است. البته اگر قبل از شروع سال جدید این کارت ها را بخرید 10 درصد تخفیف ویژه سال نو هم شامل حالتان می شود. (1)
به راستی سطح شعور و تفکر جامعه ما به کدامین سمت در حال حرکت است که فرهنگ عیدی دادن که ریشه ای غنی و پرمعنا در رسوم و آئین ما دارد به جایی رسیده که برخی به اطرافیان و دوستان خود هم کارت اعتباری برای انجام بوتاکس هدیه می دهند.
به این ترتیب تعداد افراد حاضر در کلینیک های زیبایی بیشتر می شود و تمایل به تغییر چهره در افراد بیشتری ایجاد می شود.
جالب اینجاست که طبق برخی از آمار ارائه شده، ماه پایانی سال، پرتقاضاترین ماه برای زیباتر شدن است. متقاضیانی که به دو گروه عمده تقسیم می شوند؛ گروهی که در این ایام سراغ جراحی هایی با دوران نقاهت طولانی می روند و گروهی که به عمل های زیباسازی و جوان سازی مثل تزریق ژل و بوتاکس می اندیشند.

حال با توجه به این آمار، توجه کنید به میزان تبلیغات موجود در رسانه های مختلف که به تبلیغات عمل های زیبایی می پردازند. که اغلب این تبلیغات به ارائه خدمات توسط افراد غیر متخصص مربوط می شود. به راستی بهتر نیست قدری بیشتر به این موضوع بیندیشیم که باید به بدن خویش احترام بگذاریم و به سلامتی خود اهمیت بیشتری بدهیم

طبق این آمارها، در این بین زنان همچنان بالاترین متقاضیان جراحی های پلاستیک و زیبایی هستند؛ چنانچه یکی از اعضای هیات مدیره انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی کشورمان می گوید: «هم اکنون حداقل 80 درصد مراجعان به کلینیک ها و مطب ها را خانم ها تشکیل می دهند و 20 درصد بقیه آقایان هستند. البته این آمار قبلا 95 درصد بود اما در سال های اخیر آقایان هم تمایل زیادی به انجام جراحی های زیبایی پیدا کرده اند.(2).»

جراحی پلاستیک ، آسیب ها و خطرات

همانطور که گفته شد انجام عمل های زیبایی به خودی خود، دارای ریسک ها و خطراتی می باشد و بسیار مهم است که این اقدامات توسط افراد متبحر و متخصص و با بهره گیری از ابزار و وسایل استاندارد و با کیفیت صورت گیرد. آنچه مسلم است اینکه وقتی قیمت این خدمات از حدی پائیین تر می رود این تردید قوت می گیرد که ارائه این خدمات در ضعیف ترین شکل ممکن است و همین امر موجب ایجاد خطرات جدی برای افرادی است که به سمت این پکیج ها روی می آورند.
نکته قابل توجه در این زمینه این است که به گفته رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی: «هم اکنون تعداد پزشکانی که دارای مدرک فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی هستند  و از نظر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، مراجع قانونی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان جراح پلاستیک شناخته می شوند فقط 260 نفر است. اما افراد غیرمتخصص زیادی در کشورمان ادعای انجام عمل های جراحی زیبایی، تزریق ژل و بوتاکس را دارند و متاسفانه این کارها را انجام می دهند.

حال با توجه به این آمار، توجه کنید به میزان تبلیغات موجود در رسانه های مختلف که به تبلیغات عمل های زیبایی می پردازند که اغلب این تبلیغات به ارائه خدمات توسط افراد غیر متخصص مربوط می شود. به راستی بهتر نیست قدری بیشتر به این موضوع بیندیشیم که باید به بدن خویش احترام بگذاریم و به سلامتی خود اهمیت بیشتری بدهیم.
ای کاش باور داشته باشیم که ملاک زیبایی، به اندیشه آدمی برمی گردد و نه به زوایای صورت او.

پی نوشت 1 و 2: به نقل از جام جم