تبیان، دستیار زندگی
كنفرانس بین المللی "وب2"، 16 تا 18 آبان در شهر سانفرانسیسكو آمریكا برگزار شد. در این كنفرانس سه روزه، متخصصین اینترنت و مدیران سایتهای تجاری موفق در مورد ویژگی‌های "وب2 " و تاثیرات آن بر تجارت و كسب و كار اینترنتی به بحث و ت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استقبال جهانی از "وب2"

كنفرانس بین المللی "وب2"، 16 تا 18 آبان در شهر سانفرانسیسكو آمریكا برگزار شد. در این كنفرانس سه روزه، متخصصین اینترنت و مدیران سایتهای تجاری موفق در مورد ویژگی‌های "وب2 " و تاثیرات آن بر تجارت و كسب و كار اینترنتی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

این سومین كنفرانسی است كه شركت انتشاراتی ارلی با همكاری شركت بین المللی مدیا الیو (MEDIAALIVE INTERNATIONAL) برگزار می‌كند.

اصطلاح "وب2" را برای نخستین بار در سال 2004، شركت ارلی (O REILLY MEDIA) در سایت اینترنتی اش بكار برد كه توصیفی است برای آنچه نسل دوم اینترنت نامیده می‌شود.

نخستین كنفرانس  درباره ویژگی های اساسی نسل دوم اینترنت در (5-7) اكتبر 2004 در هتل نیكو سان فرانسیسكو برگزار و با استقبال جهانی مواجه شد.

این شرکت، رهبران‌ تجاری خلاق و پیشرو (FORWARD-THINKING) و‌‌ مدیران مبدع‌ و کارآفرین را در قالب کنفرانس‌ها و نشست‌هایش دور هم جمع می کند تا ایده های بکر و تحول آفرین را سازماندهی کند، شاید که جرقه‌ی زایش صنعتی نوین باشد."ارلی" می کوشد تا منبع اطلاعات ناب باشد برای تکنولوژی های نو و آنها را از طریق چاپ و آن لاین منتشر می کند."ارلی" با همكاری مرکز بین المللی "مدیا الیو" MEDIAALIVE INTERNATIONAL "وب2" را به عنوان موضوع سری كنفرانسهای سالانه ای انتخاب كردند که با اقبال عموم اصحاب اینترنت مواجه شد و توجه بسیاری از کارشناسان بازاریابی و علمای اقتصاد را به خود جلب کرد.


"وب2 " چیست؟

" وب2 " هنوز تعریف مشخص و به اجماع رسیده‌ای ندارد. اما در یک نگاه کلی و اجمالی وب2 را "نسل جدید اینترنت" می نامند به این معنی که درک غالب ما از اینترنت که گرفتن مطلب است بواسطه ارتباطی که با وب سایتها برقرار می کنیم از طریق WWW با چالشهایی مواجه است.

آیا امكان استفاده مطلوب از وب سایتها در شرایطی كه میلیونها خبر و مطلب را عرضه می‌دارند وجود دارد؟ آیا راهی هست كه اینترنت را تعاملی تر كند؟ و..."وب 2" یک رویکرد نو با استفاده از برخی فن آوری های نوین است برای پاسخ به این چالشها.از جمله مفاهیم و فناوری‌هایی كه بر "وب2" مؤثر هستند می‌توان از ویكی‌ها، پادكست‌ها و RSSها نام برد.البته "وب2" نام تكنولوژی خاصی نیست بلكه یك اصطلاح عمومی است برای آنچه كه "نسل جدید اینترنت" نامیده شده و مشخصه عمده آن این است كه متمركز بر كاربر (بر منبای کاربران اینترنت)است.برای مثال ویكی‌پدیا دایرةالمعارفی است كه تحت "وب2" طراحی شده است.این دایره المعارف آن لاین توسط كاربران نوشته و مدام ادیت می‌شود.

از دیگر مثالهای وب2 می توان به وب سایتهای زیر اشاره كرد:

DIG(1: (سایت SOCIAL BOOKMARKING) كه در آن كاربران داستانهایی را ارسال می كنند و خودشان به آنها رای می دهند.

2)TECHNERATI: یك موتور جستجوی وبلاگ است كه وبلاگها را بنا بر اینكه دیگر وبلاگها چقدر به آنها لینك داده اند ردیف می كند.

3)FLICKER: سایتی كه هر كسی می تواند تصویری(عكسی) ارائه كند و همه در این تصاویر سهیم و شریكند و می توانند از آن استفاده كنند.

در واقع در "نسل دوم" رابطه کاربر با اینترنت به معنی واقعی كلمه تعاملی می شود.دیگر این خود كاربران هستند که وب را می چرخانند.

نخستین كنفرانس (5-7) اكتبر 2004 در هتل نیكو NIKKO سان فرانسیسكو برگزار شد.این كنفرانس در مورد تعریف، تبیین و راهكارهای توسعه اقتصاد اینترنتی بود و می‌كوشید به این سوال پاسخ دهد كه چگونه وب به مثابه یك PLATFORM كارامد برای نوآوری در اقتصاد رسانه های آن لاین تبدیل شده است.

در 2004 نخبگان گرد هم آمدند تا در خصوص آنچه مستلزم وب به مثابه PLATFORM است گفتگو كنند.در دومین كنفرانس كه اكتبر 2005 در هتل آرجنت ARGENT سان فرانسیسكو برگزار شد مساله اعلام PLATFORM نبود بلكه تمركز بر حوزه‌هایی بود كه نوآوری، افق‌های تازه‌ای در كسب و كار اینترنتی می‌گشود.

در آنجا مساله موتورهای وب و گردش كار در آن مطرح بود و مدلهایی كه بواسطه آنها می‌شود اینترنت را بخصوص برای رسانه های آنلاین، صنعت سرگرمی و كاربردهایی كه می‌تواند در مسایل قانونی و امنیتی داشته باشد، بازتعریف كرد.


كنفرانس سوم: 2006

امروزه افراد، شركتها و سازمان‌ها (در هر سطح و اندازه ای كه باشند) از وب سایتها برای ایجاد یا گسترش كسب و كار آنلاین استفاده می كنند. جهان اینترنت و تجارت هر لحظه مترصد فرصتی است برای گشودن افقی در كسب و كار وب.سومین كنفرانس "وب2" بر همین شیوه های دیجیتال كسب و كار BUSINESS و فن آوری های نوین كه از وب به عنوان PLATFORM استفاده می‌كنند متمركز است.از این منظر، "وب2" رویكرد جدیدی به بازاریابی است.

این كنفرانس نخبگان، مبتكران و كارآفرینان صنعت اینترنت را گرد‌هم می‌آورد تا در مورد تحولات مدل های تجاری و افق آینده كسب و كار آنلاین بحث كنند و به این سوال پاسخ می‌دهد كه نسل جدید اینترنت چگونه كسب و كار آینده را ساماندهی خواهد كرد.

منبع : همشهری آنلاین


مطالب مرتبط :

بررسی آینده وب در كنفرانس WEB2.0