تبیان، دستیار زندگی
خداوند یگانه، سرنوشت كافران و منافقان را چنین بیان مى فرماید: اى پیامبر! با كافران و منافقان جهاد كن و بر آنان سختگیرى كن و جاى آنان جهنم است و سرانجام بدى است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قرآن کریم

١٤) جزء دهم قرآن کریم، سوره ی توبه آیات ٧٣ الی ٨٠

سختگیرى كن
 خداوند یگانه، سرنوشت كافران و منافقان را چنین بیان مى‏فرماید:

 اى پیامبر! با كافران و منافقان جهاد كن و بر آنان سختگیرى كن و جاى آنان جهنم است و سرانجام بدى است.

آیه‌ی 73


 بهتر است توبه كنند

بعضى از منافقان مطالب بد و زشتى در مورد اسلام گفته بودند و علیه پیامبر(ص) توطئه‏اى چیده بودند. اما پس از این كه رازشان آشكار شد، قسم خوردند كه چیزى نگفته‏اند و نقشه‏اى علیه پیامبر(ص) نداشته‏اند. خداوند مهربان تكلیفشان را روشن ساخت:

 به خدا قسم مى‏خورند كه نگفته‏اند و به یقین كلمه‌ی كفر را گفتند و بعد از اسلامشان، كافر شدند و براى آن‏چه موفق نشدند، انجام دهند، تلاش كردند و كینه ندارند مگر بعد از آن كه خدا و پیامبرش از فضل خود، آنان را بى‏نیاز كردند. پس، اگر توبه كنند برایشان بهتر است و اگر رویگردان شوند، خدا آنان را در دنیا و آخرت عذابى دردناك مى‏كند و در زمین دوست و یاورى نخواهند داشت.

آیه‌ی 74


 به عهد خود وفا كنید

یكى از انصار به نام «ثعلبه بن حاطب» مردى فقیر بود. او چندین بار نزد پیامبر اكرم(ص) رفت و گفت: «دعا كنید كه خدا مالى به من عطا كند.» پیامبر(ص) به او فرمود: «مال و ثروت كمى كه بتوانى سپاسگزار باشى بهتر از ثروت زیادى است كه طاقت آن را نداشته باشى و سركشى كنى!» ثعلبه گفت: «به خدایى كه شما را به پیامبرى فرستاده، اگر خداوند مالى نصیبم كند، حقوق هر صاحب حقى را ادا مى‏كنم.» پیامبر(ص) دعا كرد و دعایش پذیرفته شد و ثعلبه پس از مدت  كوتاهى ثروت فراوانى به دست آورد. او چنان به مال و ثروتش سرگرم شد كه دیگر در نماز جمعه و جماعت شركت نمى‏كرد.
 روزى پیامبر)ص) شخصى را فرستاد تا از ثعلبه، زكات اموالش را بگیرد. ثعلبه كه تازه به مال و ثروت رسیده بود، بخل ورزید و زكات نداد و گفت: «مگر زكات مانند جزیه نیست كه از كافران و اهل كتاب مى‏گیرند؟» آن شخص نزد پیامبر(ص) برگشت و موضوع را بیان كرد. پیامبر(ص) فرمود: «واى بر ثعلبه!»
 خداوند، به كسانى كه هنگام پرداخت حقوق دیگران، دچار بخل و خساست مى‏شوند و به وعده‏هایشان وفا نمى‏كنند، مى‏فرماید:

 و بعضى از آنان با خدا عهد بستند كه اگر از فضل خود به ما ببخشد، به یقین ما صدقه خواهیم داد و حتماً از شایستگان خواهیم شد. پس هنگامى كه از فضل خویش به آنان بخشید؛ به آن بخل ورزیدند و روى‏گرداندند و سرپیچى كردند. پس به سزاى آن كه در وعده‏اى كه با خدا داشتند خلاف كردند و براى این كه دروغ مى‏گفتند، تا روزى كه دیدارش مى‏كنند، در دل‏هایشان نفاق انداخت. آیا نمى‏دانند كه خدا رازشان و سخنان محرمانه‏شان را مى‏داند، و خدا داناى نهان‏هاست.

آیات 75 الى 78


 مسخره نكنید

پیامبر(ص) به مسلمانان اعلام فرمود كه هر كس در حد توانایى خود كمك كند تا لشكر اسلام براى مبارزه با دشمنان آماده شود. بعضى از مسلمانان كه توانایى مالى خوبى داشتند، مقدار زیادى كمك كردند؛ اما كسانى كه توان مالى نداشتند، كمك ناچیزى آوردند. منافقان به هر دو گروه انتقاد مى‏كردند. هر كس مال زیادى مى‏آورد، مى‏گفتند: «چقدر خودنمایى مى‏كند!» و هر كس كمك ناچیزى مى‏آورد، مسخره‏اش مى‏كردند. خداوند مهربان مى‏فرماید:

 كسانى كه به مومنانى كه از روى میل صدقه مى‏دهند، عیب مى‏گیرند، و كسانى را كه جز به اندازه‌ی توانشان نمى‏یابند، مسخره مى‏كنند، خدا آنان را مسخره مى‏كند و برایشان عذابى دردناك است.

آیه‌ی 79


 خداوند منافقین را نمى‏بخشد

خداوند مهربان اعلام فرموده است كه منافقان را هرگز نمى‏بخشد و آنان را هدایت نمى‏فرماید:

 براى آنان آمرزش بخواهى یا برایشان آمرزش نخواهى، خداوند هرگز آنان را نخواهد بخشید، هر چند هفتاد بار برایشان آمرزش بخواهى! براى آن كه آنان به خدا و پیامبرش كافر شدند و خدا مردم نافرمان را هدایت نمى‏كند.

آیه‌ی 80

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء دهم قرآن کریم- آیات 41 الى 75 سوره‌ی انفال- آیات 1 الى 93 سوره‌ی توبه

سوره ی توبه آیات ٦١ الی ٧٢

سوره ی توبه آیات ٥٣ الی ٦٠

سوره ی توبه آیات ٤١ الی ٥٢

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.