تبیان، دستیار زندگی
شرط پذیرش كارهاى شایسته، داشتن ایمان است. مشركان و منافقان اگر كار خوبى هم انجام دهند، پذیرفته نمى شود؛ زیرا كارشان از روى میل و به خاطر خدا نیست، بلكه منظورهاى دنیایى دارند. خداوند مهربان، اعمال بدون ایمان را باطل مى نماید:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قرآن کریم

١٢) جزء دهم قرآن کریم، سوره ی توبه آیات ٥٣ الی ٦٠

اول ایمان، بعد كارهاى شایسته

شرط پذیرش كارهاى شایسته، داشتن ایمان است. مشركان و منافقان اگر كار خوبى هم انجام دهند، پذیرفته نمى‏شود؛ زیرا كارشان از روى میل و به خاطر خدا نیست، بلكه منظورهاى دنیایى دارند. خداوند مهربان، اعمال بدون ایمان را باطل مى‏نماید:

 بگو: چه با میل و چه بى‏میل انفاق كنید، هرگز از شما پذیرفته نخواهد شد. زیرا شما گروهى نافرمانید. و هیچ چیز مانع قبول شدن انفاقشان نشد، جز این كه به خدا و پیامبرش كافر شدند، و به نماز نمى‏آیند، مگر با كسالت، و انفاق نمى‏كنند، مگر از روى بى‏میلى.

آیات 53 و 54

 تعجب نكنید

گاه به افرادى برمى‏خوریم كه ایمان ندارند و به گناهان آلوده‏اند؛ اما مال و ثروت فراوانى دارند و به ظاهر در زندگى بسیار موفق هستند. ممكن است مومنان از دیدن این همه موفقیت آنان تعجب كنند. اما خداوند مهربان مى‏فرماید:

 پس، اموال و فرزندانشان تو را شگفت‏زده نكند! به راستى كه خدا مى‏خواهد به وسیله‌ی آن‏ها در زندگى دنیا عذابشان كند و در حالى كه كافرند جان دهند.

آیه‌ی 55

 نشانه‌ی منافقین

یكى از نشانه‏هاى منافقین این است كه وقتى مومنان را مى‏بینند، قسم مى‏خورند كه «ما با شما هستیم». اما خداوند مى‏فرماید: «اینان از شدت ترس قسم مى‏خورند و اگر بتوانند در اولین فرصت فرار مى‏كنند یا خود را در جایى پنهان مى‏سازند.» این نشانه‌ی منافقان را در قرآن چنین مى‏خوانیم:

 و به خدا سوگند مى‏خورند كه از شما هستند در حالى كه از شما نیستند، ولیكن گروهى هستند كه مى‏ترسند. اگر پناهگاه یا مخفیگاه یا گریزگاهى پیدا مى‏كردند، شتابان به آن‏سو مى‏رفتند.

آیات 56 و 57

 خدا ما را بس است

روزى پیامبر اكرم(ص) اموالى را بین مردم تقسیم مى‏كرد. مردى به نام «ذوالخویصره» كه از قبیله «بنى‏تمیم» بود، گفت: «اى رسول خدا عدالت كن!» پیامبر(ص) فرمود: «واى بر تو! اگر من به عدالت رفتار نكنم، چه كسى عدالت خواهد داشت؟»
 از دیگر نشانه‏هاى منافقین این است كه به حق خود راضى نیستند و همواره مى‏خواهند از اموال عمومى، بیش‏تر از دیگران بهره‏مند شوند. با كسانى دوست هستند كه سود بیش‏ترى به آنان برساند و به كسانى كه با عدالت رفتار مى‏كنند، اعتراض دارند.
 مومنان باید رضایت پروردگار را در نظر داشته باشند و به دستور قرآن عمل كنند كه فرموده است:

 و بعضى از آنان در صدقات به تو ایراد مى‏گیرند. اگر از آن به ایشان داده شود، راضى مى‏شوند و اگر از آن به ایشان داده نشود، آن‏گاه خشمگین مى‏شوند. و چه مى‏شد اگر آنان به آن‏چه خداوند و پیامبرش به ایشان داده‏اند، راضى مى‏شدند و مى‏گفتند: خدا ما را بس است. به زودى خدا و پیامبرش از بخشش خود به ما مى‏دهند و ما به خدا امیدواریم.

آیات 58 و 59

 زكات

امام صادق(ع) فرموده‏اند: «اگر همه‌ی مردم زكات اموال خود را بپردازند، هیچ مسلمانى فقیر و نیازمند باقى نمى‏ماند.»
 زكات در هشت مورد مصرف مى‏شود:

 1- فقیر: كسى كه در زندگى خود احتیاج به كمك دارد؛ هر چند ممكن است مشغول كار باشد و از كسى درخواست كمك نكند.
 2- مسكین: كسى كه نیاز مالى شدید دارد و شغلى ندارد، یا نقص عضو دارد و دستش از همه جا كوتاه شده است.
 3- كاركنان زكات: كسانى كه شغلشان جمع‏آورى زكات و اداره كارهاى مربوط به زكات است.
 4- دلجویى شدگان: كسانى كه با گرفتن زكات، دلشان به اسلام مایل مى‏شود و به تدریج مسلمان مى‏شوند و اگر مسلمان هم نشوند، به مسلمانان در مبارزه با دشمن كمك مى‏كنند.
 5- آزاد كردن بردگان: بردگانى كه مى‏توانند با پرداخت بهاى خود آزاد شوند، یا بردگانى كه اسیر افراد سختگیر و بد اخلاق هستند و مى‏توان آنان را خرید و آزاد كرد.
 6- بدهكاران: كسانى كه آبرومندند، ولى در اثر ماجرایى، گرفتارِ بدهى و قرض شده‏اند.
 7- در راه خدا: تمام راه‏هایى كه به گسترش و تقویت دین كمك مى‏كند، و كارهایى كه به نفع همه‌ی مسلمانان است: مثل جهاد، راه‏سازى و تبلیغ.
 8- در راه ماندگان: كسانى كه از وطن خود دور افتاده و در دیار غربت تهیدست شده‏اند و براى بازگشت به شهرشان، احتیاج به كمك دارند.
 مصارف زكات را در قرآن چنین مى‏خوانیم:
 صدقه‏ها فقط براى فقیران و مسكینان و كاركنان آن و دلجویى شدگان و درباره‌ی بردگان و بدهكاران و در راه خدا و در راه‏ماندگان است. این از جانب خدا واجب شده است. و خدا داناى حكیم است.

آیه‌ی 60

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء دهم قرآن کریم- آیات 41 الى 75 سوره‌ی انفال- آیات 1 الى 93 سوره‌ی توبه


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.