تبیان، دستیار زندگی
وقتى پیامبر اكرم(ص) در مدینه حكومت تشكیل داد، با یهودیان مدینه و اطراف مدینه پیمان بست كه با هم دشمنى نكنند و دشمنان یكدیگر را نیز یارى نكنند؛ اما یهودیان بارها و بارها پیمان شكنى كردند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قرآن کریم

٣) جزء دهم قرآن کریم، سوره ی انفال آیات 55 الی 62

بدترین جنبندگان

وقتى پیامبر اكرم(ص) در مدینه حكومت تشكیل داد، با یهودیان مدینه و اطراف مدینه پیمان بست كه با هم دشمنى نكنند و دشمنان یكدیگر را نیز یارى نكنند؛ اما یهودیان بارها و بارها پیمان‏شكنى كردند. یك بار به دشمنان پیامبر اسلحه دادند و وقتى مسلمانان اعتراض كردند، گفتند: «پیمان را فراموش كردیم.» بار دیگر در جنگ خندق با مشركین همكارى كردند. حتى یك از بزرگان یهود به نام «كعب بن اشراف» به مكه رفت و با كافران مكه علیه مسلمانان پیمان بست. خداوند مهربان، به پیامبر(ص)  ‏فرمان داد كه اگر از خیانت گروهى آگاه شد، به آنان اعلام كند كه پیمان لغو شده است؛ و اگر با آنان جنگیدند، چنان به آنان بتازند كه دیگران هم عبرت بگیرند. در قرآن چنین مى‏خوانیم:

 به راستى كه بدترین جنبندگان نزد خدا، كسانى هستند كه كافر شدند؛ و ایمان نمى‏آورند. كسانى كه تو با آنان پیمان بستى، آن‏گاه هر بار پیمان خود را شكستند؛ و ایشان نمى‏ترسند. پس اگر در جنگ بر ایشان پیروز شدى، به وسیله‌ی آنان هر كه پشت سر ایشان است پراكنده ساز؛ شاید عبرت بگیرند. و اگر مى‏ترسى كه گروهى خیانت كنند، پس به همان سان به سویشان بینداز؛ به راستى كه خدا خیانت‏كاران را دوست ندارد. و كافران گمان نكنند كه پیشى گرفته‏اند؛ به راستى كه ایشان ناتوان نمى‏كنند.

آیات 55 الى 59

آماده باشید

مسلمانان باید همیشه براى جهاد و دفاع آماده باشند. ابزار و لوازم جنگى تهیه كنند و آموزش نظامى ببینند تا بتوانند در مقابل دشمن ایستادگى كنند و قدرت اسلام را به آنان نشان دهند، تا هیچ دشمنى به خود اجازه ندهد به ملت‏هاى اسلامى حمله كند. تمام مسلمانان باید در تدارك وسایل جنگ كمك كنند و خداوند مهربان وعده مى‏دهد كه هر چه در این راه هزینه شود، بازگردانده مى‏شود:

 و هر چه مى‏توانید از نیرو و از اسبان ورزیده آماده كنید كه با آن دشمن خدا و دشمن خود و دیگران را غیر از ایشان كه شما آنان را نمى‏شناسید و خدا آنان را مى‏شناسد، بترسانید؛ و هر چیز در راه خدا خرج كنید، به طور كامل به شما بازگردانده مى‏شود و به شما ستم نخواهد شد.

آیه‌ی 60

 توكل بر خدا

هر چند مسلمانان دستور دارند كه همیشه براى جهاد آماده باشند، اما اسلام دین صلح و دوستى است و به مسلمانان فرمان مى‏دهد كه از پیشنهاد صلح استقبال كنند و در همه حال به خداوند بزرگ توكل داشته باشند. خداوند مهربان وعده داده است كه اگر مسلمانان بر او توكل كنند، آنان را در مقابل مكر و حیله دشمنان یارى خواهد كرد:

 و اگر به صلح مایل شدند تو نیز به آن مایل شو و بر خدا توكل كن. به راستى كه او شنواى داناست. و اگر بخواهند تو را فریب دهند، پس، خدا براى تو كافى است. اوست كه تو را با یارى خود و با مومنین كمك كرد.

آیات 61 و 62

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء دهم قرآن کریم- آیات 41 الى 75 سوره‌ی انفال- آیات 1 الى 93 سوره‌ی توبه

سوره ی انفال آیات ٤٨ الی ٥٤

سوره ی انفال آیات ٤١ الی ٤٧

سوره ی انفال آیات ٣٤ الی ٤٠

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.