تبیان، دستیار زندگی
خداوند مهربان به مسلمانان دستور داد كه اجازه ندهند مشركان به مسجدالحرام نزدیك شوند و به آنان وعده داد كه اگر چنین كنند دچار فقر نخواهند شد. همان طور كه مى بینید، وعده خدا حق است و مكه، با آن كه در صحرایى بى آب و علف واقع شده، امروزه شهرى آباد و ثروتمند و
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قرآن کریم

٩) جزء دهم قرآن کریم، سوره ی توبه آیات ٢٨ الی ٣٣

مشركان ناپاكند

خداوند مهربان به مسلمانان دستور داد كه اجازه ندهند مشركان به مسجدالحرام نزدیك شوند و به آنان وعده داد كه اگر چنین كنند دچار فقر نخواهند شد. همان‏طور كه مى‏بینید، وعده خدا حق است و مكه، با آن كه در صحرایى بى‏آب و علف واقع شده، امروزه شهرى آباد و ثروتمند و مركز مهمى براى تجارت و داد و ستد است، دستور خداوند را در قرآن چنین می خوانیم:

 اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، به راستى كه مشركان ناپاكند. پس نباید بعد از این سال، به مسجدالحرام نزدیك شوند و اگر از فقر مى‏ترسید، پس به زودى خداوند اگر بخواهد به فضل خویش شما را بى‏نیاز مى‏كند. به راستى كه خداوند داناى حكیم است.

آیه‌ی 28

 جزیه بدهند

جزیه مالیاتى است كه دولت اسلامى از مردان غیر مسلمان مى‏گیرد و در عوض مسئولیت دارد در مقابل دشمنان از آنان حمایت كند.
 مشركان و كافرانى كه در كشورهاى اسلامى زندگى مى‏كنند، یا باید آیین حق را بپذیرند و مسلمان شوند و یا در صلح و آرامش، طبق دستورات و قوانین اسلام كنار مسلمانان زندگى كنند و جزیه بپردازند. خداوند مهربان مى‏فرماید:

 با كسانى از اهل كتاب كه به خدا و روز قیامت ایمان نمى‏آورند و آن‏چه را كه خدا و پیامبرش حرام كردند، حرام نمى‏دانند و دین حق را نمى‏پذیرند، بجنگید تا با خوارى به دست خود، جزیه بدهند.

آیه‌ی 29

 پسر خدا؟!

زمانى كه «بخت‏النصر» پادشاه بابل بود، به سرزمین یهودیان حمله كرد و تمام مردان یهود را كشت و زنان و كودكان و مردانِ ضعیف را اسیر كرد و به بابل برد. آنان حدود یك قرن در بابل زندگى مى‏كردند تا آن كه كورش، پادشاه ایران، به آن‏جا حمله كرد و بابل را فتح كرد.
 عُزَیر كه یكى از بزرگان یهود بود، نزد كورش رفت و از او خواست كه اجازه دهد یهودیان به سرزمین خود بازگردند و توراتشان دوباره نوشته شود. كورش این درخواست را پذیرفت. با این كه نسخه‏هاى تورات به كلى از بین رفته بود، عزیر توانست مجموعه‏اى به نام تورات بنویسد و حدود سال 457 قبل از میلاد، آن را در اختیار یهودیان قرار داد. از آن پس، یهودیان به عزیر بسیار احترام مى‏گذاشتند و به او لقب «پسر خدا» دادند.
 بعضى از مسیحیان نیز به حضرت عیسى(ع) «پسر خدا» مى‏گفتند، اما این را از روى احترام و به عنوان لقب نمى‏گفتند، بلكه اعتقاد داشتند كه مسیح پسر خداست. خداوند یگانه در قرآن مى‏فرماید:

 و یهود گفتند: عُزَیر پسر خداست؛ و نصارى گفتند: مسیح پسر خداست. این سخن آنان است كه به زبان مى‏آورند و شبیه سخن كسانى است كه پیش از این كافر شده‏اند. خدا آنان را بكشد. چگونه منحرف مى‏شوند؟

آیه‌ی 30

 جز خداى یگانه را نپرستید

یهودیان و مسیحیان به دانشمندان و راهبان خود بسیار احترام مى‏گذاشتند و از دستورات آنان اطاعت مى‏كردند. این بزرگان و دانشمندان گاه دستوراتى مى‏دادند كه با دین سازگار نبود، اما مردم كوركورانه اطاعت مى‏كردند تا جایى كه عزیر و عیسى(ع) را پسران خدا نامیدند و مردم نیز از آنان پیروى كردند. در قرآن مى‏خوانیم:

 اینان به جاى الله، دانشمندان و راهبانشان و مسیح پسر مریم را به خدایى گرفتند، با آن كه دستور داشتند كه جز خداى یگانه را نپرستند، هیچ خدایى جز او نیست، از آن‏چه شریك او قرار مى‏دهند، منزه است.

آیه‌ی 31

 پیروزى بر تمام دین‏ها

تلاش مشركان براى از بین بردن نور الهى مانند این است كه بخواهند با فوت كردن، خورشید را خاموش كنند. آنان می خواهند با سخنان خود دین خدا را تحریف كنند، ولى خداوند مهربان، دین خود را محافظت مى‏كند. دین اسلام، آخرین دین الهى است و تمام مردم، عاقبت پیرو این دین خواهند شد. خالق یكتا در قرآن وعده داده است:

 مى‏خواهند با دهان خود، نور خدا را خاموش كنند، ولى خداوند نمى‏گذارد، تا آن كه نور خود را كامل كند؛ اگر چه كافران دوست نداشته باشند. اوست كه پیامبرش را با هدایت و دین حق فرستاده است تا آن را بر تمام دین‏ها پیروز كند، اگر چه كافران دوست نداشته باشند.

آیات 32 و 33

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء دهم قرآن کریم- آیات 41 الى 75 سوره‌ی انفال- آیات 1 الى 93 سوره‌ی توبه

سوره ی توبه آیات ١٧ الی ٢٧

سوره ی توبه آیات ٧ الی ١٦

سوره ی توبه آیات ١ الی ٦

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.