تبیان، دستیار زندگی
امروز شنبه دوم اسفند 1393 هجری خورشیدی، دوم جمادی الاولی 1436 هجری قمری، بیست و یکم فوریه 2015 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوم اسفند در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز شنبه دوم اسفند 1393 هجری خورشیدی، دوم جمادی الاولی 1436 هجری قمری، بیست و یکم فوریه 2015 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

2 اسفند 1362

عملیات والفجر 6 با رمز «یازهرا(س)» در منطقه ی عملیاتی چزابه با هدف کاهش توان نیروهای دشمن و گمراه کردن آنها از عملیات آتی انجام گرفت. رزمندگان اسلام با عبور از رودخانه ی چیلات و دهلران، 2 ارتفاع مهم مشرف به مناطق مسکونی عراق را آزاد کرده و بزرگراه العماره- بغداد را در تیررس خود گرفتند.

2 اسفند 1357

«ویلیام سولیوان» سفیر آمریکا در تهران در دیدار با مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت، از وی خواست تا به اطلاع امام خمینی برساند که دولت آمریکا انقلاب اسلامی ایران را به رسمیت می شناسد.

2 اسفند 1354

استفاده از سهم امام برای تالیف و انتشار کتاب های سیاسی اسلامی علیه حکام جور در پاسخ به یک استفتاء، از طرف «امام خمینی» مجاز و بهترین خیرات اعلام شد.

2 اسفند 1340

علی امینی نخست وزیر، تهران را به قصد یک سفر 21 روزه به کشورهای آلمان، فرانسه، بلژیک و انگلیس و دیدار با مقامات بلند پایه این کشورها ترک کرد.

2 اسفند 1339

بیستمین دوره ی مجلس شورای ملی گشایش یافت، عمر این مجلس به سه ماه نکشید و امینی نخست وزیر وقت در نوزدهم اردیبهشت 1340 آن را منحل کرد.

2 اسفند 1324

احمد قوام(قوام السلطنه) در دیدار با استالین در مسکو، با درخواست شوروی برای اعطای امتیاز نفت شمال به آن کشور موافقت کرد.

2 اسفند 1302

عبدالله خان طهماسبی امیرلشکر شمال غرب، از آزادی نظامیان دربند روس ها خبر داد، این نظامیان از لشکر شمال غرب بودند.

2 اسفند 1300

رضاخان در سالگرد کودتای نظامی سوم اسفند 1299، در اعلامیه ای مسوولیت این کودتای را به عهده گرفت و گفت: «از اقدام خود در پیشگاه عموم شرمنده نیستم و نهایت مباهات و افتخار است که خود را مسبب حقیقی کودتا به شما معرفی نمایم...»

2 اسفند 1300

روزنامه های ستاره ی ایران و ستاره ی شرق به علت توهین به اعضای دولت توقیف شدند.

2 اسفند 1300

میرزا حبیب‏اللَّه شریف کاشانی فقیه و محقق بزرگ اسلامی در 78 سالگی درگذشت. شهرت این عالم ربانی به تنوع تالیفات و فزونی آنهاست. وی 300 جلد کتاب و رساله تالیف کرد که مشهورترین آنها مُنْتَقِدُ المَنافِع فی شرحِ المُختَصَر النّافع به عنوان دایرةُالمعارف فقه شیعه است.

2 اسفند 1299

ادیب السلطنه معاون رییس الوزرا و معین الملک رییس دفتر احمدشاه که به عنوان نمایندگان دولت وقت برای دیدار با رضاخان، سیدضیا و سلطان سیاح به منظور بازداشتن نیروهای قزاق از ورود به تهران، به قلمرو قزاق ها در منطقه ی مهرآباد تهران رفته بودند، بازداشت شدند.

2 اسفند 1287

پس از اتحاد مخالفان محمد علی شاه در گیلان و قتل آقابالاخان والی رشت، جنگ میان نیروهای دولتی و مشروطه طلبان در کازرون، لار، میانه و میناب گسترش یافت. این درگیری ها به کشته و مجروح شدن ده ها تن از مردم این مناطق منجر شد.

تنظیم: هومن بهلولی