تبیان، دستیار زندگی
تصمیم رژیم صهیونیستی برای آغاز حفاری نفتی در بلندی های جولان سوریه علاوه بر فرونشاندن عطش این رژیم برای سرقت آب و نفت سوری ها و ملت های منطقه مرحله جدیدی از استراتژی آشکار این رژیم برای مداخله در سوریه و مقابله با چالش های آتی این رژیم است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسرائیلی ها کمپ اشرف می زنند


تصمیم رژیم صهیونیستی برای آغاز حفاری نفتی در بلندی‌های جولان‌ سوریه علاوه بر فرونشاندن عطش این رژیم برای سرقت آب و نفت سوری‌ها و ملت‌های منطقه مرحله جدیدی از استراتژی آشکار این رژیم برای مداخله در سوریه و مقابله با چالش‌های آتی این رژیم است.


هفته گذشته شرکت آمریکایی "جن انرژی" اعلام کرد که شرایط برای حفاری نفتی در بلندیهای جولان فراهم و عملیات اجرایی آن آغاز شده است . بر اساس قرارداد میان این شرکت نفتی ایالات متحده و تل آویو ، طی سه سال آینده تعداد 10 حلقه چاه نفت در این منطقه حفر خواهد شد .

کمپ اشرف

این در حالی است که طی سالهای اخیر صدها حلقه چاه نفت در سرزمین های اشغالی توسط رژیم صهیونیستی حفر شده اما هیچکدام نتوانسته اشتهای سیری ناپذیر تل آویو برای چمبره بر ذخایر سوختی جهان را تامین کند.  این حفاری قرار بود در اواسط ژانویه 2015 آغاز شود اما به دلیل اعتراضات مردمی ساکنین فلسطینی و سوری جولان و نیز هشدارهای فعالان محیط زیست درباره خطرات و اسیب های این حفاری ها در منطقه ، تا فوریه به تاخیر افتاد . علیرغم اعتراضات و هشدارها ، دادگاه عالی اسرائیل در حکمی اعلام کرد تل آویو می تواند اقدام به حفاری نماید.

اسرائیل و داعش

بلندیهای جولان در جنگ شش روزه سال 1967 به اشغال نیروهای صهیونیست درآمد و اکنون با تشدید جنگ در سوریه ، تل آویو نیز نیروهای خود را به بهانه دفاع از آنچه که  مرزهای خود می نامد به این منطقه سرازیر کرده و تلاش می کند عملا کنترل آن را بدست بگیرد .
پایگاه خبری _ تحلیلی «میدل ایست آی» در این باره نوشت: بی شک تلاش اسرائیل برای گسترش دامنه حضور و نفوذ خود در سوریه بر هیچ کس پوشیده نیست . شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می دهد افزایش تهدیدات تروریست های تکفیری در بلندی های جولان نتیجه مستقیم حمایت های مخفیانه ای است که رژیم صهیونیستی از این شورشیان ضدسوری در منطقه انجام می دهد.

بر اساس گزارش سال گذشته ناظران سازمان ملل در منطقه جولان ، الگویی تهدیدآمیز و نگران کننده از همکاری حدود سه ساله میان اسرائیل و نیروهای تروریست و شورشی در داخل خاک سوریه وجود دارد.‌از مارس 2013 تا تابستان 2014 بیشترین کمک های مالی و همچنین درمان تروریست های زخمی از سوی تل آویو انجام گرفته است .

هاآرتص ، روزنامه پرتیراژ اسرائیلی نیز با اذعان به این مساله می نویسد : «سربازان ما در مرزها مستقر شده تا بتوانند تجهیزات نظامی را بدست نیروهای مخالف « بشار اسد » در سوریه برسانند . » جولان بعنوان منطقه ای حائل میان سوریه و اسرائیل تعیین شده که تروریست های جبهه النصره ، القاعده و داعش به راحتی در آن رفت و آمد کرده و بدون کوچکترین محدودیتی وارد مرز سرزمین های اشغالی می شوند.

برخی کارشناسان و تحلیلگران سیاسی معتقدند که هدف تل آویو از بکار گیری تروریست ها تنها غارت ذخایر طبیعی سوریه نیست ، بلکه اشغال نظامی جولان می تواند بار دیگر درگیری مسلحانه و مستقیم میان تل آویو و دمشق ایجاد نماید که در چنین شرایطی امکان گسترش مرزهای اسرائیل و ورود به خاک سوریه برای این رژیم فراهم خواهد شد

اردوگاهی به سبک کمپ اشرف

یکی از شبکه های عبری زبان اسرائیل نیز گزارش داد ، ارتش این رژیم اردوگاهی به سبک «کمپ اشرف» در عراق برای شورشیان سوری در داخل خاک فلسطین اشغالی راه اندازی کرده تا از این طریق با ایجاد حداکثر بی ثباتی در سوریه ، علاوه بر تضعیف اسد موقعیت کنونی ایران و حزب الله را نیز تحت تاثیرات منفی قرار دهد .

در این گزارش به آموزش تروریست های تکفیری توسط کماندوهای اسرائیلی در مرزهای اردن نیز اشاره شده است . روش های استفاده از انواع تسلیحات ضدتانک و ضدهوایی از جمله آموزش هایی‌است که از سال 2012 درمجموعه اردوگاه های آمریکایی در اردن وترکیه و‌توسط افسران آمریکایی و صهیونیست به تروریست هایی از سراسر دنیا ارائه می شود.

هاآرتص در گزارش دیگری در مارس 2014 با اشاره به معامله ای که میان اسرائیل و تروریست های فعال در سوریه منعقد شد ، نوشت : طبق این توافق ، شورشیان در ازای دریافت لباس ، تسلیحات ، تلفن همراه و سایر ابزارهای فناوری ؛ رویکرد راهبردی موردنیاز تل آویو را در جنگ علیه «بشار اسد» اعمال می کنند . حمله و اشغال مناطق ویژه و استراتژیک که دارای بیشترین ذخایر زیرزمینی نفت بوده و همچنین تقویت جذب نیرو و تشدید جنگ علیه اسد به منظور سقوط دمشق از جمله این اهداف می باشد .

صهیونیست،  اسرائیل

غارت ذخایر طبیعی سوریه

با این حال برخی کارشناسان و تحلیلگران سیاسی معتقدند که هدف تل آویو از بکار گیری تروریست ها تنها غارت ذخایر طبیعی سوریه نیست ، بلکه اشغال نظامی جولان می تواند بار دیگر درگیری مسلحانه و مستقیم میان تل آویو و دمشق ایجاد نماید که در چنین شرایطی امکان گسترش مرزهای اسرائیل و ورود به خاک سوریه برای این رژیم فراهم خواهد شد.

مقاله «موسسه مطالعات استراتژیک ارتش» آمریکا حاکی از طرحی است که بر اساس آن حمایت های امنیتی و نظامی ایالات متحده برای هم پیمانانش در راستای جنگ و درگیری های بالقوه ای خواهد بود که در منطقه شرقی مدیترانه _ با اشاره اختصاصی به سوریه _ ایجاد خواهد شد . هدف این جنگ های بالقوه نیز تسلط بر منابع نفت و گاز منطقه و تسهیل استخراج و انتقال آنها به غرب عنوان شده است .

تبانی تل آویو و واشنگتن برای سرقت نفت

استیون کلی ، تحلیلگر سیاسی و پیمانکار سابق سیا در گفتگو با «پرس تی وی» بااشاره به چگونگی تامین مالی تروریست های تکفیری _ بعثی اظهار داشت : ترکیه ، آمریکا و اسرائیل شرکای تجاری داعش محسوب می شوند تا با استفاده از این شبه نظامیان مسلح نفت عراق و سوریه را استخراج و به کشورهای خود منتقل کنند . نقش فعالانه موساد و سیا در این زمینه کاملا مشهود است .

وی افزود : واشنگتن و هم پیمانان آن از این نفت های سرقتی و نیز استراتژی سعودی «کاهش بهای جهانی نفت» به نفع اهداف خود در منطقه و جهان بهره می برند . باراک اوباما و بسیاری دیگر از سیاستمداران آمریکایی در هر دو حزب سرمایه گذاری بر روی گروه های تکفیری فعال در سوریه را بعنوان اولویت خود تعیین کرده اند . ازسوی دیگر پادشاهی های عربی مورد حمایت غرب در منطقه نیز همچنان در خط مقدم پشتیبانی از داعش و جبهه النصره در سوریه و عراق قرار دارند .

ارتش این رژیم اردوگاهی به سبک «کمپ اشرف» در عراق برای شورشیان سوری در داخل خاک فلسطین اشغالی راه اندازی کرده تا از این طریق با ایجاد حداکثر بی ثباتی در سوریه ، علاوه بر تضعیف اسد موقعیت کنونی ایران و حزب الله را نیز تحت تاثیرات منفی قرار دهد

تصمیم اسرائیل برای آغاز حفاری نفتی در بلندی های جولان علاوه بر فرونشاندن عطش این رژیم برای سرقت آب و نفت سوری ها ، در راستای کنترل هرچه بیشتر در این منطقه می باشد . در سال 1996 یک شرکت نفتی اسرائیلی برآورد کرد که ذخایر جولان می تواند حدود دو میلیون بشکه نفت را بطور روزانه تامین نماید . بدیهی است که تسلط بر چنین منطقه ای می تواند قدرت مضاعفی را برای هر کشوری به ارمغان آورد .

در انتها باید خاطرنشان کرد که آنچه از آغاز پیدایش گروه جلاد و متوحش داعش از رسانه های غربی شنیده می شود این است که این گروه اسلامگرا به منظور اشاعه اصول دینی خود در خاورمیانه فعالیت می کنند اما واقعیت امر این است که  پرچم های اسلامی در دست تکفیری های داعش تنها پوششی برای سیاست های محرمانه و امپریالیستی حامیان آنها _ از جمله آمریکا ، فرانسه و عربستان _ است تا با خیالی آسوده تر به غارت ذخایر غنی نفت و گاز خاورمیانه مشغول باشند .

اما سوال اینجاست که چرا اتهام زنی به مسلمانان و استفاده از تروریست های به ظاهر اسلامگرا برای تامین اهداف غرب و هم پیمانان منطقه ای آنان انتخاب شده اند ؟ آیا تقلای اسرائیل برای مداخله در مذاکرات هسته ای ایران روی دیگر سکه مداخله وتلاش برای اشغالگری های این رژیم در سوریه نیست ؟ و بومرنگ « تروریسم داعش » نیز همانند آمریکا بسوی حامی دیگر آن اسرائیل باز خواهد گشت ؟

بخش سیاست تبیان

منتبع : تابناک