تبیان، دستیار زندگی
در جنگ بدر، پیامبر(ص) مشتى خاك و سنگریزه به سوى دشمنان پرتاب كرد و فرمود: «رویتان زشت و سیاه باد!» این كار اثر معجزه آسایى داشت، گردوخاك وارد چشمان دشمنان شد و آنان را فرارى داد و مسلمانان حمله را آغاز كردند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

3) سوره ی انفال آیات 17 الی 24

خدا آنان را كشت


 در جنگ بدر، پیامبر(ص) مشتى خاك و سنگریزه به سوى دشمنان پرتاب كرد و فرمود: «رویتان زشت و سیاه باد!» این كار اثر معجزه‏آسایى داشت، گردوخاك وارد چشمان دشمنان شد و آنان را فرارى داد و مسلمانان حمله را آغاز كردند. پیروزى جنگ بدر براى مسلمانان بسیار اهمیت داشت، ولى خداوند به آنان هشدار داد كه مغرور نشوند و بدانند كه یارى خدا باعث پیروزى آنان شده است:


 پس شما آنان را نكشتید، ولیكن خدا آنان را كشت و هنگامى كه مى‏انداختى، تو نینداختى، بلكه خدا انداخت، و براى آن كه مومنان را به آزمایشى نیكو آزمایش كند. به راستى كه خدا شنواى داناست. این چنین است و خدا نیرنگ كافران را سست مى‏گرداند.


    آیات 17 و 18

 از اختلاف دست بردارید


 بعد از جنگ بدر، مسلمانان، در مورد تقسیم غنایم اختلاف پیدا كردند و رو در روى یكدیگر ایستادند. خداوند مهربان به آنان هشدار داد كه از اختلاف دست بردارند و به آداب و رسوم گذشته برنگردند:


 اگر پیروزى را مى‏طلبید، پس پیروزى به سراغ شما آمد و اگر دست بردارید، آن براى شما بهتر است و اگر بازگردید بازمى‏گردیم و جمعیت شما هرگز از چیزى بى‏نیازتان نمى‏كند هر چند زیاد باشد، و خدا با مومنان است.


    آیه‌ی 19

 از او سرپیچى نكنید


 كسى كه گوش‏هایش قدرت شنیدن ندارد، ناشنواست. اما بسیارى از مردم با داشتن گوش‏هاى شنوا، ناشنوایند. این ناشنوایان چند دسته‏اند، اول گروهى كه حاضر نیستند به سخنان حق گوش دهند و از آن دورى مى‏كنند. مثلاً در زمان پیامبر(ص) كسانى بودند كه مى‏گفتند هنگامى كه قرآن مى‏خوانند سر و صدا كنید تا آیاتش به گوشتان نرسد. گروه دوم كسانى هستند كه سخنان حق را مى‏شنوند، اما حاضر نیستند به آن عمل كنند؛ گویى فقط سر و صدایى به گوششان مى‏رسد. گروه سوم گروهى هستند كه حق را مى‏شنوند براى آن كه انكار ورزند و با آن دشمنى كنند. خداوند شنوایانى را كه نمى‏شنوند بدترین مردم معرفى مى‏فرماید:


 اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، از خدا و پیامبرش اطاعت كنید و در حالى كه مى‏شنوید از او سرپیچى نكنید و مانند كسانى نباشید كه گفتند شنیدیم ولى نمى‏شنیدند. به راستى كه بدترین جنبندگان نزد خدا، كرانِ گنگ هستند كه نمى‏اندیشند. و اگر خدا در آنان خیرى مى‏یافت، حتماً شنوایشان مى‏كرد و اگر آنان را شنوا مى‏كرد، حتماً سرپیچى مى‏كردند و آنان روى‏گردانند.


    آیات 20 الى 23

خداوند چنان به ما نزدیك است...


 پیامبر گرامى(ص) مردم را به پرستش خداى یگانه و پذیرش دین اسلام دعوت فرمود. آداب و رسوم كهنه و مرگبار آنان را از میان برداشت و به آنان زندگى دوباره‏اى بخشید. خداوند چنان به ما نزدیك است كه هر چه از فكر و اندیشه‌ی ما بگذرد، از آن با خبر است و از ایمانى كه در دل ماست آگاهى دارد و فرموده است:


 اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، هنگامى كه خدا و پیامبر، شما را به آن‏چه زنده‏تان مى‏سازد مى‏خوانند بپذیرید و بدانید كه خدا میان انسان و دلش حایل مى‏شود و به سوى او محشور مى‏شوید.


    آیه‌ی 24

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
سوره ی انفال- جزء نهم قرآن کریم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.