تبیان، دستیار زندگی
وقتى در جامعه گروهى ایمان نمى آورند و به گناه و ستم مشغول مى شوند، آثار شوم این گناه، دامن جامعه را مى گیرد و نتیجة بدِ آن همه را گرفتار مى كند. مثل كسى كه به گفته ی پیامبر اكرم(ص) در كشتى نشسته و محل نشستن خود را سوراخ مى كند و مى گوید به دیگران كارى ند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

٤) سوره ی انفال آیات ٢٥ الی ٢٩

خدا سخت كیفر است

وقتى در جامعه گروهى ایمان نمى‏آورند و به گناه و ستم مشغول مى‏شوند، آثار شوم این گناه، دامن جامعه را مى‏گیرد و نتیجة بدِ آن همه را گرفتار مى‏كند. مثل كسى كه به گفته‌ی پیامبر اكرم(ص) در كشتى نشسته و محل نشستن خود را سوراخ مى‏كند و مى‏گوید به دیگران كارى ندارد. بدیهى است كه اگر آب داخل كشتى شود همه را غرق مى‏كند. بنابراین، هیچ كس نباید در مقابل گناه و ظلم ساكت بنشیند. خداوند مهربان فرموده است:


 و از فتنه‏اى كه فقط به ستمكارانتان نمى‏رسد، بترسید و بدانید كه خدا سخت كیفر است.


    آیه‌ی 25

 در امانت خیانت نكنید

كافران و مشركان، در مكه مسلمانان را بسیار آزار مى‏دادند و ضعیفانِ آنان را سخت شكنجه مى‏كردند. سه سال آنان را محاصره‌ی اقتصادى كردند و رفت و آمد و گفت‏وگو با آنان را ممنوع ساختند تا سرانجام مسلمانان به مدینه هجرت كردند. مسلمانان در آن‏جا حكومت تشكیل دادند و قدرت یافتند و خداوند آنان را یارى كرد و رفته رفته داراى خانه و زندگى شدند. خداوند مهربان به مسلمانان یادآورى مى‏فرماید كه بعد از نعمت‏هایى كه به آنان بخشیده، مبادا در امانت خیانت كنند: از دین اسلام و قرآن به عنوان بزرگ‏ترین امانت‏ها گرفته تا فرزندان و اموال كه امانت‏هایى هستند براى آزمایش مومنان. در حقیقت تمام نعمت‏هایى كه خدا به انسان بخشیده، امانت است. عمر انسان سرمایه‏اى است كه به صورت امانت در دست اوست و باید از آن به خوبى بهره‏بردارى كند و چنانچه آن را بیهوده تلف سازد و به گمراهى سپرى كند، در امانت خیانت كرده است. هوش، استعداد، قدرت تفكر و دیدن و شنیدن و سخن گفتن، همه امانت‏هاى الهى هستند. به هوش باشیم كه در امانت خیانت نكنیم و به یاد داشته باشیم كه كودكى خُرد و ناتوان بودیم و خداوند مهربان به ما قدرت و توانایى بخشید و امانت‏هاى فراوان در اختیارمان قرار داد. در قرآن چنین مى‏خوانیم:


 و به یاد آورید هنگامى كه شما در زمین اندك و ناتوان بودید. مى‏ترسیدید كه مردم شما را از میان بردارند، پس به شما پناه داد و شما را به یارى خود نیرومند گردانید و از پاكیزه‏ها به شما روزى داد - شاید سپاسگزارى كنید. اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، به خدا و پیامبر خیانت نكنید و در امانت‏هاى خود خیانت نكنید و خودتان مى‏دانید. و بدانید كه اموال و اولاد شما وسیله‌ی آزمایش هستند و خداست كه نزد او پاداشى بزرگ است.


    آیات 26 الى 28

 شما را مى‏بخشد

تقوا یا ترس از خدا، یعنى هنگامى كه انسان با گناهى روبرو مى‏شود و شیطان او را به انجام آن دعوت مى‏كند، از كیفر و عذاب خدا بترسد و از آن گناه دورى كند. در حقیقت ترس از خدا، ترس از محروم شدن از رحمت او و گرفتار شدن به عذاب اوست.
 خداوند مهربان وعده داده است كه هر كس تقوا داشته باشد، چهار پاداش دارد: اول آن كه قدرت تشخیص حق از باطل به او مى‏دهد؛ دوم آن كه گناهانش را مى‏پوشاند و آثارش را از وجودش پاك مى‏كند؛ سوم آن كه او را مى‏بخشد؛ و چهارم آن كه در آخرت پاداش‏هاى فراوانى به او مى‏دهد. در قرآن چنین مى‏خوانیم:


 اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، اگر از خدا بترسید به شما نیروى تشخیص حق و باطل مى‏دهد و از گناهانتان مى‏گذرد و شما را مى‏بخشد و خدا داراى بخشش بزرگ است.


    آیه‌ی 29

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
سوره ی انفال- جزء نهم قرآن کریم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.