تبیان، دستیار زندگی
بسیارى از مشركان و كافران با پیامبر اكرم(ص) پیمان داشتند، ولى بیش تر آنان به پیمان هایشان وفادار نبودند و گاه و بى گاه پیمان شكنى مى كردند و تعداد كمى از پیمان ها برقرار بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قرآن کریم

٦) جزء دهم قرآن کریم، سوره ی توبه آیات ١ الی ٦

خداوند و رسولش از مشركین بیزارند

بسیارى از مشركان و كافران با پیامبر اكرم(ص) پیمان داشتند، ولى بیش‏تر آنان به پیمان‏هایشان وفادار نبودند و گاه و بى‏گاه پیمان‏شكنى مى‏كردند و تعداد كمى از پیمان‏ها برقرار بود.
 هنگامى كه آیات بیزارى از مشركین نازل شد، پیامبر(ص) به حضرت على(ع) مأموریت داد كه آیات را براى مردم بخواند. از امام باقر(ع) نقل شده است كه: «على(ع) در مراسم حج آن سال، روز عید قربان خطبه‏اى خواند و فرمود: از این پس هیچ كس نباید برهنه خانه خدا را طواف كندو هیچ بت‏پرستى حق ندارد در مراسم حج شركت كند و كسانى كه پیمانشان با پیامبر(ص) مدت دارد، تا پایان مدت پابرجاست و آنان كه پیمانشان مدت ندارد، مدتش چهار ماه خواهد بود.» سپس آیات سوره‌ی توبه را قرائت نمود:


 این بیزارى خدا و پیامبرش از مشركانى است كه با آنان پیمان بسته‏اید. پس چهار ماه در زمین رفت و آمد كنید و بدانید كه شما نمى‏توانید خدا را ناتوان كنید و خداوند خواركننده كافران است. و در روز حج اكبر، از خدا و پیامبرش به مردم اعلام مى‏شود كه خدا و پیامبرش از مشركین بیزارند. پس اگر توبه كنید برایتان بهتر است و اگر سرپیچى كنید بدانید كه شما ناتوان كننده‌ی خدا نیستید و به كسانى كه كافر شدند، عذابى دردناك بشارت بده. مگر مشركانى كه با آنان پیمان بسته‏اید و آنان به هیچ وجه پیمان شما را نشكسته‏اند و علیه شما از كسى پشتیبانى نكرده‏اند؛ پس باید پیمان ایشان را تا مدتشان تمام كنید. به راستى كه خدا پرهیزكاران را دوست دارد.

آیات 1 الى 4

اعلام جنگ

خداوند یگانه به مشركان چهار ماه مهلت داد كه دست از دشمنى با خدا و پیامبر(ص) بردارند و به مومنان چنین فرمان داد:


 پس هنگامى كه ماه‏هاى حرام تمام شد، هر جا مشركان را یافتید بكشید و آنان را دستگیر كنید، و محاصره‏شان كنید و در هر كمین‏گاهى به كمین آنان بنشینید. پس اگر توبه كردند و نماز برپا داشتند و زكات دادند رهایشان كنید. به راستى كه خداوند آمرزنده‌ی مهربان است.

آیه‌ی 5

 امان بدهید

اسلام دین خشونت نیست، بلكه دین تفكر و اندیشه است و به مومنان دستور مى‏دهد كه اگر یكى از مشركین پناه خواست تا در مورد دین خدا تحقیق كند، به او پناه بدهند و حقایق را برایش بیان كنند، و آن‏گاه او را به محل امنى برسانند تا در كمال آرامش تصمیم بگیرد. خداوند یگانه فرمود:


 و اگر یكى از مشركین از تو پناه خواست، پس پناهش بده تا كلام خدا را بشنود. سپس او را به محل امنش برسان. براى این كه آنان قومى نادانند.

آیه‌ی 6

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء دهم قرآن کریم- آیات 41 الى 75 سوره‌ی انفال- آیات 1 الى 93 سوره‌ی توبه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.