تبیان، دستیار زندگی
پیامبر اكرم(ص) آن قدر مهربان و بردبار بود كه به حرف هاى همه گوش مى داد. اگر حرف درست و قابل توجه بود، پیگیرى مى كرد، و اگر مى دید حرف درست نیست، توجه نمى كرد، ولى به گوینده چیزى نمى گفت تا احترامش از بین نرود و خجالت نكشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

١٣) جزء دهم قرآن کریم، سورهی توبه آیات ٦١ الی ٧٢

زود باور است!

پیامبر اكرم(ص) آن‏قدر مهربان و بردبار بود كه به حرف‏هاى همه گوش مى‏داد. اگر حرف درست و قابل توجه بود، پیگیرى مى‏كرد، و اگر مى‏دید حرف درست نیست، توجه نمى‏كرد، ولى به  گوینده چیزى نمى‏گفت تا احترامش از بین نرود و خجالت نكشد. منافقین از این اخلاق پیامبر(ص) سوءِ استفاده مى‏كردند و مى‏گفتند: «محمد مردى زودباور و دهن‏بین است.» ولى خداوند به آنان هشدار مى‏دهد كه هر چند او به همه‌ی سخنان گوش مى‏دهد، ولى فقط به سخنانى عمل مى‏كند كه به نفع مسلمانان است:

 و از آنان كسانى هستند كه پیامبر را اذیت مى‏كنند و مى‏گویند: او زودباور است. بگو: براى شما گوش خوبى است؛ به خدا ایمان دارد و مومنان را باور مى‏كند و براى كسانى كه ایمان آورده‏اند رحمت است، و كسانى كه پیامبر خدا را اذیت مى‏كنند، عذابى دردناك دارند.

آیه‌ی 61


 دشمنى با خدا و رسول

منافقین براى این كه مومنان را فریب دهند و كارهاى بد و خلاف خود را بپوشانند، به خدا قسم مى‏خورند كه راست مى‏گویند. خداوند یگانه در این مورد به مومنان هشدار مى‏دهد:

براى شما به خدا سوگند مى‏خورند تا شما را راضى كنند در حالى كه اگر مومن باشند سزاوارتر است كه خدا و پیامبرش را راضى كنند. آیا نمى‏دانند كه هر كس با خدا و پیامبرش مخالفت  كند، براى او آتش جهنم است كه در آن همیشه مى‏ماند. این است خوارى بزرگ.

آیات 62 و 63


 عذرخواهى نكنید

پیامبر اكرم(ص) از جنگ تبوك بازمى‏گشت. گروهى از منافقان تصمیم گرفتند سر راهش قرار بگیرند و او را به قتل برسانند. خداوند مهربان، پیامبر(ص) را از این نقشه آگاه كرد. پیامبر(ص) به عده‏اى از مسلمانان دستور داد كه مراقب باشند و آنان را متفرق كنند.
 منافقین همیشه علیه مومنان نقشه مى‏كشند. اگر موفق شوند، به هدف خود رسیده‏اند؛ ولى اگر رازشان آشكار شود، خواهند گفت كه اشتباه شده است و منظورى نداشته‏اند. خداوند مهربان به مومنان هشدار مى‏دهد و مى‏فرماید:

 منافقان مى‏ترسند از این كه سوره‏اى علیه آنان نازل شود كه از آن‏چه در دل‏هایشان هست، به آنان خبر دهد. بگو: مسخره كنید كه حتماً خدا آن‏چه را كه مى‏ترسید، آشكار خواهد كرد. و اگر از ایشان بپرسى، حتماً خواهند گفت: ما فقط شوخى و تفریح مى‏كردیم. بگو: آیا خدا و آیاتش و پیامبرش را مسخره مى‏كنید؟ عذرخواهى نكنید. به راستى شما بعد از ایمانتان كافر شدید. اگر از گروهى از شما بگذریم، گروهى را عذاب خواهیم كرد؛ به خاطر این كه آنان گناهكار بودند.

آیات 64 الى 66

 امر به منكر و نهى از معروف!

براى این كه منافقین را بهتر بشناسیم، باید با خصوصیات آنان بیش‏تر آشنا شویم. منافقین، مردم را از كارهاى خوب بازمى‏دارند و به كارهاى بد و نادرست تشویق مى‏كنند. هنگام بخشش و كمك به دیگران، گویى دست‏هایشان را بسته‏اند. خدا را فراموش كرده‏اند و در نتیجه، خدا نیز آنان را در سختى‏ها و گرفتارى‏ها تنها و بى‏یاور مى‏گذارد. خداوند به آنان چنین وعده مى‏دهد:

 مردان و زنان منافق مانند یكدیگرند. به كارهاى زشت فرمان مى‏دهند و از كارهاى خوب جلوگیرى مى‏كنند. و دست‏هایشان را مى‏بندند. خدا را فراموش كرده‏اند. پس او هم فراموششان كرد. به راستى منافقان نافرمانند. خدا به مردان و زنان منافق و كافران، آتش جهنم را وعده داده است. همیشه در آن مى‏مانند. همان برایشان كافى است و خدا لعنتشان كرده و براى آنان عذابى همیشگى است.

آیات 67 و 68


 به خودشان ظلم مى‏كنند

منافقین و كافران در تمام زمان‏ها، مانند هم هستند. كارهاى گذشتگان را تكرار مى‏كنند. مانند آنان با كفر و گناه زندگى مى‏كنند و با حق و حقیقت مبارزه مى‏كنند و دنیا و آخرتشان را خراب مى‏كنند. سهم آنان از زندگى، گناه در دنیا و عذاب در آخرت است؛ و بیش از همه، به خودشان ظلم مى‏كنند. خداوند مى‏فرماید:

 مانند كسانى كه پیش از شما بودند؛ آنان از شما نیرومندتر بودند و اموال و فرزندانشان بیش‏تر از شما بود؛ پس، از سهم خود بهره‏مند شدند و شما هم از سهم خویش بهره‏مند شدید. همان طور كه كسانى كه قبل از شما بودند، از سهم خویش برخوردار شدند. شما سخنان بیهوده گفتید، همان طور كه آنان سخنان بیهوده گفتند. آنان كارهایشان در دنیا و آخرت تباه شد و آنان زیانكار شدند. آیا خبر كسانى كه پیش از آنان بودند، به ایشان نرسیده است: قوم نوح و عاد و ثمود و قوم ابراهیم و اصحاب مدین و شهرهاى زیر و رو شده؟ پیامبرانشان دلایل آشكارى برایشان آوردند. و خدا نمى‏خواست به آنان ستم كند، ولى آنان به خودشان ستم مى‏كردند.

آیات 69 و 70


 
 امر به معروف و نهى از منكر

مومنان دوستان یكدیگرند و خداوند مهربان آنان را معرفى مى‏فرماید و به آنان چنین وعده مى‏دهد:

 و مردان و زنان مومن دوستان یكدیگرند. امر به معروف و نهى از منكر مى‏كنند و نماز به‏پا مى‏دارند و زكات مى‏دهند و از خدا و پیامبرش اطاعت مى‏كنند. به زودى خدا آنان را مورد رحمت خود قرار مى‏دهد. به راستى كه خدا شكست ناپذیرِ حكیم است. خداوند به مردان و زنان مومن، باغ‏هایى كه از پاى آن‏ها رودها جارى است، وعده داده است. در آن همیشه مى‏مانند و خانه‏هاى پاكیزه در بهشت‏هاى جاودان، و خشنودى از خداوند بزرگ‏تر است. این است پیروزى بزرگ.

آیات 71 و 72

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء دهم قرآن کریم- آیات 41 الى 75 سوره‌ی انفال- آیات 1 الى 93 سوره‌ی توبه

سوره ی توبه آیات ٥٣ الی ٦٠

سوره ی توبه آیات ٤١ الی ٥٢

سوره ی توبه آیات ٣٤ الی ٤٠


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.