تبیان، دستیار زندگی
مسلمانان باید هنگام جهاد آماده باشند. سختى و آسانى جنگ یا مشكلات و مسایل زندگى نباید آنان را از جهاد بازدارد. خداوند مهربان مى فرماید:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

١١) جزء دهم قرآن کریم، سوره ی توبه آیات ٤١ الی ٥٢

 دروغگویند


 مسلمانان باید هنگام جهاد آماده باشند. سختى و آسانى جنگ یا مشكلات و مسایل زندگى نباید آنان را از جهاد بازدارد. خداوند مهربان مى‏فرماید:


 حركت كنید! چه برایتان آسان باشد و چه دشوار! و با مال و جانتان در راه خدا جهاد كنید. اگر بدانید، این براى شما بهتر است. اگر مالى در دسترس یا سفرى كوتاه بود، حتماً از تو پیروى مى‏كردند، ولى آن راه سخت، به نظرشان دور مى‏آید. و به زودى به خدا سوگند خواهند خورد كه اگر مى‏توانستیم حتماً با شما بیرون مى‏آمدیم. خود را هلاك مى‏كنند و خدا مى‏داند كه آنان دروغگویند.


    آیات 41و 42

سرگردانند

هنگام جهاد، چهره‌ی مومنان واقعى و منافقان آشكار مى‏شود. مومنان واقعى بى‏درنگ خود را به معركه‌ی جهاد مى‏رسانند و از جان و مال خود مى‏گذرند، اما منافقان دنبال بهانه‏هاى گوناگون مى‏گردند كه خود را از جنگ و جهاد دور نگه دارند. در زمان پیامبر(ص) نیز وقتى جهاد اعلام مى‏شد، عده‏اى نزد ایشان مى‏رفتند و به بهانه‏هاى مختلف اجازه مى‏خواستند كه در جنگ شركت نكنند. پیامبر(ص) نیز گاهى موافقت مى‏كردند كه بعضى افراد، در شهر، كنار بیماران و زنان و كودكان بمانند. خداوند مهربان مى‏فرماید:

 خدا تو را ببخشد! چرا پیش از آن كه راستگویان برایت مشخص شوند و دروغگویان را بشناسى، به آنان اجازه دادى؟ كسانى كه به خدا و روز قیامت ایمان دارند، براى این كه با مال و جانشان جهاد كنند از تو اجازه نمى‏خواهند و خدا پرهیزكاران را مى‏شناسد. فقط كسانى از تو اجازه مى‏خواهند كه به خدا و روز قیامت ایمان ندارند و دل‏هایشان به شك افتاده و در شك خود سرگردانند.

آیات 43 الى 45

 خانه‏نشینان

منافقین از جهاد رویگردان هستند و به بهانه‏هاى مختلف مى‏خواهند همراه كودكان و بیماران در خانه‏هاى امن خود بنشینند. آنان گمان مى‏كنند كه شركت نكردن در جهاد برایشان بهتر است و نمى‏دانند با این كار، خود را از رحمت پروردگار محروم مى‏سازند.
 منافقین همیشه سعى دارند كارها را خراب و دگرگون كنند، اما یارى خدا، مومنان را پیروز مى‏گرداند. در قرآن چنین مى‏خوانیم:

و اگر مى‏خواستند بیرون روند، حتماً وسایلش را فراهم مى‏كردند، ولى خداوند حركتشان را دوست نداشت، پس آنان را بازداشت و گفته شد با خانه‏نشینان بنشینید. اگر با شما بیرون آمده بودند، جز فساد به شما چیزى اضافه نمى‏كردند و به سرعت خود را میان شما مى‏انداختند تا فتنه‏انگیزى كنند و در میان شما جاسوسانى دارند و خدا ستمكاران را مى‏شناسد.
 به یقین قبلاً هم فتنه‏جویى كرده بودند و كارها را برایت وارونه ساختند تا آن كه حق آمد و امر خدا آشكار شد، در حالى كه آنان دوست نداشتند.

آیات 46 الى 48

 گناهكارند!

هنگامى كه پیامبر اكرم(ص) مسلمانان را براى جنگ تبوك آماده مى‏كرد، یكى از سران قبیله «بنى‏سلمه» به نام «جد بن قیس» كه از منافقان بود و به ظاهر اسلام آورده بود، نزد پیامبر(ص) رفت و گفت: «اجازه بده من در جنگ شركت نكنم؛ زیرا علاقه شدیدى به زنان دارم و اگر چشمم به دختران رومى بیفتد، ممكن است دست از جنگ بكشم!» خداوند مهربان مى‏فرماید:

 و از آنان كسى هست كه مى‏گوید: به من اجازه بده و مرا به گناه نینداز. آگاه باشید كه به گناه افتاده‏اند و به راستى جهنم، كافران را فراگرفته است.

آیه‌ی 49

 پیروزى یا شهادت! هر دو خوبند

یكى از خصوصیات منافقین این است كه از پیروزى و موفقیت مومنان غمگین مى‏شوند، ولى هرگاه گرفتارى یا شكستى براى مومنان پیش بیاید، خوشحال مى‏شوند و مى‏گویند ما مى‏دانستیم دچار مشكل مى‏شوند و چه خوب كه همراهشان نبودیم؛ اما مومنان همواره به خدا توكل دارند و شكست‏هاى ظاهرى و مشكلات زندگى آنان را ناامید نمى‏كند. حتى وقتى به جهاد و مبارزه با دشمن مى‏روند، از چیزى نمى‏ترسند؛ زیرا معتقدند نتیجه یا پیروزى است یا شهادت، كه هر دو صورت خیر و سعادت دنیا و آخرت را به دنبال دارد. اما دشمنان چه پیروز و چه شكست خورده، زیانكارند. اگر شكست بخورند، به دست مومنان مجازات خواهند شد، و اگر پیروز شوند، عذاب آخرت در انتظارشان است. خداوند مهربان مى‏فرماید:

 اگر نیكى به تو برسد، آنان را ناراحت مى‏كند و اگر مصیبتى به تو برسد مى‏گویند، ما پیش از این تصمیم خود را گرفته‏ایم و با خوشحالى روى برمى‏گردانند. بگو: هرگز جز آن‏چه خدا برایمان مقرر كرده به ما نمى‏رسد. او سرپرست ماست و مومنان باید فقط به خدا توكل كنند. بگو: آیا براى ما جز یكى از دو نیكى را انتظار دارید؟ در حالى كه ما انتظار داریم كه خدا از جانب خود یا به دست ما، شما را عذاب كند! پس، منتظر باشید كه ما هم با شما منتظریم.


    آیات 50 الى 52

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء دهم قرآن کریم- آیات 41 الى 75 سوره‌ی انفال- آیات 1 الى 93 سوره‌ی توبه

سوره ی توبه آیات ٣٤ الی ٤٠

سوره ی توبه آیات ٢٨ الی ٣٣

سوره ی توبه آیات ١٧ الی ٢٧


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.