تبیان، دستیار زندگی
خواب، نیاز هر انسانی است و به تجدیدقوا و بهبود عملکرد اندام های بدن کمک می کند. کودکان به نسبت شرایطی که دارند و به دلیل سن پایینشان، الگوی خواب متفاوتی از افراد بالغ دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرام بخواب دلبندم


خواب، نیاز هر انسانی است و به تجدیدقوا و بهبود عملکرد اندام‌های بدن کمک می‌کند. کودکان به نسبت شرایطی که دارند و به دلیل سن پایینشان، الگوی خواب متفاوتی از افراد بالغ دارند.


نوزاد

خواب، نیاز هر انسانی است و به تجدیدقوا و بهبود عملکرد اندام‌های بدن کمک می‌کند. ساعت درونی بدن که همان چرخه خواب نامیده می‌شود، با روشنایی و تاریکی هوا تنظیم می‌شود و همین امر زمان خواب‌وبیداری را در انسان هماهنگ می‌کند، اما به‌طورکلی، نیاز انسان‌ها در سنین مختلف فرق می‌کند. کودکان به نسبت شرایطی که دارند و به دلیل سن پایینشان، الگوی خواب متفاوتی از افراد بالغ دارند.
نوزادان یک تا 2 ماهه
خواب نوزادان در این سن، طی ماه‌های اول بعد از تولد به‌گونه‌ای است که چرخه خواب‌وبیداری با نیاز او به شیر خوردن تغییر می‌کند و شکل می‌گیرد. نوزادان به‌طورکلی، 5‌/‌10 تا 15 ساعت در طول روز و طبق برنامه‌ای منظم می‌خوابند. مدت هر بار خوابیدن آن‌ها نیز بین چند دقیقه تا چند ساعت متغیر است. آن‌ها هنگام خواب، همچنان فعال هستند و دست‌ها و پاهای خود را حرکت می‌دهند، می‌خندند، شیر می‌خورند، اما به‌ظاهر بسیار آرام هستند. ولی همین ساعات خواب در نوزادان با قرارگیری در معرض نور و سروصدا کاهش می‌یابد.
نوزادان 3 تا 11 ماهه
بین 70 تا 80 درصد نوزادان تا شش‌ماهگی، شب‌ها برای شیر خوردن از خواب بیدار می‌شوند و این روند تا 9 ماهگی ادامه می‌یابد. آن‌ها بین سه تا یازده‌ماهگی در هر شبانه‌روز بین 9 تا 12 ساعت می‌خوابند و چُرت‌های 30 دقیقه‌ای تا دوساعته می‌زنند که بین یک تا چهار مرتبه تکرار می‌شود. به‌طورکلی، وقتی نوزادان را داخل رختخواب قرار می‌دهید تا خودشان بخوابند، به‌مرور یاد می‌گیرند مستقل و بدون کمک والدین بخوابند.

اگر کودکتان همیشه در خودرویتان به‌راحتی می‌خوابد، اگر مجبورید هر روز صبح زود فرزندتان را از خواب بیدار کنید، اگر کودکتان تحریک‌پذیر است و در طول روز، خیلی زود خسته می‌شود و اگر زودتر از حد معمول می‌خوابد، تمام این‌ها نشانه آن است که کودک دچار کمبود خواب است و باید ساعات بیشتری از شبانه‌روز بخوابد؛ بنابراین، باید با راهکارهایی، عادات خواب را در او اصلاح کرده و کمک کنید زمان بیشتری بخوابد.

این راهکار باعث می‌شود هر بار که در طول شب از خواب بیدار می‌شوند، دوباره بخوابند و برای این کار، والدین خود را از خواب بیدار نکنند و گریه و زاری به راه نیندازند. موضوعات اجتماعی و رشدی نیز روی کیفیت خواب نوزادان تأثیرگذار است؛ مثلاً نوزادانی که از امنیت بالایی برخوردارند، هنگام خواب، کمتر با مشکل مواجه می‌شوند. بیماری و تکان‌های زیادی که در نواحی حرکتی رخ می‌دهد ممکن است در خواب نوزاد اختلال ایجاد کند.
کودکان یک تا 3 سال
کودکان نوپا در طول 24 ساعت به 12 تا 14 ساعت خواب نیاز دارند و با رسیدن به حدود هجده‌ماهگی، نیاز آن‌ها به خواب حدود یک تا سه ساعت کاهش می‌یابد. ولی باید مراقب باشید که زمان چرت‌های روزانه آن‌ها نزدیک به ساعت خواب شبانه اتفاق نیفتد تا از این طریق، خواب اصلی دچار اختلال نشود. بسیاری از آن‌ها به دلیل کابوس‌ها و ترس‌های شبانه، در مقابل خوابیدن مقاومت می‌کنند و اغلب با افزایش توانمندی‌های اجتماعی، شناختی و حرکتی آن‌ها در طول روز، ممکن است باعث اختلال خواب در آن‌ها شود.

خواب کودک

کودکان 3 تا 5 سال

کودکان پیش از سنین مدرسه، معمولاً شب‌ها به 11 تا 13 ساعت خواب نیاز دارند و معمولاً بعد از پنج‌سالگی، در طول روز، ساعات زیادی را نمی‌خوابند. در این سنین، سخت خوابیدن و بیدار شدن در طول شب، امر بسیار شایعی است و به دلیل تخیل قوی‌ای که دارند، شب‌ها دچار کابوس و ترس‌های شبانه می‌شوند. راه رفتن در خواب، از علائم شایع در این سنین به شمار می‌رود.
کودکان 5 تا 12 سال
کودکان در این سنین، معمولاً بین 10 تا 11 ساعت در طول شبانه‌روز می‌خوابند و در زمان‌های باقی‌مانده نیز به فعالیت‌هایی چون انجام تکالیف مدرسه، ورزش، فعالیت‌های اجتماعی و فوق‌برنامه می‌پردازند. آن‌ها در این سن به تلویزیون، رایانه، رسانه‌های مختلف و اینترنت علاقه زیادی نشان می‌دهند. تماشای زیاد تلویزیون در طول روز، از جمله عواملی است که کودک را نسبت به خوابیدن مقاوم و در آن‌ها اضطراب ایجاد می‌کند که در نهایت منجر به کم‌خوابی‌شان می‌شود. در واقع، مشکلات و اختلالات خواب در این سنین، بسیار شایع است و نخوابیدن کافی باعث بر هم خوردن تعادل اخلاقی در آن‌ها می‌شود و تندخویی و اختلال بیش‌فعالی را به همراه می‌آورد که روی روند تحصیلی آن‌ها نیز اثرگذار است.
به‌طورکلی، والدین باید مراقب علائمی باشند که نوزادان و کودکان از خود نشان می‌دهند؛ برای نمونه، اگر کودکتان همیشه در خودرویتان به‌راحتی می‌خوابد، اگر مجبورید هر روز صبح زود فرزندتان را از خواب بیدار کنید، اگر کودکتان تحریک‌پذیر است و در طول روز، خیلی زود خسته می‌شود و اگر زودتر از حد معمول می‌خوابد، تمام این‌ها نشانه آن است که کودک دچار کمبود خواب است و باید ساعات بیشتری از شبانه‌روز بخوابد؛ بنابراین، باید با راهکارهایی، عادات خواب را در او اصلاح کرده و کمک کنید زمان بیشتری بخوابد.
منبع: jamejamonline

باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: er_66
برگرفته از گروه: کودک