تبیان، دستیار زندگی
با پایان هفته بیست و یکم رقابت های لیگ برتر و تعطیلی یک هفته ای این رقابت ها، این فرصت به دست آمد تا هفته های برگزار شده لیگ را از جنبه های مختلف مورد ارزیابی قرار داده و از لحاظ آمار و ارقام آن ها را بسنجیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جای خالی سرخابی در جمع بهترین‌ها


 با پایان هفته بیست و‌یکم رقابت‌های لیگ برتر و تعطیلی یک هفته‌ای این رقابت‌ها، این فرصت به دست آمد تا هفته‌های برگزار شده لیگ را از جنبه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار داده و از لحاظ آمار و ارقام آن‌ها را بسنجیم.

تعداد بازی و گل زده
سرخابی

با پایان هفته بیست و‌یکم رقابت‌های لیگ برتر، تعداد بازی‌های برگزار شده به عدد 168 بازی رسید. در هفته بیست و‌یکم رقابت‌ها که یکی از کم‌گل‌ترین هفته‌های لیگ ما در فصل جاری بود، 16 بار توپ به تور دروازه‌ها چسبید تا تعداد گل‌های رد و بدل شده در لیگ چهاردهم به عدد‌371 برسد و میانگین 2.2 گل در هر بازی ثبت شود. کم‌گل‌ترین هفته لیگ به هفته یازدهم بر‌می‌گردد؛ هفته‌ای که فقط‌11 گل داشت. پر‌گل‌ترین هفته لیگ هم هفته هفدهم بوده که در آن 26‌ بار توپ از خط دروازه‌ها عبور کرد تا میانگین 3.25 گل زده در هر بازی به ثبت برسد.

بهترین گلزن

لوسیانو ادینهو در فوتبال کشورمان به یک چهره معروف تبدیل شده و حالا به جرات می‌توان از او به عنوان یکی از 5 خارجی برتر تاریخ لیگ برتر نام برد. این مهاجم برزیلی در لیگ چهاردهم نیز عملکرد خوبی داشته و در پایان هفته بیست و‌یکم با 14 گل زده در صدر جدول گلزنان قرار گرفته. ادینهو، اولین گلش در رقابت‌های این فصل را در همان هفته اول رقابت‌ها در دقیقه‌82 مقابل فولاد به ثمر رساند. این مهاجم برزیلی در‌حالی تعداد گل‌های خود را به عدد‌ 14 رسانده که پنالتی‌زن اصلی تراکتوری‌ها نبوده و در این فصل فقط 2 بار از روی نقطه پنالتی دروازه تیم‌های صبا و گسترش‌فولاد را باز کرده.

بیشترین کلین‌شیت

علیرضا سلیمی، ‌دروازه‌بان‌32 ساله فولاد‌خوزستان با ثبت 15‌ کلین‌شیت، موفق‌ترین دروازه‌بان این فصل لیگ برتر کشورمان بوده و باعث شده تا فولاد با 16‌ گل خورده بهترین خط دفاعی لیگ چهاردهم را داشته باشد. بهترین رکورد سلیمی‌ در بسته نگه داشتن دروازه، از هفته یازدهم آغاز شد و شماره یک فولادی‌ها توانست تا پایان هفته پانزدهم به مدت‌450 دقیقه دروازه خود را بسته نگه دارد.

روند ناکامی‌های ملوان بعد از برد در هفته چهارم مقابل پرسپولیس آغاز شد. ملوانی‌ها بعد از برد شیرین مقابل سرخ‌پوشان پایتخت، اصلا فکر نمی‌کردند که باید برای کسب دومین برد خود در لیگ برتر 14 هفته صبر کنند تا دوباره در بازی برگشت مقابل پرسپولیس بحران‌زده قرار بگیرند

بهترین برد خانگی

بهترین برد خانگی این فصل بیست و‌هشتم شهریور ماه رقم خورد. در این روز سایپا توانست با 4 گل در کرج مقابل پدیده به برتری برسد. در این بازی زینالی، شیری و میداو‌دی(2‌ گل) برای نارنجی‌پوشان گلزنی کردند.

پر‌گل‌ترین بازی

در هفته هفدهم رقابت‌های لیگ برتر شاهد یک بازی خاص بودیم. پنج‌شنبه، بیستم آذر ماه 2 تیم همنام استقلال در خوزستان مقابل هم قرار گرفتند و در‌نهایت 2 تیم در جذاب‌ترین و پر‌گل‌ترین بازی لیگ به تساوی‌4 - 4 رضایت دادند. نیمه اول این بازی 5 گل داشت که سهم استقلال‌خوزستان 3 گل و سهم آبی‌های تهران 2 گل بود. در نیمه دوم استقلالی‌ها با به ثمر رساندن 2 گل باخت را‌ با برد عوض کردند، اما در نهایت در دقیقه 74 خوزستانی‌ها موفق شدند گل هشتم و آخر بازی را به ثمر برسانند تا ‌براد‌ران آبی امتیازات را تقسیم کنند و بازی با نتیجه تساوی پایان یابد.

فوتبال

بیشترین برد متوالی

نفت تهران با 5 برد متوالی از هفته سیزدهم تا هفته هفدهم رکورد‌دار است. بردهای سریالی شاگردان منصوریان از دیدار مقابل پدیده آغاز شد و تا هفته هفدهم و برد مقابل راه‌آهن ادامه داشت اما در‌نهایت استقلال‌خوزستان در هفته هجدهم توانست با نتیجه یک- یک نوار پیروزی‌های نفت را قطع کند.

بیشترین بازی بدون شکست

در این بخش هم تیم جوان و یک‌دست نفت تهران رکورد‌دار است. نفت تهران، 16 هفته است که رنگ باخت را ندیده. آخرین باخت نفتی‌ها در لیگ به دوم شهریور ماه و هفته پنجم لیگ بر‌می‌گردد. در آن روز زردپوشان تهرانی مقابل سایپا با نتیجه 2‌- یک شکست خوردند. بعد از آن، از هفته ششم با تساوی مقابل‌ پیکان نوار شکست‌ناپذیری نفتی‌ها‌ آغاز شد و همچنان تا هفته بیست‌و‌یکم همین روند ادامه داشته. نفتی‌ها در این‌16 بازی 8 برد و 8 تساوی را کسب کرده‌اند. نفت تا به امروز 176‌روز است که در لیگ بازنده نبوده. راه‌آهن و سایپا، تنها تیم‌هایی هستند که تا پایان هفته بیست‌ و‌یکم توانسته‌اند مقابل شاگردان منصوریان به پیروزی برسند.

بیشترین بازی بدون برد

روند ناکامی‌های ملوان بعد از برد در هفته چهارم مقابل پرسپولیس آغاز شد. ملوانی‌ها بعد از برد شیرین مقابل سرخ‌پوشان پایتخت، اصلا فکر نمی‌کردند که باید برای کسب دومین برد خود در لیگ برتر 14 هفته صبر کنند تا دوباره در بازی برگشت مقابل پرسپولیس بحران‌زده قرار بگیرند. سریال نبردن‌های ملوان از هفته پنجم با باخت مقابل راه‌آهن آغاز شد و تا هفته هجدهم نیز ادامه داشت. تیم محبوب انزلی 195‌روز در حسرت برد بود و در‌نهایت این طلسم در هفته نوزدهم مقابل پرسپولیس بحران‌زده شکسته شد.

بیشترین صدرنشینی

تراکتورسازی ‌تبریز بیشتر از هر تیم دیگری در این فصل صدر جدول را تجربه کرده. تراکتورسازی در هفته هشتم به لطف پیروزی پر‌گل 4- یک مقابل راه‌آهن جای استقلال تهران را در صدر جدول گرفت و تا پایان هفته پانزدهم جایگاه خود را در صدر جدول حفظ کرد. در هفته شانزدهم باخت تراکتور مقابل فولاد و برد نفت مقابل پرسپولیس باعث شد تا تراکتورسازی به رتبه سوم جدول سقوط کند و نفت صدرنشین جدید لیگ برتر شود.

بخش ورزشی تبیان


منبع : خراسان نیوز