تبیان، دستیار زندگی
گروهى از اعرابِ پیش از اسلام، به هنگام طواف خانه ی كعبه، لخت مى شدند و سوت مى كشیدند و كف مى زدند و نام این كار را عبادت مى گذاشتند. این مشركان، در خانه ی خدا، بت هاى زیادى قرار داده بودند و خود را سرپرست این خانه ی بزرگِ خداپرستى مى دانستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

٧) سوره ی انفال آیات ٣٤ الی ٤٠

سوت زدن عبادت نیست

گروهى از اعرابِ پیش از اسلام، به هنگام طواف خانه‌ی كعبه، لخت مى‏شدند و سوت مى‏كشیدند و كف مى‏زدند و نام این كار را عبادت مى‏گذاشتند. این مشركان، در خانه‌ی خدا، بت‏هاى زیادى قرار داده بودند و خود را سرپرست این خانه‌ی بزرگِ خداپرستى مى‏دانستند. گفته‏اند هر گاه پیامبر اكرم(ص) در كنار حجرالاسود در خانه‌ی خدا مشغول نماز مى‏شد، دو نفر از مشركان یكى سمت راست و یكى سمت چپ او مى‏ایستادند و با ایجاد سر و صدا و كف زدن او را آزار مى‏دادند.
 در قرآن مى‏خوانیم كه مجازات این مشركان در جهان آخرت، عذاب سوزان آفریدگار یكتاست:


 و چرا خدا عذابشان نكند، با این كه آنان مردم را از مسجدالحرام بازمى‏دارند و سرپرستان آن نیستند. به راستى كه سرپرستان آن به جز پرهیزكاران نیستند، ولى بیش‏ترشان نمى‏دانند. و نمازشان در آن خانه جز سوت كشیدن و كف زدن نیست. پس به سزاى آن كه كافر بودید عذاب را بچشید.


    آیات 34 و 35

 زیانكاران

در سال دوم هجرى، هنگامى كه ابوسفیان به مردم مكه خبر داد كه سپاه اسلام قصد دارد در سرزمین بدر به كاروان تجارتى آنان حمله كند، مشركان مكه تمام نیروى خود را جمع كردند و هر چه توانستند از اموال و اسلحه و اسب  و شتر در اختیار جنگجویان خود قرار دادند. اما مشركان در جنگ با مسلمانان شكست سختى خوردند. عده‏اى كشته، عده‏اى زخمى و تعدادى اسیر شدند. اموالشان از دست رفت و مایه‌ی حسرت و اندوهشان شد. نتیجه‌ی كمك به دشمنان اسلام را در قرآن چنین مى‏خوانیم:


 به راستى، كسانى كه كافر شدند، اموال خود را خرج مى‏كنند تا از راه خدا بازدارند. پس، به زودى آن را خرج مى‏كنند، آن‏گاه حسرتى بر آنان خواهد شد؛ آن‏گاه شكست مى‏خورند و كسانى كه كافر شدند، به سوى جهنم محشور مى‏شوند. تا خداوند، ناپاك را از پاك جدا كند و ناپاك‏ها را روى هم قرار دهد، سپس همه را جمع كند و در جهنم قرار دهد. آنان همان زیانكارانند.


    آیات 36 و 37

 به كسانى كه كافر شدند بگو

داستان زندگى مشركان در زمان پیامبران گذشته و نازل شدن عذاب‏هاى الهى بر آنان، باید براى همه درس عبرتى باشد كه چنان چه از سرسختى و مخالفت با حق دست برندارند، باز این سنت الهى انجام مى‏گیرد. خداوند یگانه فرموده است:


 به كسانى كه كافر شدند بگو: اگر دست بردارند، گذشته‏هایشان بخشیده خواهد شد و اگر به آن بازگردند، به یقین، سنّت پیشینیان گذشت.


    آیه‌ی 38

 دستور جهاد

خداوند مهربان به مسلمانان دستور مى‏دهد با دشمنان جهاد كنند تا از دشمنى دست بردارند و علیه مسلمانان فتنه و آشوب به پا نكنند:


 و با آنان بجنگید تا دیگر فتنه‏اى نباشد و دین یكسره از آنِ خدا گردد. پس اگر دست برداشتند، به راستى كه خدا به آن‏چه انجام مى‏دهند بیناست. و اگر روى گرداندند، پس بدانید كه خدا مولاى شماست. چه مولاى خوبى و چه یاور خوبى است.


    آیات 39 و 40

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
سوره ی انفال- جزء نهم قرآن کریم

سوره ی انفال- آیات 30 الی 33

سوره ی انفال- آیات 25 الی 29

سوره ی انفال- آیات 17 الی 24


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.