تبیان، دستیار زندگی
پیش از اسلام، در مدینه دو طایفه «اوس» و «خزرج» زندگى مى كردند كه سالیان طولانى با یكدیگر در جنگ بودند، اما بعد از اسلام و ورود پیامبر(ص) به مدینه، آنان با یكدیگر دوست و مهربان شدند و از دشمنى و كینه دست برداشتند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

٤) جزء دهم قرآن کریم، سوره ی انفال آیات ٦٣ الی ٦٩

نمى‏توانستى

پیش از اسلام، در مدینه دو طایفه «اوس» و «خزرج» زندگى مى‏كردند كه سالیان طولانى با یكدیگر در جنگ بودند، اما بعد از اسلام و ورود پیامبر(ص) به مدینه، آنان با یكدیگر دوست و مهربان شدند و از دشمنى و كینه دست برداشتند. مسلمانان مكه هم با یكدیگر مأنوس و مهربان شدند. از خانه و اموالشان در مكه گذشتند و همراه پیامبر(ص) به مدینه هجرت كردند و به مهاجران مشهور شدند. مسلمانان مدینه كه پیامبر(ص) و مهاجران را یارى كردند و دست دوستى و مهربانى به سویشان دراز كردند، به انصار یعنى یاران شهرت یافتند. خداوند یگانه مى‏فرماید:

 و میان دل‏هایشان مهربانى انداخت. اگر تمام آن‏چه در زمین است، خرج مى‏كردى، نمى‏توانستى میان دل‏هایشان مهربانى برقرار كنى، ولیكن خدا میان آنان مهربانى برقرار كرد. به راستى كه او عزیز حكیم است. اى پیامبر! خدا و مومنانى كه از تو پیروى مى‏كنند، برایت كافى است.

آیات 63 و 64

خداوند با صابران است

مسلمانان نباید از جنگیدن و دفاع از محرومان بترسند، یا زیادى نفرات دشمن را دلیل بر ضعف خود بدانند؛ زیرا خداوند مهربان فرموده است كه اگر صبور و با استقامت باشند، بر ده برابر سپاه خود پیروز مى‏شوند. حتى اگر افرادى ضعیف و سست در میان مومنان باشند، باز هم مى‏توانند بر دو برابر سپاه خود پیروز شوند؛ زیرا مسلمانان ایمان و هدف دارند و مطمئن هستند كه قدرت عظیم خداوند پشتیبان آنان است، ولى دشمنانشان نمى‏دانند براى چه مى‏جنگند. در قرآن چنین مى‏خوانیم:

 اى پیامبر! مومنان را به جهاد تشویق كن. اگر از شما بیست نفر صبور باشند بر دویست نفر پیروز مى‏شوند و اگر از شما صد نفر باشند، بر هزار نفر از كافران پیروز مى‏شوند، زیرا آنان مردمى هستند كه نمى‏فهمند. اكنون خداوند بر شما آسان گرفت و دانست در شما ضعفى است؛ پس اگر از شما صد نفر صبور باشد بر دویست نفر پیروز مى‏شوند و اگر از شما هزار نفر باشند به فرمان خدا بر دو هزار نفر پیروز مى‏شوند، و خداوند با صابران است.

آیات 65 و 66

 آخرت از دنیا بهتر است

یكى از رسم‏هاى جنگى اعراب پیش از اسلام این بود كه اسیر مى‏گرفتند و اسیران را برده‌ی خود مى‏كردند یا فدیه(3) مى‏گرفتند و آزاد مى‏كردند. بنابراین، آنان از اسیر خود محافظت مى‏كردند تا دیگرى به او آسیبى نرساند و قیمتش كم نشود. به همین دلیل، در جنگ بدر نیز مسلمانان به جاى آن كه به فكر از بین بردن دشمنان و استحكام و پایدارى دین خدا باشند، به فكر گرفتن اسیر بودند. بعد از جنگ هم از پیامبر(ص) خواستند كه اجازه فرماید در مقابل گرفتن فدیه، اسیران را آزاد كنند تا پول فراوانى به دست آورند. خداوند یگانه مسلمانان را براى این كار سرزنش كرد، اما چون قبلاً هیچ دستورى از جانب خدا در این مورد نیامده بود، آنان را بخشید. این قانون الهى است كه هیچ امتى را قبل از هشدار و فرمان، عذاب نمى‏كند:

 شایسته نیست هیچ پیامبرى اسیرانى داشته باشد تا وقتى كه در زمین كاملاً قدرت پیدا كند. شما سود دنیا را مى‏خواهید و خدا آخرت را مى‏خواهد؛ و خدا شكست‏ناپذیر حكیم است. اگر پیش از این، از جانب خدا حكمى نشده بود، به سبب آن‏چه گرفته بودید، عذابى بزرگ به شما مى‏رسید. پس، از آن‏چه به غنیمت گرفته‏اید، حلال و پاكیزه بخورید و از خدا بترسید. به راستى كه خدا آمرزنده‌ی مهربان است.

آیات 67 الى 69

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء دهم قرآن کریم- آیات 41 الى 75 سوره‌ی انفال- آیات 1 الى 93 سوره‌ی توبه

سوره ی انفال آیات 55 الی ٦٢

سوره ی انفال آیات ٤٨ الی ٥٤

سوره ی انفال آیات ٤١ الی ٤٧


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.