تبیان، دستیار زندگی
آشنایی با روسل خدا، برای کودکان از طریق قصه ها و متجراهایی که برای ایشان، در دورانِ زندگی رخ داده، میسر خواهد بود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آموزش خردسالان

آشنایی با پیامبر اکرم(ص)  و امامان معصوم(ع)

آشنایی با رسول خدا، برای کودکان از طریقِ قصه ها و ماجراهایی که برای ایشان، در دورانِ زندگی رخ داده، میسر است؛ قصه ها و ماجراها، باید برای کودکان، قابل فهم باشد، الزاماً نباید در یک قصه، کودکی، حضور داشته باشد، تا اینکه کودکان مفهوم قصه را بفهمند؛ کودکان در فهمِ مفاهیمِ خیر و شّر، بدی و نیکی، احسان و نیکوکاری، گذشت و فداکاری، توانایی زیادی دارند و از راه فطرتِ پاک، خیر، نیکی، احسان و فداکاری را دوست می دارند و مفهوم آن را می شناسند؛ و در قصه هایی که برتریِ این مفاهیم روشن است، کودکان با قصه همراه می شوند؛ برای مثال، قصه ها یی از پیامبر(ص) باید بیان شود که به پیروزی منجر شده است. چرا که کودکان، شکست را دلیل یابی نمی کنند، آنها در هر حال، دوست می دارند که شخصیتِ برتر قصه، که حاملِ پیامِ خوبی و نیکی ست، پیروز شود.
آشنایی با صفات پیامبر از طریق شبیه سازی آن، با صفات مادر، پدر و مربی و پدربزرگ و مادربزرگ، برای کودکان، قابل درک است و این نوع تمثیل ها، کودکان را به نهاد خانواده «وابسته ی مثبت» می کند.
بعضی از دانستنی ها در مورد پیامبر، مثل نام مادر ایشان و اینکه ایشان را به «امین» لقب داده بودند و نام دختر ایشان فاطمه ی زهرا(س) و نظایر آن، برای دانستنِ کودکان خوب است.

بهتر آن است که نام پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) به صورت شعر و با ریتم های دوست داشتنی برایِ بچه ها، توأم باشد تا به راحتی آنها را به خاطر بسپارند.
دانستنِ ترتیبِ نامِ امامان، از اول تا دوازده، نیز برای کودکان، دشوار نیست و دوست دارند که ترتیب و با ذکر عدد، از آنها یاد کنند.

مقصود نعیمی ذاکر
نشر لک لک


منبع: آموزش خردسالان، مربیان مهد های کودک، مادران در خانه

مساجد و زیارتگاه ها

دعا

نماز


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.