تبیان، دستیار زندگی
هنگامى كه فرمان جهاد داده شد، گروهى از اعراب نزد پیامبر(ص) رفتند و عذرخواهى كردند كه اسلحه، اسب و مالى ندارند كه بتوانند در راه خدا جهاد كنند. خداوند دانا مى فرماید:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قران کریم

١٦) جزء دهم قرآن کریم، سوره ی توبه آیات ٩٠ الی ٩٣

عذرخواهان
 هنگامى كه فرمان جهاد داده شد، گروهى از اعراب نزد پیامبر(ص) رفتند و عذرخواهى كردند كه اسلحه، اسب و مالى ندارند كه بتوانند در راه خدا جهاد كنند. خداوند دانا مى‏فرماید:


 و عذرخواهان از اعراب آمدند تا به آنان اجازه داده شود و كسانى كه به خدا و پیامبرش دروغ گفتند، در خانه نشستند. به زودى به كسانى از آنان كه كافر شدند، عذابى دردناك خواهد رسید.


    آیه‌ی 90


 
 چشمان پر از اشك


 در مقابل دروغگویان، مومنانى بودند كه بسیار علاقه داشتند در جهاد شركت كنند، اما توان جسمى یا مالى نداشتند. براى مثال، یكى از مومنان نزد پیامبر(ص) رفت و گفت: «اى پیامبر خدا! من مردى نابینا و ناتوانم. حتى كسى كه دستم را بگیرد و به میدان جهاد بیاورد ندارم. آیا اجازه دارم در جهاد شركت نكنم؟»
 در موردى دیگر، هفت نفر از انصار كه فقیر بودند نزد پیامبر(ص) رفتند و عرض كردند به ما هم وسایل جهاد بدهید كه در جهاد شركت كنیم. اما پیامبر(ص) فرمود كه وسیله‏اى ندارد و نمى‏تواند آنان را تجهیز كند و آنان با چشمان پر از اشك بازگشتند. خداوند مهربان مى‏فرماید:


 بر ضعیفان و بیماران و بر كسانى كه چیزى براى خرج كردن ندارند در صورتى كه براى خدا و پیامبرش خیرخواهى كنند، تكلیفى نیست. بر نیكوكاران ایرادى نیست و خدا آمرزنده‌ی مهربان است. و نه بر كسانى كه چون پیش تو آمدند تا سوارشان كنى، گفتى: چیزى پیدا نمى‏كنم تا بر آن سوارتان كنم، برگشتند و در اثر اندوه چشمانشان پر از اشك بود كه چیزى نمى‏یابند تا خرج كنند. ایراد فقط بر كسانى است كه با این كه ثروتمندند، از تو اجازه مى‏خواهند. راضى شده‏اند كه با خانه‏نشینان باشند و خدا بر دل‏هایشان مُهر گذاشته است؛ پس آنان نمى‏دانند!


    آیات 91 الى 93


  

1) غنایم: جمع غنیمت، همه‌ی چیزهایى كه در جنگ از دشمن گرفته مى‏شود.
2) روز فرقان: روز جدایى حق و باطل، در این‏جا منظور روز جنگ بدر است.
3) فدیه: بازخرید
4) مشركان، برهنه خانه‌ی خدا را طواف مى‏كردند.
5)  غزوه ی حُنین در سال هشتم هجرى روى داد.
6)  كلمه‌ی كافران: همان تصمیم مشركان است كه مى‏خواستند دسته جمعى پیامبر(ص) را به قتل برسانند.
7) كلمه‌ی خدا: وعده‌ی پیروزى و كامل شدن دین خدا.
8) یعنی به همه‌ی حرف های شما گوش می دهد.

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء دهم قرآن کریم- آیات 41 الى 75 سوره‌ی انفال- آیات 1 الى 93 سوره‌ی توبه

سوره ی توبه آیات ٨١ الی ٨٩

سوره ی توبه آیات ٧٣ الی ٨٠

سوره ی توبه آیات ٦١ الی ٧٢


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.