تبیان، دستیار زندگی
رشته والیبال در بخش مردان در سال ۹۳ شاهد اتفاق های خوبی از جمله کسب عناوین جهانی و آسیایی بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلخ و شیرین‌های توپ‌وتور در سال ۹۳


رشته والیبال در بخش مردان در سال ۹۳ شاهد اتفاق‌های خوبی از جمله کسب عناوین جهانی و آسیایی بود.

والیبال ایران در بخش مردان در سال 93 که روزهای منتهی به آن را سپری می‌کنیم در رقابت‌های بسیار مهمی شرکت کرد و توانست عناوین خوبی هم کسب کند. والیبال ایران در چند سال اخیر خود را از قاره آسیا جدا کرده است و نگاهی جهانی دارد و به کسب سکوهای جهانی می‌اندیشد؛ جایگاهی که با برنامه‌ریزی کنونی خیلی هم دور از دسترس نیست.

والیبال

* پرده اول؛ قهرمانی متین در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا
بیست‌وهفتم فروردین ماه 1393 تیم والیبال متین ورامین، قهرمان لیگ برتر ایران توانست در آسیا قدرت نمایی کند و بر بام قاره کهن بایستد.  تیم والیبال متین ایران در فینال این دوره از مسابقات که به میزبانی مانیل فیلیپین برگزار می‌شد مقابل الریان قطر با نتیجه 3 بر یک و امتیازهای ( 25-19 ، 17-25 و 24-26 ، 16 -25) پیروز شد و کاپ قهرمانی باشگاه‌های آسیا را بالای سر برد. این دهمین قهرمانی نمایندگان ایران در مسابقات باشگاه‌های آسیا بود. متین ورامین که برای نخستین بار در این مسابقات شرکت می‌کرد موفق شد از اعتبار والیبال ایران در آسیا دفاع کند و سهمیه جهانی کسب کرد.
* پرده دوم؛ ناکامی متین در جام باشگاه‌های جهان
دهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های مردان جهان که از 15 اردیبهشت ماه در شهر بلو هوری زنت برزیل آغاز شد با قهرمانی بیلگوری روسیه به پایان رسید و الریان قطر دوم شد. نماینده‌های آمریکایی جنوبی (آرژانتین و برزیل) نیز در دیدار رده بندی به مصاف یکدیگر رفتند که یو پی ان آرژانتین موفق به شکست نماینده میزبان شد و به مقام سومی این رقابت‌ها دست یافت.
رتبه‌بندی چهار تیم دیگر این رقابت‌ها که در مرحله نیمه‌نهایی و نهایی بازی نداشتند، بر اساس عملکرد دور مقدماتی مشخص شد که تیم متین ورامین از ایران و ترینیتو ایتالیا موفق به کسب عنوان پنجم مشترک شدند. نمایندگان تونس (اسپرانس) و پورتوریکو (گواینبو) نیز عنوان هفتم مشترک دهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های جهان را از آن خود کردند.
* پرده سوم؛ لیگ جهانی و کسب جایگاه چهارمی ایران
ملی‌پوشان ایران در دور مقدماتی لیگ جهانی 2014 دو پیروزی و دو شکست برابر ایتالیا، دو پیروزی و دو شکست برابر برزیل و دو پیروزی و دو شکست برابر لهستان تجربه کردند. شاگردان کواچ در مرحله نهایی لیگ جهانی نیز یک پیروزی برابر برزیل و سه شکست مقابل تیم‌های روسیه، آمریکا و ایتالیا به دست آوردند و با کسب مقام چهارمی جهان به کار خود در این رقابت‌ها پایان دادند.
در پایان این مسابقات افتخار دیگری هم برای ایران رقم خورد که آن هم کسب عنوان بهترین پاسور رقابت‌های برای سعید معروف بود. در پایان این دوره از مسابقات لیگ جهانی والیبال اسامی برترین بازیکنان اعلام شد که در این بین میرسعید معروف، کاپیتان و پاسور تیم ملی والیبال ایران توانست عنوان بهترین پاسور را به خود اختصاص دهد.
* پرده چهارم؛ عنوان چهارمی تیم ملی ب در جام کنفدراسیون آسیا
تیم ملی "ب" والیبال ایران مسابقات خود را از روز دوشنبه، 27 مردادماه در جام کنفدراسیون والیبال آسیا آغاز کرد و در دور مقدماتی موفق به شکست تایلند (سه بر دو)، چین (سه بر صفر) و استرالیا (سه بر یک) شد.

مسابقات والیبال هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی 2014 در شهر اینچئون کره‌جنوبی برگزار شد و تیم‌های برتر این رقابت‌ها جایگاه نهایی خود را مشخص کردند. تیم ملی والیبال ایران که با شکست چین به مرحله نهایی صعود کرده بود، در هشتمین دیدار خود در مسابقات والیبال هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی 2014 کره‌جنوبی به مصاف ژاپن رفت و سه بر یک به پیروزی رسید

ملی‌پوشان ایران با هدایت پیمان اکبری با کسب 8 امتیاز و صدرنشینی در گروه دوم این رقابت‌ها به مرحله حذفی و یک چهارم نهایی راه یافتند و حریف ژاپن شدند. آنها در مرحله یک چهارم نهایی موفق به شکست سه بر صفر ژاپن شد و به جمع چهار تیم برتر این رقابت‌ها پیوست.
تیم ملی ب والیبال ایران در مرحله نیمه‌نهایی حریف هند شد و ناباورانه سه بر یک مغلوب این تیم شد تا از راهیابی دیدار نهایی این رقابت‌ها بازماند؛ والیبال ایران در سه دوره گذشته در دیدار نهایی حضور داشت.
شکست در برابر هند تاثیر بسیار ناخوشایندی بر بازیکنان تیم ملی ب گذاشت به گونه‌ای که در دیدار مرحله نهایی و برای کسب عنوان سوم نیز ناکام ماند و سه بر یک مغلوب قزاقستان، میزبان این رقابت‌ها شد.
چهارمین دوره مسابقات والیبال جام کنفدراسیون آسیا در نهایت با قهرمانی تیم کره‌جنوبی به پایان رسید و تیم‌های هند و قزاقستان نیز موفق به کسب عنوان‌های دوم و سوم شدند.
* پرده پنجم؛ رکورد تاریخی برای نوجوانان در آسیا
تیم ملی والیبال نوجوانان ایران بدون ست باخته و با پیروزی برابر ژاپن در مسابقه فینال رقابت‌های نوجوانان آسیا قهرمان شد که این نخستین بار است که در تاریخ والیبال آسیا یک تیم بدون ست باخته قهرمان قاره کهن می‌شود. پیش از این نمایندگان ایران 6 بار قهرمان نوجوانان آسیا شدند و این هفتمین قهرمانی ایران در این مسابقات بود.
رقابت‌های قهرمانی نوجوانان آسیا علاوه بر کاپ قهرمانی پنج عنوان بهترین‌های مسابقات را هم برای ایران به همراه داشت. امیرحسین اسفندیار کوچک‌ترین عضو تیم نوجوانان ایران دو عنوان بهترین اسپکر قدرتی و بهترین پشت خط زن مسابقات را باهم به خود اختصاص داد.
جواد کریمی پاسور تیم ایران هم بهترین پاسور مسابقات شد و عنوان بهترین مدافع وسط به علی اصغر مجرد رسید. رسول آقچه‌لی کاپیتان تیم ایران هم عنوان ارزشمندترین بازیکن مسابقات را به خود اختصاص داد.
* پرده ششم؛ ششمی در جهان و ایستادن بالاتر از آمریکا
هجدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان که به میزبانی لهستان برگزار شد با کسب کاپ قهرمانی از سوی تیم ملی همین کشور به پایان رسید. دیدار نهایی مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان ملی‌پوشان کشور میزبان با شکست سه بر یک برزیل به عنوان قهرمانی این رقابت‌ها دست یافتند.

والیبال

تیم ملی والیبال مردان ایران هم به مقام ششمی رقابت‌های والیبال قهرمانی مردان جهان دست یافت.  شاگردان کواچ در آخرین دیدار خود از سری پیکارهای جهانی برای تعیین رده‌های پنجم و ششم جهان به مصاف روسیه؛ پرافتخارترین تیم این مسابقات رفت و با قبول شکست 3 بر صفر برابر این تیم قدرتمند به مقام ششم جهان دست یافت و روسیه نیز در رده پنجم مسابقات قرار گرفت.
7 پیروزی، 5 شکست، 49 ست برده، 21 ست باخته و کسب مقام ششم جهان؛ کارنامه پرافتخار تیم ملی والیبال ایران در این دوره از رقابت‌های قهرمانی جهان را رقم زده که 13 پله صعود را نسبت به بهترین رده ایران (نوزدهم) در ادوار گذشته مسابقات نشان می‌دهد.
* پرده هفتم؛ طلسم بازی‌های آسیایی شکسته شد
مسابقات والیبال هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی 2014 در شهر اینچئون کره‌جنوبی برگزار شد و تیم‌های برتر این رقابت‌ها جایگاه نهایی خود را مشخص کردند. تیم ملی والیبال ایران که با شکست چین به مرحله نهایی صعود کرده بود، در هشتمین دیدار خود در مسابقات والیبال هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی 2014 کره‌جنوبی به مصاف ژاپن رفت و سه بر یک به پیروزی رسید.
والیبال ایران در بازی های آسیایی سال های 1958 (توکیو). 2002 (بوسان)و 2010 (گوانگژو) به دیدار نهایی راه یافته بود، اما در کسب مقام قهرمانی ناکام مانده بود و در دیدار نهایی بازی‌های آسیایی 2014 (اینچئون) و در چهارمین حضور خود در دیدار نهایی این بازی‌ها، طلسم ناکامی والیبال ایران شکست.
تیم ملی والیبال ایران در هفت مسابقه قبلی خود در هفدهمین دوره بازی های آسیایی اینچئون تیم‌های چین، کره جنوبی، کویت، قطر، هنگ کنگ، هند و مالدیو را شکست داده بود. ملی پوشان والیبال ایران در مجموع هشت مسابقه تنها دو ست به ژاپن و کره‌جنوبی واگذار کردند و 24 ست را با پیروزی پشت سر گذاشتند تا با اقتدار کامل به قهرمانی این بازی‌ها دست یابند.
مردان والیبال ایران در حالی آخرین مسابقه خود را برای تیم ملی در سال 93 برگزار کردند که حدود 42 روز پیش برای شرکت در رقابت‌های قهرمانی جهان عازم لهستان شدند و در آن مسابقات خوش درخشیدند و بر اساس اعلام کمیته مسابقات قهرمانی جهان به عنوان خسته‌ترین تیم به لحاظ بیشترین مدت زمان مسابقه معرفی شدند و با کسب مقام ششم جهان برای نخستین بار در تاریخ والیبال به کار خود در این رقابت‌ها پایان دادند. پس از آن مردان والیبال کشورمان مستقیما راهی اینچئون کره جنوبی شدند تا آخرین ماموریت ملی خود را برای کسب مدال طلا؛ تنها مدال جامانده آسیایی خود انجام دهند و آخرین مسابقه سال 93 را به بهترین وجه ممکن به پایان رسانند.
* پرده هشتم؛ جوانان و کسب پنجمین مدال طلای آسیایی
هفدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی جوانان زیر 20 سال آسیا از 25 مهرماه با حضور 20 تیم در میامی بحرین آغاز شد و ملی‌پوشان جوان ایران در اندیشه کسب پنجمین مقام قهرمانی خود در این رقابت‌ها بودند که با هدایت فرهاد نفرزاده توانستند به هدف خود برسند. تیم ملی والیبال جوانان ایران موفق شد با شکست 3 بر صفر چین در بازی فینال هفدهمین دوره مسابقات قهرمانی جوانان پسر آسیا بر بام آسیا بایستد و برای پنجمین مرتبه مدال طلای این رقابت ها را از آن خود کند.
* پرده نهم؛ بزرگترین نقل و انتقال والیبال ایران
سعید معروف که به عنوان بهترین پاسور لیگ جهانی 2014 انتخاب شد به تیم کازان روسیه پیوست. مسئولان این باشگاه روسی با ارسال درخواستی به معروف خواهان حضور کاپیتان تیم ملی در این تیم شدند؛ این اتفاق بزرگترین نقل و انتقال تاریخ والیبال ایران است.

در تاریخ 10 مردادماه بود که یک خبر همه را شوکه کرد؛ حسین معدنی، سرمربی سابق تیم ملی والیبال ایران که به دلیل به دلیل گرفتگی مجرای صفرا چند روزی در بیمارستان بستری بود، دار فانی را وداع گفت


معروف که فصل جاری لیگ برتر والیبال باشگاه‌های کشور را با تیم شهرداری ارومیه شروع کرد و تیمش نیم فصل اول رقابت‌های لیگ را بدون شکست پشت‌سر گذاشته در سال‌های اخیر همراه با درخشش تیم ملی افتخارات فردی زیادی هم کسب کرده است که از جمله آنها می‌توان به باارزش‌ترین بازیکن قهرمانی والیبال آسیا 2013، بهترین پاسور قهرمانی والیبال آسیا 2013، بهترین پاسور لیگ جهانی 2014 اشاره کرد. معروف در بازی‌هایی که برای زنیت به میدان رفت عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشت و تحسین همگان را برانگیخت. با رفتن معروف به روسیه همه امیدوار شدند تا راه برای لژیونر شدن سایر ملی‌پوشان هم باز شود.
* پرده دهم؛ لیگ کم‌هیجان به روزهای حساس نزدیک شد
بیست‌وهشتمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های برتر ایران جام زنده یاد "حسین معدنی" از 18 آبان ماه با حضور 14 تیم آغاز شد و حالا در مرحله پلی‌آف قرار دارد. مسابقات امسال در دو گروه آغاز شد که در گروه اول تیم‌های پیکان، موسسه مالی و اعتباری میزان، شهرداری تبریز، تعاون گنبد، بازرگانی گنبد، شهرداری زاهدان و ارتعاشات صنعتی ایران  حضور داشتند و در گروه دو هم تیم‌های متین ورامین، شهرداری ارومیه، نوین کشاورز، آلومینیوم المهدی بندر عباس، سایپا البرز، مهرپارس فارس و وزارت دفاع باهم رقابت داشتند. در پایان دور مقدماتی تیم‌های پیکان، میزان، شهرداری تبریز و بازرگانی گنبد از گروه اول و از گروه دوم تیم‌های متین، ارومیه، نوین کشاورز و وزارت دفاع به پلی‌آف رسیده‌اند.
*پرده یازدهم؛ مرگی که شیرینی‌ها را تلخ کرد
در تاریخ 10 مردادماه بود که یک خبر همه را شوکه کرد؛ حسین معدنی، سرمربی سابق تیم ملی والیبال ایران که به دلیل به دلیل گرفتگی مجرای صفرا چند روزی در بیمارستان بستری بود، دار فانی را وداع گفت. کاپیتان سابق و خوش اخلاق تیم ملی والیبال ایران چندی پیش به دلیل گرفتگی مجرای صفرا دچار دل‌درد شد که بعد از مراجعه به بیمارستان، پزشکان متوجه شدند که توده‌ای راه مجرا را بسته و با قرار دادن یک لوله مجرا را باز کردند. از عوارض این عمل، التهاب پانکراس بود که حسین معدنی با این مشکل مواجه شد. این التهاب به ریه هم سرایت کرد و باعث اختلال کار ریه شد؛ به طوری که سرمربی سابق تیم ملی والیبال ایران فقط با دستگاه تنفسی قادر به تنفس بود، اما سرانجام و درحالی که پزشکان و نزدیکان وی از بهبود حال او خبر می دادند، در سن 41 سالگی درگذشت و در تاریخ جاودانه شد. این مرگ ناگهانی موجب شد تا تیم ملی بدون مربی خود در مسابقات حضور پیدا کند و شاگردانش تمام موفقیت‌ها را به روحش تقدیم کنند. شیرینی‌ها والیبال ایران با رفتن حسین معدنی تلخ شد.
به هر حال والیبال ایران با برنامه‌ریزی که داشته است در سال 1394 می‌خواهد بازهم موفق ترین رشته گروهی ایران باشد و بتواند روی سکوهای جهانی قرار بگیرد؛ البته رسیدن به المپیک هم از دیگر برنامه‌های مهم مسئولان فدراسیون والیبال است که باید ببینیم در سال آینده محقق خواهد شد یا خیر؟

بخش ورزشی تبیان



منبع: فارس