تبیان، دستیار زندگی
مساجد و زیارتگاه ها در سطحِ جامعه ی ما فراوان دیده می شوند و دسترسی به آنها، سخت نیست و بسیار کارایی دارد، و حسِ دینی را در کودکان افزایش می دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آموزش خردسالان

مساجد و زیارتگاه ها

مساجد و زیارتگاه ها در سطحِ جامعه ی ما فراوان دیده می شوند و دسترسی به آنها، سخت نیست و بسیار کارایی دارد، و حسِ دینی را در کودکان افزایش می دهد. کودکان از حضور در حیاط، کنار حوض، فضای شبستان، لذت فراوان می برند. در زیارتگاه های بزرگ، مثلِ حرم امام رضا(ع) ، حضرت معصومه(ع) که مناره های بلند در آن وجود دارد و از آن ها، صدای اذان پخش می شود و نقاره ها به صدا درمی آیند، به تقویت حس حماسی و دینی فرزندان، کمک می کند؛ اینکه، صدا از بالا می آید و محیط، یکباره تحت تأثیر قرار می گیرد، توجهی درونی پدید
می آید، توجهی به وجود پروردگار؛
همبازی شدن اولیای خانه و مربیانِ مهدکودک با کودکان؛ در فضاهای یاد شده برای کودکان، خاطره انگیز است، آشنایی با  قوانین عبادات، مثلِ وضو، نماز، دعا  و نظایر آن، در چنین فضاهایی، بسیار تأثیر دارد؛ و آموزش، زودتر اتفاق می افتد.
در صورتی که خادمین مساجد، همکاریِ مناسبی ندارند، بهتر است از اعتبارِ بزرگانِ محل، استفاده کنید، و فضایِ مساجد را برای کودکان، موردِ استفاده قرار دهید. حتی زنگِ بعضی از فعالیت های کاملاً مربوط، مثلِ تمرین  اذان، نماز و وضو  را می توانید در مسجد و یا زیارتگاه، انجام دهید؛ و بعضی از بازی ها و قصه گویی ها نیز می تواند در موقعیت های مکانیِ مسجد، اجرا شود. مثل شبستان؛ اگر روحانیِ مسجد هم همکاری کند و حضور داشته باشد، اثر بیشتری دارد.
کودکان، بسیار دوست می دارند که در کنارِ بزرگ ترها، کارهایی را که آنها مبادرت به آن می کنند، تمرین کنند و از تشویق شدن، در مراحل تمرین و یادگیری، بسیار حس خوبی دارند.
کودکان، از مسئولیتِ مکبر شدن، خیلی لذت می برند و مربیان، باید در انجام این امر، آنها را همواره هدایت  و یاری کنند.
اساساً تعریف مسئولیت در مساجد و زیارتگاه ها برای کودکان بسیار مهم و تاثیر گذار است... مسئولیت ها باید کوتاه مدت باشد و در زمان هایی که کودکان حضور دارند، آغاز مسئولیت و انجام آن زیر نظر معلم و مربی و یا پدر و مادر هدایت شود.

مقصود نعیمی ذاکر
نشر لک لک


منبع: آموزش خردسالان، مربیان مهد های کودک، مادران در خانه

دعا

نماز

فرزندان گاهی سوال می کنند که خداوند کجاست؟



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.