تبیان، دستیار زندگی
به نظر می رسد مسئولان ذی ربط باید با کسانی که در سایه نبود نظارت کافی از محل سقط جنین های غیرقانونی درآمدهای هنگفتی به دست می آورند، برخورد شدید تری انجام دهد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازار سیاه 213هزار سقط غیرقانونی

به نظر می‌رسد مسئولان ذی‌ربط باید با کسانی که در سایه نبود نظارت کافی از محل سقط‌جنین‌های غیرقانونی درآمدهای هنگفتی به دست می‌آورند،‌برخورد شدید‌تری انجام دهد

فرآوری: طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
سقط جنین

در شرایطی که کشور با مساله کاهش نرخ رشد جمعیت روبروست و تلاش مسئولان و نهادهای فرهنگی این است که خانواده‌ها به سوی فرزند‌آوری ترغیب شوند، به نظر می‌رسد مسئولان ذی‌ربط باید با کسانی که در سایه نبود نظارت کافی از محل سقط‌جنین‌های غیرقانونی درآمدهای هنگفتی به دست می‌آورند،‌برخورد شدید‌تری انجام دهد. یادمان نمی آید که طی سال های اخیر، مسئولی درباره آمار سقط غیرقانونی جنین، آمار رسمی ارائه کرده باشد و شاید این اولین باری است که از آمار رسمی 120 هزار سقط غیرقانونی جنین در طول یک سال، پرده برداشته می شود.
همچنین مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اینکه 3 میلیون زوج نابارور در کشور داریم، از تمرکز وزارت بهداشت بر حل مشکلات باروری در کشور خبر داد

گویا هزینه سقط غیر قانونی از 400 هزار تا 3 میلیون و 500 هزار تومان است و قیمت آمپول كه به آمپولهای هندی شهرت دارند برای سقط نیز از 30 تا 200 هزار تومان در بازارهایی كه آدرس آن را همه می دانند خرید و فروش می شود. در بسیاری از این موارد دارویی كه در اختیار متقاضی قرار می گیرد فاسد و بدون استاندارد بوده و بعد از استفاده مرگ مادر را به همراه دارد

دکتر محمداسماعیل مطلق ، ارتقا، پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت را با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی از مهم‌ترین سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در موضوع جمعیت عنوان کرد و گفت: سیاستمداران جمعیتی و بهداشت جهانی می‌گویند، زمانی که میزان جمعیت در کشوری به حد زیر جایگزینی رسید، در بعد سلامت، تهدیدی برای آن جمعیت به حساب می‌آید و کشورها تلاش می‌کنند که این اتفاق نیفتد.

وی با بیان اینکه بالغ بر 220 هزار سقط در سال صورت می‌گیرد، افزود: فقط 7 هزار مورد از مسیر قانونی انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، تداخل فرزندآوری با مسائل اقتصادی را دو دلیل عمده سقط عنوان کرد و گفت: میزان تداخل فرزندآوری 80 درصد و مسائل اقتصادی 20 درصد است.

مطلق با بیان اینکه تخمین زده می‌شود که 90 هزار نفر در کشور آلوده به ویروس ایدز باشند، گفت: حدود 2 درصد جامعه مبتلا به هپاتیت B هستند.

وی با بیان اینکه در طول شبانه‌روز هشت تن بر اثر اعتیاد جان خود را از دست می‌دهند، افزود: متاسفانه بیشترین افراد مبتلا به اعتیاد در سنین کمتر از 35 سالگی قرار دارند.

بازار سیاه

با وجودی که سقط جنین در مطب پزشک متخصص نیز دارای خطراتی است، بسیاری از مادران مجبورند سقط خود را در مراکز غیر قانونی و فاقد حداقل امکانات انجام دهند که این باعث در خطر قراردادن جان آنها می شود.
با وجود انجام سقط های غیرقانونی توسط افراد ناشناس، داروها و آمپول های این عمل نیز در بازارهای سیاه همراه با عارضه به فروش می رسد كه سقط ناقص را به همراه دارد.یک مادر سرگردان و وحشت زده بعد از كلی تحقیر و گشت زدن وارد بازاری می شوند كه هیچ پاسخگویی ندارد. گویا هزینه سقط غیر قانونی از 400 هزار تا 3 میلیون و 500 هزار تومان است و قیمت آمپول كه به آمپولهای هندی شهرت دارند برای سقط نیز از 30 تا 200 هزار تومان در بازارهایی كه آدرس آن را همه می دانند خرید و فروش می شود. در بسیاری از این موارد دارویی كه در اختیار متقاضی قرار می گیرد فاسد و بدون استاندارد بوده و بعد از استفاده مرگ مادر را به همراه دارد .
در این میان عده ای از دلالان و واسطه گران با آشیانه کردن در بعضی از مطب های پزشک زنان ، آرایشگاهها ، سالن های بدنسازی و غیره به دنبال یافتن طعمه ای برای فرستادن به این مراکز و گرفتن حق واسطه‌گری خود می باشند .
با این تفاسیر اما این سقط جنین های غیر قانونی در حالی در کشور رو به افزایش است که متخصصان تاکید دارند؛ سقط جنین های غیرقانونی در مراکز غیرمجاز ممکن است مادران باردار را در معرض عفونت های حاد، خارج شدن رحم، بیماری های قلبی و حتی در خطر مرگ قرار دهد، اما به نظر می رسد که نارسایی های قانونی و اجرایی باعث شده است که نه زنان خواستار سقط غیرقانونی جنین و نه مراکز متعدد این عمل جراحی سخت گوششان به بخشنامه های قانونی و گفته های پزشکان متخصص بدهکار نباشد.

با وجودی که سقط جنین در مطب پزشک متخصص نیز دارای خطراتی است، بسیاری از مادران مجبورند سقط خود را در مراکز غیر قانونی و فاقد حداقل امکانات انجام دهند که این باعث در خطر قراردادن جان آنها می شود

حال با وجود آنکه بر طبق آماری که کارشناسان از روند رو به فزونی پیری جمعیت می دهند فرزندآوری که یکی از مهمترین مولفه های علم جمعیت است؛ به یکی از موضوعاتی مهم  درحوزه مسائل اجتماعی مبدل شده است که توجه زیادی را به خویش معطوف داشته است.
اگرچه روند رو به افزایش پیری جمعیت، کاهش موالید و بالارفتن سن ازدواج و کاهش نرخ ازدواج چالش هایی هستند که به طور مستقیم به یکدیگر مرتبط هستند اما هر یک از این پدیده ها به نوعی خود علل و عوامل گوناگونی دارند که متأثر از عوامل اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی می شود.

تحولات جمعیتی ایران در چهار دهه اخیر که خود را در کاهش فرزندآوری خانواده ها نمایان کرده است علاوه بر این که ناشی از عوامل اقتصادی، اجتماعی باشد جنبه فرهنگی به خود نیز گرفته است. غلبه فرهنگ غربی بر زندگی ایرانیان و الگو برداری ایرانیان از سبک زندگی غربی سبب شده است که بسیاری از زوج های ایرانی سیاست تک فرزندی و یا بی فرزندی را اختیار کنند.
حال باید دید آیا دولت یازدهم چگونه با این چالش ها رویارویی خواهد کرد و آنها را رفع می کند؟


منابع : جام جم / باشگاه خبرنگاران / فرارو / شفاف