تبیان، دستیار زندگی
بر اساس آمار کارشناسان سهم ایران از تولید محتوای وب در جهان تنها یک هزارم است و کاربران به جای آپلود سرگرم دانلود هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سهم ایران از تولید محتوا


بر اساس آمار کارشناسان سهم ایران از تولید محتوای وب در جهان تنها یک هزارم است و کاربران به جای آپلود سرگرم دانلود هستند.


سهم ایران از تولید محتوا

مهم‌ترین تحولات مرتبط با جامعه اطلاعاتی و چالش‌های تولید محتوا در فضای تبادل اطلاعاتی،در نشستی تخصصی بررسی شد. نشست بررسی چالش‌های تولید محتوا در جامعه اطلاعاتی در حالی برگزار شد که کارشناسان با اشاره به
حمید ضیایی‌پرور مدرس دانشگاه در رشته علوم ارتباطات اجتماعی گفت: اینترنت از ۴۵ سال گذشته سه دوره را پشت سر گذاشته است؛ از زمان پیدایش اینترنت تا سال ۲۰۰۰ که عصر دسترسی به سرویس‌های اینترنت بود، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ که با اصل وب ۲ در شبکه های اجتماعی معروف شد که در این سال ها مدل ارتباطی تا حدی تغییر کرد و تولید کننده محتوا در اینترنت همان کاربران اینترنتی هستند که از طریق کانال‌های تعاملی با همدیگر ارتباط برقرار می کنند از سال ۲۰۱۰ به این طرف ما شاهد شکل گیری اصل محتوا هستیم که هنوز هم ادامه دارد.
وی گفت: طبق آخرین آمارها در دنیا هر سه سال یک بار دیتاهای موجود در فضای مجازی دو برابر خواهد شد. ما در سه سال اخیر شاهد شکل گیری بانک های اطلاعاتی و نیز مفاهیم جدیدی که با آن‌ها اصل تولید محتوا تعریف می شود هستیم.
به گفته این استاد حوزه علوم ارتباطات اجتماعی براساس آخرین مطالبات که مربوط به پنج سال پیش بود حجم تولید محتوای فارسی در وب، یک هزارم وب جهانی است. در حالی که باید به طور متوسط این میزان یک درصد می بود. این نشان می دهد که کاربران فضای مجازی در ایران عمدتا مصرف کننده هستند نه تولید کننده و ما بیشتر در حال دانلود هستیم تا آپلود.
ورشکسته شدن صنعت نرم افزار در ایران
ضیایی‌پرور با اشاره به اینکه ایران یکی از کشورهایی است که هنوز به قانون جهانی کپی رایت مقید نشده است تصریح کرد: این مسئله منجر به ورشکسته شدن صنعت نرم افزار در ایران شده و می توان گفت ما میدان را در این عرصه به محتوای بیرونی واگذار کرده ایم. نمونه آن صنعت گیم است که ما در این حوزه بیشتر مصرف کننده هستیم.
وی همچنین تشکیل کنسرسیومی که قرار بود کار تولید محتوا را در کشور سامان دهد یادآور شد و تاکید کرد: در این کنسرسیوم که روسای کتابخانه‌های بزرگ جهان و نیز مراکز اصلی فعال در حوزه فضای مجازی در آن عضو بودند، قرار بود تولید محتوا در فضای مجازی سامان یابد اما از آن رویداد چیزی جز یک عکس یادگاری از مسئولان این مراکز نمانده است.
وی با اشاره به نقطه قوت کشورهای غربی در تولید و تکثیر فناوری های نوین ارتباطی گفت: تنها نقطه قوت ما برای حضور فعال در جامعه اطلاعاتی، محتوایی است که در ایران وجود دارد یعنی همان فرهنگ اسلامی گنجینه های دینی عرفانی و مذهبی که در صورت استخراج می توانند حرفی برای گفتن در این فضاها داشته باشند ولی متاسفانه ما نه روش ارائه این گنجینه را به دیگران دادیم و نه اساسا رویکردی در این خصوص داریم.
وی با اشاره به تشکیل شورای عالی فضای مجازی گفت: به نظر می رسد نهاد اصلی در ساماندهی تولید محتوا در وب همین شورا باشد و لذا پیشنهاد می شود فعالانه وارد این حوزه شود. همچنین بهتر است که مجلس شورای اسلامی در شرایط کنونی که بودجه هم در دست بررسی است در نگاه ویژه تری به این موضوع نگاه کند.

براساس آمارهای جهانی رتبه ایران از نظر ثبت دامنه اینترنت در جهان ۱۸ است. درصد سایت هایی که از زبان فارسی استفاده می کنند ۰.۸ درصد و رتبه این زبان در استفاده از زبان ها در زبان وب ۱۴ می باشد

لزوم زدودن فضای امنیتی از شبکه های اجتماعی
این مدرس حوزه علوم ارتباطات اجتماعی در عین حال خواستار زدودن فضای امنیتی از حوزه های فعالیت در شبکه های اجتماعی در کشور شد و گفت: بیشتر فضای این شبکه های اجتماعی به اطلاع رسانی و انتقال دانش و اطلاعات معطوف است و مباحث امنیتی آنها ۵ درصد فعالیت های موجود در فضای مجازی را به خود اختصاص داده است.
محمد کرم پور استاد دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز در سخنانی با بیان اینکه ما باید پاسخ روشنی به این مسئله بدهیم که آیا تکنولوژی یک موضوع خنثی است یا غیر خنثی گفت: شاید تا ۵۰ سال پیش ما فکر می کردیم که تکنولوژی یک امر خنثی است و می تواند هم خوب باشد و هم از بد و از آن هم استفاده خوب کرد و هم استفاده بد در حالی که در غرب این نگاه را به این مسیر تغییر دادند و معتقدند که تکنولوژی اساسا خنثی نیست، از جنش اکتشاف است نه انکشاف یعنی خودش را به ما تحمیل می کند.
کرم پور سپس با ارائه آمارهایی گفت: براساس آمار سال ۲۰۰۹ ورودی مسیر ارتباط از آمریکا به آسیا ۹.۶ میلیارد دقیقه بوده در حالی که ورودیه مسیر ارتباط از آسیا به آمریکا ۳.۲ میلیارد دقیقه بوده و این در حالی است که یک سوم جمعیت جهان در آسیا است. ما در کشورمان هنوز اپراتور یا مجوز یا پروانه ای که نشان دهد یک شرکت یک سازمان و یا یک نهاد فراهم کننده محتوا است، نداریم. در حالی که بزرگترین چالش هزاره ۲۱ چالش محتواست. جنس نگاه ما به محتوا از همان روز اول که به مدرسه می رویم، در موضوع درس انشا مشخص است در واقع این درس برای ما معمولا کمترین اهمیت را دارد و حال آنکه ما دودوتا چهارتا کردن را خوب بلد می شویم.

سهم ایران از تولید محتوا

همچنین به گفته کرم پور و براساس آمارهای جهانی رتبه ایران از نظر ثبت دامنه اینترنت در جهان ۱۸ است. درصد سایت هایی که از زبان فارسی استفاده می کنند ۰.۸ درصد و رتبه این زبان در استفاده از زبان ها در زبان وب ۱۴ می باشد. همچنین سهم ICT ایران در GDP ۱.۶ درصد است در حالی که در بعضی از کشورها این میزان به ۱۲ درصد هم می‌رسد.
کرم پور همچنین گفت: در ایران حضور هشت میلیون نفر مشترک اینترنت باند پهن هستند با این حال رتبه ایران از نظر آمادگی الکترونیک در جهان ۱۰۴ است.
دکتر ابراهیم‌آبادی، عضو هیات مدیره انجمن ایرانی جامعه اطلاعاتی با بیان اینکه مهار فضای مجازی از طریق تولید محتوا منطبق بر پیکربندی جدید امکان‌پذیر است، گفت: ما نمی‌توانیم درباره تولید محتوا صحبت کنیم، در حالی که هنوز با منطق قدیمی با آن برخورد می‌کنیم و خود را به منطق جدید مجهز نکرده‌ایم؛ محتوا، قالب الکترونیک به خودش نمی‌گیرد اگر فقط آن را در فضای مجازی منتشر کنیم.
 محتوای الکترونیکی یعنی ترکیبی از متن اینفوگرافی، سیمیولیشن، عکس، گرافیک و عناصر دیگر. زمانی می‌توانیم داشته‌های خود را به دنیای جدید منتقل کنیم که این کار را با استفاده از ابزارهای جدید انجام دهیم و چیزی هم که در ایران رخ نمی‌دهد، همین است. ما نهادهای حرفه‌ای تولید محتوا در کشور نداریم.
عضو هیات مدیره انجمن ایرانی جامعه اطلاعاتی تاکید کرد: خطری که سیاسیون مرتکب می‌شوند این است که فکر می‌کنند با کنترل‌ها و فیلترها می‌توانند مشکلات عرصه فضای مجازی را حل کنند، در حالی که به هیچ وجه این گونه نیست؛ باید آنقدر محتوای فارسی در وب تولید و آپلود شود که بتوان به حجم قابل توجهی دست یافت. آن زمان می‌توان درباره منافع ملی و مسائلی مانند هویت در فضای مجازی سخن گفت.

بخش ارتباطات تبیان


منبع: مهر
مطالب مرتبط:
شبکه های اجتماعی در مسیر بلوغ