تبیان، دستیار زندگی
خداوند مهربان به مسلمانان فرمودند كه هر پیمانى با مشركان دارند لغو كنند به جز پیمان با كسانى كه به عهدشان وفادار مانده اند و آنان گروهى بودند كه در كنار خانه ی كعبه با مسلمانان پیمان بسته بودند. علت باطل شدن پیمان ها را در قرآن چنین مى خوانیم:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

٧) جزء دهم قرآن کریم، سوره ی توبه آیات ٧ الی ١٦

 اگر آنان بر شما پیروز شوند

خداوند مهربان به مسلمانان فرمودند كه هر پیمانى با مشركان دارند لغو كنند به جز پیمان با كسانى كه به عهدشان وفادار مانده‏اند و آنان گروهى بودند كه در كنار خانه‌ی كعبه با مسلمانان پیمان بسته بودند. علت باطل شدن پیمان‏ها را در قرآن چنین مى‏خوانیم:

 چگونه نزد خدا و پیامبرش براى مشركان پیمانى باشد؟ مگر با كسانى كه كنار مسجدالحرام پیمان بسته‏اید؛ پس تا زمانى كه با شما وفادار بودند، با آنان وفادار باشید. به راستى كه خدا پرهیزكاران را دوست دارد. چگونه؟ در حالى كه اگر آنان بر شما پیروز شوند، هیچ خویشاوندى و پیمانى را رعایت نمى‏كنند. با زبان‏هاى خود شما را راضى مى‏كنند و دل‏هایشان نمى‏خواهد و بیش‏ترشان نافرمانند. آیات خدا را به قیمت كمى فروختند و از راه او بازداشتند؛ به راستى آن‏چه انجام مى‏دادند چقدر بد بود. درباره‌ی هیچ مومنى، هیچ خویشاوندى و پیمانى را رعایت نمى‏كنند، و آنان همان تجاوزكارانند.

آیات 7 الى 10

 برادران شما هستند

هرگاه مشركین از گناهان خود توبه كنند و ایمان بیاورند، برادران دینى مسلمانان هستند؛ زیرا خداوند مهربان فرموده است:

 پس اگر توبه كردند و نماز برپا داشتند و زكات دادند، برادران دینى شما هستند، و ما آیات را براى قومى كه دانا هستند به روشنى بیان مى‏كنیم.

آیه‌ی 11

 با آنان بجنگید

مسلمانان وظیفه دارند به پیمان‏هاى خود وفادار باشند، اما اگر با پیمان‏شكنى روبه‏رو شوند، باید پیمان‏شكنان را تنبیه كنند و با آنان بجنگند تا از پیمان‏شكنى دست بردارند. در قرآن كریم چنین مى‏خوانیم:

 و اگر سوگندهایشان را پس از پیمان بستن شكستند و در دینتان به شما طعنه زدند، پس با پیشوایان كفر بجنگید، براى آن كه پاى‏بند سوگندهایشان نیستند؛ شاید دست بردارند.

آیه‌ی 12

 نترسید

مومنان نباید از مبارزه با مشركان بترسند، زیرا خداوند مهربان به آنان وعده‌ی پیروزى داده و فرموده است:

 آیا با مردمى كه سوگندهایشان را شكستند و تصمیم گرفتند پیامبر را بیرون كنند و نخستین بار جنگ را با شما شروع كردند، نمى‏جنگید؟ آیا از آنان مى‏ترسید؟ اگر مومن هستید، خدا سزاوارتر است كه از او بترسید. با آنان بجنگید، خدا آنان را به دست شما عذاب میكند و رسوایشان مى‏سازد و شما را بر آنان پیروز مى‏گرداند و دل‏هاى مردم با ایمان را شفا مى‏دهد و خشم دل‏هایشان را مى‏برد. و خداوند توبه‌ی هر كس را بخواهد مى‏پذیرد؛ و خدا داناى حكیم است.

آیات 13 الى 15

 خداوند مومنان را آزمایش مى‏كند


 خداوند مهربان از حال مردم آگاه است؛ اما براى این كه مردم نیز از حال خودشان با خبر شوند، آنان را آزمایش مى‏كند. مثلاً كسى كه ایمان دارد برای حفظ دین، باید در راه خدا جهاد كرد، باید این را به خودش و دیگران ثابت كند. خداوند او را آزمایش مى‏كند تا ادعایش براى همه روشن شود. خداوند مهربان مى‏فرماید:

 آیا گمان كردید كه رها مى‏شوید، در حالى كه هنوز خداوند از میان شما كسانى را كه جهاد كردند و غیر از خدا و پیامبرش و مومنان همرازى نگرفتند، معلوم نكرده است؟ و خداوند به آن‏چه انجام مى‏دهید آگاه است.

آیه‌ی 16

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء دهم قرآن کریم- آیات 41 الى 75 سوره‌ی انفال- آیات 1 الى 93 سوره‌ی توبه

سوره ی توبه آیات ١ الی ٦

سوره ی انفال آیات ٧٠ الی ٧٥

سوره ی انفال آیات ٦٣ الی ٦٩


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.