تبیان، دستیار زندگی
آمارهای مصرف مواد مخدر همواره یکی از تاثیربرانگیزترین مسائل کشور بوده است، این بار اما یك مدیر دولت یازدهم از این آمارها یاد کرده است، به باور او بیش از ۶۰ درصد جرائم مرتبط با مواد مخدر و بیش از ۶ میلیون نفر در كشور تحت تأثیر مواد مخدر قرار دارند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمار تاسف بار مدیر دولت یازدهم درخصوص مصرف مواد در ایران

روزی 70 معتاد جدید!

آمارهای مصرف مواد مخدر همواره یکی از تاثیربرانگیزترین مسائل کشور بوده است، این بار اما یك مدیر دولت یازدهم  از این آمارها یاد کرده است، به باور او بیش از ۶۰ درصد جرائم مرتبط با مواد مخدر و بیش از ۶ میلیون نفر در كشور تحت تأثیر مواد مخدر قرار دارند و روزانه هشت نفر در اثر مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند و ۷۰ نفر نیز معتاد می‌شوند!

کیانا نیکفام - بخش اجتماعی تبیان
اعتیاد

روزبه كردونی مدیركل دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون ضمن اعلام این مسئله می‌گوید: در حال حاضر كشور ما یك میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد دارد و سالانه بیش از ۵۰۰ تن مواد مخدر مصرف می‌شود كه البته آمارهای غیر رسمی رقمی بیش از این را نشان می‌دهد. همچنین طی پنج سال گذشته روزانه ۷۰ نفر معتاد به جمعیت معتادان كشور اضافه شده و بر اساس تحقیقات انجام شده مواد مخدر به تنهایی بین ۶۳ تا ۶۵ درصد از جرائم و دستگیری‌ها را به شكل مستقیم و غیرمستقیم به خود اختصاص داده است.  در این گزارش كه ‌ معاونت رفاه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی‌ با كمك كارشناسان این حوزه در سال جاری در مورد مواد مخدر و جرائم مرتبط با آن تهیه و خبرگزاری مهر آن را منتشر كرده، آمده است: مصرف مواد صنعتی از نیم درصد در سال ۸۴ به ۲۶ درصد در سال 92 رسیده است. از سوی دیگر سن اعتیاد نیز كاهش یافته و زنان در معرض آسیب بیشتری قرار گرفته‌اند و همچنین معضلات بهداشتی اعتیاد به ویژه ابتلا به ایدز نیز نگران‌كننده است.

رشد 25درصدی مصرف شیشه

یکی از مصادیق اعتیاد که در سالهای اخیر با رشد بی رویه و تاسف آوری در میان جوانان روبرو شده است ماده شیمیایی شیشه است، شیشه از خانواده آمفتامین‌هاست که از سال 1384 وارد کشور شد و تبلیغات دروغین در ‌خصوص عدم اعتیادآور بودن آن باعث افزایش میزان مصرف آن توسط جوانان شد.مخدرها و محرکهای صنعتی در واقع ترکیبی از مواد سنتی با مواد شیمیایی هستند که به علت ترکیب شیمیایی که دارند، سیستم مرکزی اعصاب را تحریک کرده، باعث بروز نوعی تشنج و حرکات غیر قابل کنترل می‌شوند.

مصرف تریاك در ایران ۴۵۰ تن معادل ۴۲ درصد مصرف جهانی است و ۱۳ درصد از مصرف‌كنندگان جهانی تریاك در ایران قرار دارند

این مواد روانگردان تازه وارد از جمله شیشه به دلیل مصرف آسان، بی بو و بی دود بودن مورد استقبال گسترده جوانان قرار گرفته‌ و متأسفانه به علت خاصیت بی‌اشتهایی که می آورد موج بالایی از مصرف را در میان زنان به منظور لاغری نیز ایجاد کرده است. براساس تحقیقات اخیر مصرف مواد مخدر در کشور، روزانه تقریباً هشت نفر براساس مصرف مخدر جان خود را از دست داده‌اند، همچنین افزایش ۱۵ درصدی مرگ و میر زنان نیز بر اثر سوء مصرف مواد نسبت به سال ۹۱ در آمار مشهود است و از سوی دیگر رشد بیش از ۲۵ درصدی مصرف شیشه نیز در سال ۹۲ مشاهده شده است. كردونی به تحقیق انجام شده در مورد اعتیاد اشاره ‌ می‌كند و می گوید: آمارهای اعلام شده در گزارش سال ۹۲ جمع‌آوری و نهایی شده و هنوز آمار سال ۹۳ جمع‌بندی نهایی نشده است. وی به كاهش سن اعتیاد نیز اشاره می‌كند و ادامه می‌دهد: در حال حاضر میانگین سن معتادان به حدود ۲۰ سال رسیده یعنی از حدود 23.5 در سال‌های گذشته به ۲۰ سال كاهش یافته است.

هر روز ۷۰ نفر معتاد می‌شوند

تعداد معتادان کشور بر اساس آمار رسمی اعلام شده توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۸۶ یك میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده است و در دی ماه سال ۹۱ تعداد این افراد یك میلیون و ۳۲۵ هزار نفر اعلام شده و چنانچه همین آمار مبنا قرار گیرد باید گفت كه طی این سال‌ها به طور متوسط روزانه ۷۰ نفر به آمار معتادان كشور افزوده شده است. مدیركل دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی در مورد آمار مصرف مواد مخدر در جامعه جهانی نیز اظهار می کند: طبق گزارش به‌دست آمده، آمارهای جهانی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل نشان می‌دهد مصرف تریاك در ایران ۴۵۰ تن معادل ۴۲ درصد مصرف جهانی است و ۱۳ درصد از مصرف‌كنندگان جهانی تریاك در ایران قرار دارند. گزارش‌های رسمی بیانگر این است كه مصرف سالانه انواع مواد ۵۰۰ تن است به طوری كه می‌توان گفت معتادان كشور روزانه یك‌و‌نیم تن مواد مخدر مصرف می كنند.

تهران در صدر دستگیر شدگان مواد مخدر

بیشترین زنان معتاد در رده سنی ۲۰ تا ۳۶ سال هستند كه اغلب آنها از مواد مخدر تریاك، شیشه، الكل و كراك استفاده می‌كنند و همچنین از 7 هزار و ۳۷۷ زن زندانی در كشور ۶۰ درصد آنها به دلایل مرتبط با جرائم اعتیاد و مواد مخدر به زندان راه پیدا كرده‌اند كه بیشتر آنها خود نیز از این مواد استفاده می كردند

بر همین اساس استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب با ۴۰ هزار و ۲۴۶ نفر، ۲۵ هزار و ۸۱۶ نفر، ۱۸ هزار و ۹۶۷ نفر بیشترین دستگیرشدگان را در كشور داشتند. همچنین در خصوص قاچاقچیان دستگیر شده نیز استان‌های تهران، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با 2 هزار و ۱۵۰ نفر، یك هزار و ۵۱۲ نفر و یك هزار ۴۲۵ نفر سه استان اصلی در این حوزه بوده‌اند. لازم به ذكر است تعداد زنان معتاد بین سال‌های ۸۶ تا ۹۲، ۷۳ درصد افزایش داشته است و مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز اعلام كردند تعداد زنانی كه در اثر سوء مصرف مواد جان خود را از دست دادند سال گذشته نسبت به سال قبل آن ۱۵ درصد رشد داشته است و از سوی دیگر بیشترین زنان معتاد در رده سنی ۲۰ تا ۳۶ سال هستند كه اغلب آنها از مواد مخدر تریاك، شیشه، الكل و كراك استفاده می‌كنند و همچنین از 7 هزار و ۳۷۷ زن زندانی در كشور ۶۰ درصد آنها به دلایل مرتبط با جرائم اعتیاد و مواد مخدر به زندان راه پیدا كرده‌اند كه بیشتر آنها خود نیز از این مواد استفاده می كردند.

نهادهای مسئول به داد برسند، اعتیاد بیداد کرده است!

این روزها تقریبا همه افراد در اطراف و اکناف خانواده و دوستانشان دارند افرادی که با مشکل خانمان سوز اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند و زندگی خود و آرامش اطرافیانشان را هم در آتش این معضل رها کرده اند. در این میان جامعه شناسان فراهم شدن محیط و شرایط را مهم ترین دلیل گرایش جوانان به اعتیاد می دانند، چون زمانی که هر سانس استفاده از استخر 20 هزار تومان است و هر وعده استفاده از شیشه و هروئین کمتر از 5 هزار تومان، جوانان با هزینه های کمتر خود را در دریای توهماتی خانمان سوز غرق می کنند و در این میان خانواده ای را در کام نابودی غرق می کنند. در این میان نهادهای مسئول و سیاستگذار باید چاره ای کاربردی برای مهار این بلای خانمان سوز بیندیشند تا دیگرشاهد این آمارهای تاسف بار نابودی جوانان مملکت در کام اعتیاد نباشیم.