تبیان، دستیار زندگی
پیامبر(ص) فرمان جهاد داد و از مؤمنان خواست تا در جنگ تبوك شركت كنند. اما عده اى از منافقان بهانه آوردند كه هوا گرم است و ما طاقت بیرون رفتن نداریم و همراه پیامبر(ص) نرفتند و از این موضوع بسیار خوشحال بودند. خداوند مهربان مى فرماید:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

١٥) جزء دهم قرآن کریم، سوره ی توبه آیات ٨١ الی ٨٩

 آتش جهنم سوزان‏تر است!

پیامبر(ص) فرمان جهاد داد و از مومنان خواست تا در جنگ تبوك شركت كنند. اما عده‏اى از منافقان بهانه آوردند كه هوا گرم است و ما طاقت بیرون رفتن نداریم و همراه پیامبر(ص) نرفتند و از این موضوع بسیار خوشحال بودند. خداوند مهربان مى‏فرماید:

 به جا ماندگان پس از حركت پیامبر خدا، از ماندن خود شاد شدند و دوست نداشتند با مال و جان خود در راه خدا جهاد كنند و گفتند: در این گرما بیرون نروید. بگو: اگر مى‏فهمیدید، گرماى آتش جهنم سخت‏تر است! از این پس، به سزاى آن‏چه به دست مى‏آوردند كم بخندند و بسیار گریه كنند.

آیات 81 و 82


 بر مرده‏هایشان هم نماز نخوان!

منافقین در جنگ شركت نمى‏كردند و بعد از هر جنگى، نزد پیامبر(ص) مى‏رفتند و با عذر و بهانه مى‏گفتند: «ما حتماً در جنگ بعدى شركت خواهیم كرد و كنار شما خواهیم بود.» اما خداوند یگانه به پیامبرش چنین فرمان داد:

 و اگر خداوند تو را به سوى گروهى از آنان بازگرداند و آنان از تو براى بیرون رفتن اجازه خواستند، بگو: هرگز با من بیرون نخواهید آمد و هرگز همراه من با هیچ دشمنى جنگ نخواهید كرد. چون شما بار اول به خانه‏نشینى رضایت دادید. پس با خانه‏نشینان بنشینید؛ و هرگز بر هیچ مرده‏اى از آنان نماز نخوان و بر قبرش نایست. به راستى كه آنان به خدا و پیامبرش كافر شدند و در حال نافرمانى مردند.

آیات 83 و 84


 تعجب نكنید!

خداوند مهربان بار دیگر یادآورى مى‏كند كه مومنان از زیادى ثروت و فرزندانِ مشركان و كافران تعجب نكنند. زیرا خداوند آنان را به این وسیله آزمایش مى‏كند:

 و اموال و فرزندانشان تو را شگفت‏زده نكند. به راستى كه خدا مى‏خواهد به وسیله‌ی این‏ها، در دنیا عذابشان كند و در حال كفر جان دهند.

آیه‌ی 85


 نمى‏فهمند!

منافقان ثروتمند كه حاضر نیستند در جهاد شركت كنند، این‏گونه سرزنش مى‏شوند:

 و هنگامى كه سوره‏اى نازل شود كه به خدا ایمان بیاورید و همراه پیامبرش جهاد كنید، ثروتمندان از تو اجازه مى‏خواهند و مى‏گویند: بگذار ما با خانه‏نشینان باشیم. راضى شده‏اند كه همراه خانه‏نشینان باشند و بر دل‏هایشان مهر زده شده است، پس نمى‏فهمند!

آیات 86 و 87


 پیروزى بزرگ

خداوند بخشنده، پاداش مومنانى را كه با جان و مالشان در جهاد شركت مى‏كنند، چنین بیان مى‏فرماید:

 ولى پیامبر و كسانى كه با او ایمان آورده‏اند، با مال‏ها و جان‏هایشان جهاد كردند و همه‌ی خوبى‏ها براى آنان است و آنان همان رستگارانند. خداوند براى آنان باغ‏هایى آماده كرده كه از پاى آن‏ها رودها جارى است. همیشه در آن مى‏مانند. این است پیروزى بزرگ!

آیات 88 و 89

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء دهم قرآن کریم- آیات 41 الى 75 سوره‌ی انفال- آیات 1 الى 93 سوره‌ی توبه

سوره ی توبه آیات ٧٣ الی ٨٠

سوره ی توبه آیات ٦١ الی ٧٢

سوره ی توبه آیات ٥٣ الی ٦٠


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.