تبیان، دستیار زندگی
وقتى پیامبر اكرم(ص) در مدینه حكومت تشكیل داد، با یهودیان مدینه و اطراف مدینه پیمان بست كه با هم دشمنى نكنند و دشمنان یكدیگر را نیز یارى نكنند؛ اما یهودیان بارها و بارها پیمان شكنى كردند. یك بار به دشمنان پیامبر اسلحه دادند و وقتى مسلمانان اعتراض كردند، گ
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

٢) جزء دهم قرآن کریم، سوره ی انفال آیات ٤٨ الی ٥٤

 از شما بیزارم

وقتى كافران مكه براى جنگ بدر آماده شدند، یكى از بزرگان قبیله «بنى‏كنانه» به نام «سراﻗﺔ بن مالك» نزد آنان رفت و به جنگ تشویقشان كرد و گفت: «من هم با شما موافق و همراه هستم و مطمئنم با لشكرى كه فراهم آورده‏اید، هرگز شكست نخواهید خورد.» و با آنان به سرزمین بدر رفت. اما هنگامى كه جنگ شروع شد، گفت: «من از شما بیزارم و چیزهایى مى‏بینم كه شما نمى‏بینید و از خدا مى‏ترسم.» و پا به فرار گذاشت. پس از آن كه جنگ خاتمه یافت و لشكر شكست خورده‌ی كفار به مكه بازگشت، سراقه را آوردند و از او پرسیدند: «چرا چنین كارى كردى؟» او قسم خورد كه چیزى از حرف‏هاى آنان نمى‏فهمد و اصلاً از مكه بیرون نرفته و در جنگ شركت نكرده است! گفته‏اند: «آن روز شیطان به شكل سراقه درآمده و كار آنان را در نظرشان زیبا جلوه داده و به جنگ با مسلمانان تشویقشان كرده است.» در قرآن مى‏خوانیم:


 و هنگامى كه شیطان، اعمالشان را برایشان آراست و گفت: امروز هیچ كس از مردم، بر شما پیروز نخواهد شد؛ و من پناه شما هستم. پس وقتى كه دو گروه یكدیگر را دیدند، به عقب برگشت و گفت: من از شما بیزارم. من چیزى را مى‏بینم كه شما نمى‏بینید؛ به راستى من از خدا مى‏ترسم؛ و خدا سخت كیفر است.


    آیه‌ی 48

 دینشان آنان را مغرور كرده است

هنگامى كه كفار، سپاه اسلام را دیدند، گفتند: «اینان با این تعداد كم چگونه مى‏خواهند در مقابل ما ایستادگى كنند؟! به یقین دینشان آنان را مغرور كرده و چنین جرأتى به آنان داده است.» خداوند مهربان مى‏فرماید:


 آن‏گاه كه منافقان و كسانى كه در دل‏هایشان بیمارى بود، گفتند: دینشان آنان را مغرور كرده! و هر كس بر خدا توكل كند، پس به راستى خداوند، شكست‏ناپذیر حكیم است.


    آیه‌ی 49

عذابِ سوزان

خداوند یگانه، نسبت به بندگانش مهربان است و به آنان نعمت‏هاى فراوان بخشیده است. اما بعضى از مردم با پیمودن راه كفر و نفاق، خودشان را از رحمت الهى محروم مى‏كنند. از امام صادق(ع) روایت شده كه فرمودند: «خداوند هیچ نعمتى را كه به بنده‏اى بخشیده از او نمى‏گیرد، مگر این كه گناهى كند كه به خاطر آن مستحق از بین رفتن آن نعمت شود.» خداوند مهربان فرموده است:


 و اگر ببینى آن‏گاه را كه فرشتگان جان كافران را مى‏گیرند، بر صورت و پشت آنان مى‏زنند و عذاب سوزان را بچشید! این به سبب آن‏چیزی است كه با دست خود پیش فرستاده‏اید؛ و به راستى كه خدا بر بندگان ستمگر نیست. مانند روش خاندان فرعون و كسانى است كه پیش از آنان به آیات خدا كافر بودند؛ پس خدا آنان را به گناهانشان گرفتار كرد. به راستى كه خدا نیرومندى سخت كیفر است. این بدان سبب است كه خداوند نعمتى را كه به قومى ارزانى داشته، تغییر نمى‏دهد تا آن‏كه آن‏چه در خودشان است تغییر دهند؛ و به راستى كه خدا شنواى داناست. مانند روش خاندان فرعون و كسانى كه پیش از آنان به آیات پروردگارشان كافر شدند؛ پس ما به خاطر گناهانشان، هلاكشان كردیم و خاندان فرعون را غرق كردیم و تمام آنان ستمكار بودند.


    آیات 50 الى 54

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء دهم قرآن کریم- آیات 41 الى 75 سوره‌ی انفال- آیات 1 الى 93 سوره‌ی توبه

سوره ی انفال آیات ٤١ الی ٤٧

سوره ی انفال آیات ٣٤ الی ٤٠

سوره ی انفال آیات ٣٠ الی ٣٣

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.