تبیان، دستیار زندگی
رئیس مجلس در پاسخ به اخطار نماینده تهران که خرید خدمت سربازی را خلاف امنیت ملی می دانست، گفت: خرید خدمت وظیفه با هماهنگی دولت و ستاد کل نیروهای مسلح انجام شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنجال خدمت سربازی در مجلس


رئیس مجلس در پاسخ به اخطار نماینده تهران که خرید خدمت سربازی را خلاف امنیت ملی می‌دانست، گفت: خرید خدمت وظیفه با هماهنگی دولت و ستاد کل نیروهای مسلح انجام شده است.


سربازی

حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه) خانه ملت و در جریان بررسی بند مربوط به خرید خدمت مشمولان غایب در اخطاری با استناد به بند 9 اصل سوم قانون اساسی اظهار داشت: آنچه که می‌خواهیم تصویب کنیم، بر خلاف قانون است و حتی افرادی که سرباز هستند می‌توانند با پرداخت مبلغی معافیت بگیرند که این خلاف امنیت ملی است.

وی همچنین با اشاره به بررسی پرونده فساد در فوتبال گفت: در این مورد نیز افراد پول داده و مدارکی را جمع کرده‌اند و تصمیمی گرفته شده بود برای اینکه سربازی را در تیم‌های نظامی سپری کنند.

رسایی تأکید کرد: مجلس بداند بزنگاه‌هایی دارد که تصمیم‌هایش در آن بزنگاه‌ها افکار عمومی را به قضاوت وا می‌دارد.

در ادامه این جلسه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار تصریح کرد: موضوع خرید خدمت مشمولان غایب نیز مانند جریمه راهنمایی و رانندگی است، می‌توانیم طور دیگری به آن نگاه کنیم در واقع اشکال قانون اساسی ندارد؛ اگر شورای نگهبان ایراد گرفت می‌توانیم در آن زمان بررسی کنیم.

در این نشست همچنین نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس نیز در تذکری با اشاره به صحبت‌های معاون پارلمانی وزارت دفاع در مجلس یادآور شد: وی به گونه‌ای صحبت کرد که ما مخالف نیروهای مسلح هستیم در حالی که همیشه دغدغه ما تقویت نیروهای مسلح کشور بوده است.

موضوع خرید خدمت مشمولان غایب نیز مانند جریمه راهنمایی و رانندگی است، می‌توانیم طور دیگری به آن نگاه کنیم در واقع اشکال قانون اساسی ندارد؛ اگر شورای نگهبان ایراد گرفت می‌توانیم در آن زمان بررسی کنیم

قاضی‌پور همچنین در اخطاری با استناد به اصل سوم قانون اساسی متذکر شد: در این شرایط افراد مستضعف امکان پرداخت جریمه را ندارند و در مقابل سرمایه‌داران می‌توانند سربازی را بخرند.

در ادامه این جلسه عباس قائید رحمت نماینده مردم درود و ازنا در مجلس در اخطاری در همین رابطه گفت: افراد با یکدیگر برابر هستند، مگر افرادی که سینه خود را در مقابل گلوله دشمن قرار می‌دهند انسان نیستند؟ آیا افرادی که به سربازی نرفته‌اند نمی‌توانند رانندگی کنند و یا حتی در حوزه‌های اقتصادی این بخش فعالیت داشته باشند؟

لاریجانی نیز در پایان در پاسخ به اخطار و تذکر نمایندگان، گفت: این موضوع با هماهنگی دولت و ستادکل نیروهای مسلح بحث شده لذا قابل توجیه به نظر می‌رسد در واقع بحث خرید سربازی نیست، جریمه غایبان را مدنظر دارد.

بخش سیاست تبیان

منبع : فارس