تبیان، دستیار زندگی
احمد رسول‌زاده» چهره ماندگار ایران. احمد رسول‌زاده در سال 1309 در تبریز متولد شد. او از سال1332 به طور حرفه‌یی به كار دوبله مشغول شد. او همان گوینده‌ای است كه نقش حمزه ـ عموی پیامبر اسلام(ص) را در فیلم محمد رسول الله (ص) گفت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یادی از صداپیشه‌ی عمر مختار، «احمد رسول‌زاده» چهره ماندگار ایران.

احمد رسول‌زاده در سال 1309 در تبریز متولد شد. او از سال1332 به طور حرفه‌یی به كار دوبله مشغول شد. او همان گوینده‌ای است كه نقش حمزه ـ عموی پیامبر اسلام(ص) را در فیلم محمد رسول الله (ص) گفته است.

او علاوه بر این اثر، درسینمایی عمرمختار به جای آنتونی کویین صحبت كرده است. این پیشكسوت دوبله به جای هنر پیشگانی مانند اورسن ولز در فیلم های تابستان «گرم و طولانی» و «مردی برای تمام فصول»،«لایونل باریمور»(جدال درآفتاب)، رالف ریچاردسن (دکترژیواگو ) صحبت كرده است.

از جمله فیلم‌های ایرانی كه در آن گویندگی كرده است به «آخرین تک سوار»، «تصویر آخر»، «مادیان» و «رسول پسر ابوالقاسم» می‌توان اشاره كرد.

این پیشكسوت دوبله ، مدیریت دوبلاژ فیلم‌های مطرحی چون «پدرخوانده» ،«بن هور»، «تابستان گرم و طولانی» ،«جدال درآفتاب» ،«وداع با اسلحه» و«فراربزرگ » را برعهده داشته است.

وی همچنین در تئاتر و سینما نیز نقش آفرینی كرده است. رسول‌زاده اكنون بیشتر در عرصه‌ی دوبله‌ی آثار مستند مشغول و نام‌آشناست.

رسول زاده چندی پیش در سخنانی با بیان این كه در اوج حرفه دوبله قرار داریم خاطرنشان كرد: اما نیاز به نیروی كمكی و جوان داریم و این واقعیتی است كه دوران ما می‌گذرد و جوان‌تر‌ها باید وارد حرفه دوبله شوند اما باید احترام و جایگاه پیشكسوتان حفظ شود.

گفتنی است به گفته‌ وی در سال‌های 1332 تا 23 كار دوبلاژ با تعدادی از دانشجویان ایرانی مقیم استانبول به اتقاق آقای وكیلی و دكتر كوشان آغاز شد. نخستین فیلم نیز «اولین قرار ملاقات یا همان دختر فراری» نام داشت. بعد از آن در استودیو ایران فیلم به سرپرستی رضاییان و مدیریت دوبله لطیف‌پور شروع شد. به موازات آن افراد دیگری از صنف‌های مختلف هنری از جمله تئاتر به دوبله آمدند.

گفتنی است احمد رسول زاده هفته گذشته به عنوان چهره ماندگار در زمینه هنر دوبله انتخاب و از وی قدر دانی شد.