تبیان، دستیار زندگی
در گذشته مصرف مواد مخدر تریاک و یا حشیش بیش از سایر مواد درمیان جوانان مشاهده می شد اما مدتی است که مواد مخدر صنعتی روان گردان شیشه که توهم زا است جای آنها را گرفته است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید شیشه و کراک از ضایعات انسانی

در گذشته مصرف مواد مخدر تریاک و یا حشیش بیش از سایر مواد درمیان جوانان مشاهده می شد اما مدتی است که مواد مخدر صنعتی روان گردان شیشه که توهم زا است جای آنها را گرفته است

فرآوری: طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
مخدر

مواد محرک که شیشه شناخته شده‌ترین آنها است، اثرات مثبت زودگذر دارد و به سرعت فرد نسبت به اثرات ‏خوش‌آیند آن مقاومت کرده و نهایتاً به مصرف آن مواد، وابستگی جسمی و روانی پیدا می‌کند.

سوالی که در این باره پیش می آید این است که آیا با وجود افزایش قیمت مواد، باز هم معتادان برای یافتن مواد مخدر به هر دری خواهند زد؟

پاسخ  این سوال را رئیس مرکز ترک اعتیاد تهران اعلام کرده و گفته با وجودی که قیمت تریاک، هروئین و شیشه دو برابر شده اما  مصرف این مواد کاهش نیافته است.

پیشتر نیز قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفته بود که قیمت مخدر شیشه با توجه به ضرباتی که به شبکه‌های تولید مواد صنعتی وارد شده افزایش یافته،  و در حال حاضر قیمت این مخدر ویرانگر به یک میلیون تومان رسیده است.

بنا به اعلام مسئولان انتظامی، قبلا تولید مواد مخدر صنعتی در آشپزخانه‌های تهران یا اسلام‌شهر انجام می‌شد، اما به تدریج  مثلا در استان آذربایجان غربی نیز این مواد تولید می شد، چرا که قاچاقچیان فکر می کنند بهتر است مواد را پس از ورود پیش‌سازها از خارج کشور، در همان محل تولید و توزیع کنند.

ناخالصی مواد مخدر صنعتی

بر اساس بررسی های صورت گرفته  نخستین ماده مخدر مصرفی در جوانان به ترتیب ، شیشه، کراک و هروئین است. همچنین بررسی ها نشان داده "هم محله ای ها " و اقوام " بیشترین نقش را در گرایش افراد به مواد مخدر داشته اند. همچنین به لحاظ محبوبیت، به ترتیب کراک، شیشه و تریاک در صدر گزینه های دلچسب معتادان بوده است.

کارشناسان طی ماه های اخیر در خصوص افزایش آشپزخانه های خودگردان تولید مواد صنعتی در کشور هشدار داده  و گفته اند در این مکان ها از اقلامی همچون " مدفوع خشک شده انسان، شیر خشک، مایع لوله بازکن، اسید باتری و مرگ موش و ترکیب آنها با چند ماده شیمیایی مثل پودرکریستال و چسب مایع، مواد مخدر صنعتی تولید می کنند

همین بررسی ها حاکی است که پاتوق های شبانه و اخیرا پاتوق های زنانه در بالای شهر از جمله مکان هایی است که مصرف مواد مخدر در آن جریان دارد.

کارشناسان طی ماه های اخیر در خصوص افزایش آشپزخانه های خودگردان تولید مواد صنعتی در کشور هشدار داده  و گفته اند در این مکان ها از اقلامی همچون " مدفوع خشک شده انسان، شیر خشک، مایع لوله بازکن، اسید باتری و مرگ موش و ترکیب آنها با چند ماده شیمیایی مثل پودرکریستال و چسب مایع، مواد مخدر صنعتی تولید می کنند که بسیار مرگبار بوده و خیلی سریع اثر خود را بر چهره افراد مصرف کننده نشان می دهد.

از دست دادن شدید وزن و پیری زودرس، تاول‌های پوستی، بی‌نظمی در ارگان‌های داخلی بدن، فشار خون بالا، از بین رفتن تدریجی مینای دندان و فاسد شدن دندان‌ها از عوارض دیگر به حساب می‌آیند.

کراک و شیشه چه موادی‌اند؟

دکتر بلالی رئیس بخش مسمومیت‌شناسی دانشگاه می گوید:  کراک در معیارهای بین‌المللی، در آمریکا و اروپا، فراورده کوکائین هست. ولی ماده‌ای که در ایران معتادها به آن کراک می‌گویند، دقیقاً آن کراک اروپا و آمریکا نیست، یعنی فراورده کوکائین نیست، بلکه فراورده مورفینی است که البته ناخالصی‌های فراوانی هم ممکن است در آن باشد یا ممکن است مقادیر کمی هم کوکائین داشته باشد.
شیشه هم معمولاً از هروئین گرفته می‌شود، ولی وقتی کریستالیزه و خیلی شفاف می‌شود به آن می‌گویند کریستال و وقتی ناخالصی آن بیشتر است به آن می‌گویند، شیشه. بنابراین اینها از مشتقات مورفینی هستند که عمدتاً از تریاک یا هروئین تهیه می‌شود.

پس اینکه می‌گویند، وجود ناخالصی در این مواد باعث می‌شود که عوارض مصرف آن در ایران بیشتر شود صحیح است؟

درست است. یعنی بعضی ناخالصی‌های این مواد بیشتر از خود اصل مواد اثر دارد. به عنوان مثال مسمومیت با سربی که ناشی از مصرف تریاک هست، گاهی اوقات از لحاظ سم‌شناسی و مسمومیت خودش خطرناک‌تر از تریاک می‌شود که مورفین دارد یا اینکه بعضی از این مواد ممکن است مثلاً ترکیبات اکستسی یا مشتقات آمفتامینی داشته باشد که ممکن است توهم و حالت‌های حاد و دیوانگی و مانیای حاد ایجاد کند.

ترک واقعی و دائم خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد، مخصوصاً که این امکانات معمولاً فراهم نیست و اگر به فرض هم فراهم شود، امکان اینکه دائم و پایدار بماند فوق‌العاده نادر است

ممکن است فرد مثلاً اگر رانندگی می‌کند کنترل نداشته باشد و فکر کند که خلبان هواپیما شده و می‌خواهد با ماشین پرواز کند و این ممکن است باعث تصادف شده و هم به خودش و هم رانندگان دیگر زیان‌های زیادی وارد کند یا ممکن است فرد فکر کند قدرت پرواز پیدا کرده و از یک ساختمان بلند بپرد و باعث مرگ شود.

برخی از مردم معتقدند کسانی که کراک و شیشه‌ مصرف می‌کنند، حداکثر تا دو سال پس از مصرف زنده می‌مانند. ‌آیا این موضوع صحت دارد؟

البته اگر معتاد شوند و اعتیادشان پیشرفته شود و بعد overdose اتفاق بیفتد یا دُز و مقدار بسیار بالایی را مصرف کرده باشند هر آن ممکن است حیاتشان تهدید شود. یعنی اگر به آنها نرسند و تحت درمان قرار نگیرند ممکن است از بین بروند. ولی اینکه اگر کسی کراک و شیشه مصرف کرد حتماً در ۲ سال از بین می‌رود، این‌طور نیست. معمولاً ممکن است اگر overdose یا مشکلی پیش بیاید فرد به مرکز پزشکی مجهزی منتقل شده و بتوانند، نجاتش دهند. ولی به هر حال خطرناک است. یعنی اگر تا ۲ سال از بین نرود و ترک نکند ممکن است بعد از ۲ سال برایش مشکل‌زا شود و حیاتش را تهدید کند.

آیا کسی که کراک و شیشه مصرف کرده شانس ترک اعتیاد دارد؟

شانس خیلی کمی دارد، یعنی به هر حال اگر همکاری خود بیمار و اطرافیانش در یک مرکز مجهز پزشکی باشد که به صورت کار تیمی کار کنند، یعنی متخصص روانپزشکی، روانشناسی، سم‌شناسی، داخلی، اعصاب ‌و مددکار اجتماعی با هم کار کنند، این شانس وجود دارد. ولی در عین حال امکان برگشت به مصرف مواد هم وجود دارد. ترک واقعی و دائم خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد، مخصوصاً که این امکانات معمولاً فراهم نیست و اگر به فرض هم فراهم شود، امکان اینکه دائم و پایدار بماند فوق‌العاده نادر است.


منابع : فردا نیوز / خبرآنلاین

مطالب مرتبط: