تبیان، دستیار زندگی
اسفند که می شود خانم ها و البته آقایان ایرانی آستین ها را بالا می زنند و خانه را برای ورود بهار آماده می کنند. بدون شک زیر و رو کردن تمام وسایل خانه و این همه شستن و سابیدن کار ساده ای نیست و انرژی زیادی می طلبد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسفند، خانه تکانی و باک انرژی


اسفند که می‌شود خانم‌ها و البته آقایان ایرانی آستین‌ها را بالا می‌زنند و خانه را برای ورود بهار آماده می‌کنند. بدون شک زیر و رو کردن تمام وسایل خانه و این همه شستن و سابیدن کار ساده ای نیست و انرژی زیادی می‌طلبد...

خانه تکانی

متاسفانه وقتی که باک انرژی خالی باشد میل و اعصابی برای انجام این همه کار ریز و درشت نمی‌ماند. باید بدانید که برخی مواد غذایی کالری خوبی به بدن می‌رسانند، قند خون را تنظیم و باعث ترشح برخی هورمون‌ها در مغز می‌شوند که سطح انرژی را افزایش داده، خلق و خوی تان را بهتر می‌کنند و در عین حال باعث بهبود متابولیسم بدن نیز می‌شوند. اگر این روزها آستین‌ها را بالا زده‌اید تا خانه را با تمام ابعادش بتکانید فکر باک انرژی تان هم باشید.


صبحانه را توپ بزنید
بدون صبحانه نای کار کردن نخواهید داشت. پروتئین‌ها منبع خوب انرژی هستند. تخم مرغ را دریابید. درست است که گفته می‌شود تخم مرغ حاوی کلسترول زیادی است اما بهتر است بدانید که زرده ی تخم مرغ در طولانی مدت باعث کاهش کلسترول بد خون نیز می‌شود. البته این روزها قرار است کار کنید و کالری بسوزانید. پس بهتر است اول از هر چیزی به فکر تامین انرژی بدن تان باشید که تخم مرغ این کار را برایتان انجام می‌دهد؛ چون سرشار از ویتامین‌های B است که در بدن انرژی زیادی تولید می‌کنند.


بلغور جوی دو سر میل کنید
جوی دو سر مغذی و منبع انرژی است. این ماده ی غذایی سرشار از فیبرهای محلول در آب است که به مدت طولانی شما را سیر نگه می‌دارند و باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شوند. جوی دو سر همچنین منبع کربوهیدرات‌های پیچیده است که به کندی در بدن تجزیه می‌شوند و انرژی مورد نیاز را به مدت چندین ساعت تامین می‌کنند. می‌توانید آن را با شیر، دارچین و دانه ها و مغزها غنی کرده و میل کنید. توصیه می‌کنیم ترکیب مورد نظر را با عسل و یا میوه های تازه شیرین کنید و به عنوان صبحانه ی کامل میل بفرمایید.

سبزیجات برگ سبز


سبزیجات سبز را دریابید
سبزیجات سبز مانند اسفناج، کاهو و غیره سرشار از اسید فولیک هستند که برای بهبود وضعیت روحی و افزایش نشاط شما لازم و ضروری است.

بدون شک کارهای این روزها خسته و عصبی تان خواهد کرد. پس قبل از شروع طوفان تا می‌توانید سبزی و کلم و غیره میل کنید.


غلات کامل
کربوهیدرات‌های پیچیده مانند غلات کاملی که در نان‌های تهیه شده از آرد کامل و برنج قهوه ای وجود دارد باعث حفظ قند خون تان شده و خستگی و افسردگی را از شما دور می‌کند. به خاطر اینکه غلات کامل به کندی هضم می‌شوند و قند خون و میزان انرژی را در ثابت نگه می دارند.

دانه ی کنجد خوشمزه است و می‌توانید آن را روی سالاد، دسر یا سوپ و غیره بریزید و میل کنید. این دانه‌های ریز منبع انرژی هستند و شما را از خمودگی و خستگی به دور می‌کنند


یک مشت بادام
به بلغور جوی دوسری که برای صبحانه آماده می‌کنید بادام اضافه کنید یا اینکه بین روز یک مشت بادام میل کنید. این ماده ی غذایی خوشمزه حاوی چربی های سالم و سرشار از پروتئین است. توجه داشته باشید که بادام و دوستان دیگرش (آجیل ها) انرژی مداوم و خوبی به شما خواهند داد.


گوشت‌های کم چرب
گوشت منبع خوب پروتئین و انرژی است. توصیه می‌کنیم از گوشت‌های کم چرب استفاده کنید. این گوشت ها میزان امینواسیدهایی مانند تیروزین را افزایش می‌دهند. این آمینواسیدها باعث تحریک ترشح دوپامین و نورآدرنالین می‌شود که علاوه بر افزایش سرزندگی باعث کاهش خواب آلودگی، خستگی و افسردگی می‌شوند.

عدس و لوبیا


 لوبیاها
لوبیاها دوستدار قلب و پر کننده ی باک انرژی تان هستند. هر وقت احساس خستگی کردید برای خودتان خوراک لوبیا تهیه کرده و میل کنید. یا اینکه آن را به انواع غذاهای دیگر اضافه کنید و از خواص بی شمار آن ها بهره مند شوید.


بفرمایید مرکبات
شما آدم آهنی نیستید. توصیه می‌کنیم هر از گاهی دست از کار بکشید و یک عدد پرتقال میل کنید. از مصرف لیموترش یا گریپ فروت نیز در وعده های غذایی غافل نشوید. چون این میوه‌ها منبع خوب ویتامین C هستند و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدنتان، انرژی زیادی به شما می‌دهند.


خورش کاری میل کنید
این غذای هندی پرطرفدار و البته تند که حاوی فلفل، زردچوبه، دارچین و زیره است، در واقع تمام ادویه های سرشار از آنتی اکسیدان را دربردارد. تمام این ادویه ها باعث تنظیم قند خون شده و در عین حال باعث بهبود جریان خون می‌شود. زمانیکه خون به خوبی در بدن جریان داشته باشد اکسیژن و مواد مغذی به موقع به بافت‌های بدن می‌رسد و خستگی از شما دور می‌ماند.


خانه تکانی و غیر خانه تکانی ماهی میل کنید
هفته ای دو مرتبه ماهی میل کنید. این روزها نیز که مشغول رفت و روب هستید از مصرف ماهی آزاد، تن و ماهی خال مخالی که سرشار از امگا3 هستند غافل نشوید. چون علاوه بر افزایش سلامت قلب و بهبود جریان خونتان به دلیل دارا بودن پروتئین، انرژی‌تان را نیز افزایش می‌دهند و در عین حال افسردگی را از شما دور می‌کنند.

خیلی‌ها انقدر مشغول کار با پودر و وایتکس و غیره می‌شوند که یادشان می‌رود آب بخورند. هر چند ساعت یکبار دست از کار بکشید و یک لیوان آب بنوشید. در غیر اینصورت خیلی زود احساس خستگی خواهید کرد

آب را فراموش نکنید
خیلی‌ها انقدر مشغول کار با پودر و وایتکس و غیره می‌شوند که یادشان می‌رود آب بخورند. هر چند ساعت یکبار دست از کار بکشید و یک لیوان آب بنوشید. در غیر اینصورت خیلی زود احساس خستگی خواهید کرد. توجه داشته باشید برای افزایش انرژی و تحریک سوخت و ساز بدن به آب نیاز دارید.


روغن نارگیل
روغن نارگیل منبع خوب تری گلیسرید است. این چربی در بدن به سرعت به انرژی تبدیل می‌شود. توصیه می‌کنیم در این روزها از آب نارگیل و یا مصرف خود میوه ی تازه غافل نشوید.


یک فنجان چای برای کسب انرژی و رفع خستگی
برای اینکه خیالتان از بابت تامین آب بدن و هیدراته شدن راحت باشد علاوه بر آب، چای نیز میل کنید. چای به دلیل ترکیبات آنتی اکسیدانی خود باعث افزایش هشیاری و تمرکزتان می‌شود. اگر جزو طرفداران قهوه هستید می‌توانید از این نوشیدنی نیز استفاده کنید. بهتر است به دمنوش‌های دیگری نیز فکر کنید که علاوه بر رفع خستگی اعصاب‌تان را نیز آرام می‌کنند.

دمنوش زنجبیل

زنجبیل هم انرژی می‌دهد
در تهیه ی غذای ظهر از زنجبیل تازه یا خشک استفاده کنید. زنجبیل حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است و افزودن آن به شیر، سس غذا، ماست، چای و ... یا مصرف آن به صورت دمنوش و غیره انرژی تان را چند برابر خواهد کرد.


عدس و نخود
عدس و نخود پایانی برای خستگی بین روز محسوب می‌شوند. چون قند خون را در حد نرمال و سالم نگه می‌دارند. می‌توانید برای صبحانه عدسی میل کنید تا روزتان با انرژی مضاعفی آغاز شود.


دانه ی کنجد
دانه ی کنجد خوشمزه است و می‌توانید آن را روی سالاد، دسر یا سوپ و غیره بریزید و میل کنید. این دانه‌های ریز منبع انرژی هستند و شما را از خمودگی و خستگی به دور می‌کنند. بهتر است بدانید که کنجد نشاط جنسی شما را نیز افزایش می‌دهد. پس یک تیر بزنید برای چند نشان!

در نهایت با تمام وجود از شما خواهش می‌کنیم در این ماه که مشغول شستشو و نظافت هستید حواستان بیشتر به صرفه جویی آب باشد چون بدون آن بهاری در کار نخواهد بود!

فاطمه مهدی پور
بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:
10 ماده‌ی غذایی مخصوص ماه اسفند
خستگی‌های خانه تکانی را با این مواد غذایی رفع کنید
سبد غذایی اسفندتان را پُر از این 4 ماده‌ی غذایی کنید
چند ماده‌ی غذایی برای سبد بهمن و اسفندتان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.