تبیان، دستیار زندگی
همواره دستورات و روش هایی برای ایمن سازی حداکثری خانه شما وجود دارد؛ دستوراتی به ظاهر ساده، اما بسیار مهم که می تواند دست سارقان را برای همیشه از اموال داخل خانه تان کوتاه کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورود سارقان ممنوع!


همواره دستورات و روش‌هایی برای ایمن‌سازی حداکثری خانه شما وجود دارد؛ دستوراتی به ظاهر ساده، اما بسیار مهم که می‌تواند دست سارقان را برای همیشه از اموال داخل خانه‌تان کوتاه کند.


دزدی منزل, سرقت

همیشه فرصت‌هایی برای افراد سارق وجود دارد تا به خانه‌ها دستبرد بزنند و شما را با اندوه از دست دادن اموالتان، تنها بگذارند. با این حال، همواره دستورات و روش‌هایی برای ایمن‌سازی حداکثری خانه شما وجود دارد؛ دستوراتی به ظاهر ساده، اما بسیار مهم که می‌تواند دست سارقان را برای همیشه از اموال داخل خانه‌تان کوتاه کند. در این مطلب تلاش کرده‌ایم تا شما را با بخشی از این دستورات مهم آشنا کنیم.
ورودی خانه را دریابید
تقریباً همه خانه‌های شهری، یک بخش ورودی دارند که فضای داخل خانه را به‌واسطه در از محوطه بیرونی آن جدا می‌کند. اگر در محله‌ای زندگی می‌کنید که احتمال بروز سرقت در آن زیاد است، برای ورودی در خانه‌تان از فضای کوچه یا محوطه مشاع آپارتمان، از نور کافی استفاده کنید تا جلوی خانه تاریک نباشد. همچنین اگر منزلتان شمالی و حیاط‌دار است، فضای بالای دیوار را نرده‌کشی کنید تا احتمال بروز سرقت را به حداقل برسانید. هیچ‌وقت نرده‌بان را به حالت ایستاده به دیوار تکیه ندهید. دسترسی به داخل خانه و حیاط را بررسی کنید و راه را برای ورود افراد متخلف ببندید. آیفون‌های تصویری به شما کمک می‌کند تا چهره اشخاصی را که زنگ خانه‌تان را می‌زنند، ببینید؛ آن‌وقت می‌توانید راحت‌تر، مأموران آب و برق و گاز را از سارقان تشخیص دهید.
دوربین نصب کنید
چند سالی می‌شود که نصب دوربین‌های مداربسته از حالت صنعتی خارج شده‌اند و کاربردهای عمومی‌تری یافته‌اند. حالا این امکان وجود دارد که شما هم امنیت منزلتان را به دوربین‌های مداربسته بسپارید تا در صورت سرقت، سرنخی در دست داشته باشید. دوربین‌های جدید مداربسته، به‌صورت نامحسوس و غیرقابل شناسایی در بخش ورودی خانه و دیگر فضاها نصب می‌شوند. این دوربین‌ها تصاویر را در دوره زمانی مشخص به حافظه می‌سپارند. دوربین‌های جدید، مجهز به سامانه دید در شب هستند و رفت‌وآمد هر جنبنده‌ای را به‌راحتی ثبت می‌کنند. همچنین برخی از این دوربین‌ها بدون نیاز به سیم‌کشی، تصاویر را به‌صورت وایرلس به مرکز کنترل، ارسال می‌کنند. قیمت دوربین‌ها بسیار متنوع است؛ اما نصب و راه‌اندازی سیستم‌های دوربین مداربسته، معمولاً از ۳۰۰ هزار تومان فراتر می‌رود.

این قفل‌ها هستند که از ورود هر فرد غریبه‌ای به خانه شما جلوگیری می‌کنند. پس در دوره‌های زمانی مشخص نسبت به سالم بودن آن‌ها، اطمینان حاصل کنید. اگر پیچ قفل‌ها نیز شل شده یا حالتی نامتوازن دارد، نسبت به تعمیر آن، سریع اقدام کنید. قفل‌های خراب، کار را برای سارقان راحت‌تر می‌سازد.


درهایی که ضدسرقت هستند
حالا نصب درهای ضدسرقت در بخش ورودی یا دیگر قسمت‌های خانه، کاملاً مقرون به‌صرفه‌شده است. درهای ضدسرقت، اصطلاحاً به درهایی گفته می‌شود که از داخل به اهرم مجهز هستند و در صورت چرخاندن کلید در قفل، ضامن‌های آن از 4 سمت وارد ستون در می‌شوند و امکان باز شدن آن را به حداقل می‌رسانند. قیمت درهای ضدسرقت از ۴۵۰ هزار تومان شروع می‌شود. یادتان باشد برای خرید این درها، سراغ نمونه‌های چینی نروید چرا که عملکرد مطمئنی ندارند و اتفاقاً راحت‌تر از درهای معمولی باز می‌شوند. اگر به هر دلیل، امکان نصب درهای ضدسرقت را ندارید، می‌توانید از قفل‌های کمکی یا همان ۳ شاخه استفاده کنید. این نوع قفل‌ها، اضافه بر قفل اصلی در نصب می‌شوند و احتمال باز شدن آن را برای سارقان به حداقل می‌رسانند. قیمت این قفل‌ها از ۵۰ هزار تومان شروع می‌شود. البته حدود ۲۰ هزار تومان هم باید بابت اجرت نصب آن بپردازید.
قفل‌های کامپیوتری، جواب می‌دهد
اگر قفل‌های در ورودی یا دیگر درهای خانه‌تان شکل و شمایل قدیمی و معمولی دارد، بهتر است مغزی آن را با نمونه‌هایی که اصطلاحاً به قفل‌های کامپیوتری معروف است، تغییر دهید. این نوع مغزی قفل‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که هر نوع کلیدی داخلشان وارد نمی‌شود و تنوع کلیدشان هم کمتر است. مجموع این عوامل باعث می‌شود تا قفل در شما، حالت ضدسرقت پیدا کند. این نوع قفل‌ها هم تنوع زیادی در بازار دارند، اما نمونه‌های ایرانی و ترکیه‌ای آن، کیفیت بالاتری دارند. قیمت مغزی‌های کامپیوتری باکیفیت هم از ۲۰ هزار تومان شروع می‌شود. مزیت مغزی‌های کامپیوتری این است که هم روی درهای چوبی و هم آهنی جواب می‌دهد. ضمن اینکه کلید این نوع قفل‌ها هم معمولاً استحکام بالاتری دارد و دیرتر خراب می‌شود.

مرد دزد چهره

از قفل و در تا کرکره
این قفل‌ها هستند که از ورود هر فرد غریبه‌ای به خانه شما جلوگیری می‌کنند. پس در دوره‌های زمانی مشخص نسبت به سالم بودن آن‌ها، اطمینان حاصل کنید. اگر پیچ قفل‌ها نیز شل شده یا حالتی نامتوازن دارد، نسبت به تعمیر آن، سریع اقدام کنید. قفل‌های خراب، تنها کار را برای سارقان راحت‌تر می‌سازد. همچنین نسبت به سالم بودن همه درهای خانه، به‌ویژه در ورودی، حساسیت نشان دهید. درهایی که فرسوده هستند یا به‌راحتی شکسته می‌شوند، نمی‌توانند ایمنی لازم را برای منزلتان به‌وجود آورند.
اگر در خانه‌های آپارتمانی زندگی می‌کنید، بهترین راه حفاظت از در ورودی خانه‌تان این است که آن را با یک در کرکره‌ای محافظ فلزی، ایمن‌تر سازید. برای نصب این درهای کرکره‌ای، کافی است از کمک یک آهنگر برخوردار شوید. این درها به چهارچوب فلزی در نصب می‌شود و احتمال سرقت از خانه را به حداقل می‌رساند. فراموش نکنید بهترین نوع قفل برای بستن درهای کرکره‌ای، قفل‌هایی است که به آن‌ها اصطلاحاً کتابی گفته می‌شود. چرا که بریدن این قفل‌ها برای سارقان، سخت‌تر است. نصب درهای کرکره‌ای بسته به وزن آن، هزینه‌ای بیش از ۲۰۰ هزار تومان برایتان دربر خواهد داشت.
پنجره‌ها را ایمن کنید
پنجره‌ها، یکی از راه‌های اصلی سارقان برای ورود به خانه هستند. اگر در طبقه اول یک مجتمع آپارتمانی زندگی می‌کنید، بهتر است نسبت به نصب نرده و حفاظ مناسب برای پنجره‌های خانه‌تان اقدام کنید. استفاده از پنجره‌های دوجداره نیز احتمال سرقت را کاهش می‌دهد. بالکن‌ها نیز ازجمله مکان‌هایی هستند که فرصت ورود به خانه را برای سارقان فراهم می‌آورند. بهترین راه برای ایمن‌سازی این بخش از خانه، نرده‌کشی مناسب است تا از ورود افراد غریبه جلوگیری شود.
اگر پشت‌بامتان با دیگر ساختمان‌ها هم‌سطح است یا امکان دسترسی به آن وجود دارد، نسبت به ایمن‌سازی در پشت‌بام هم اقدامات لازم را انجام دهید. همچنین بهتر است درهای پشت‌بام و بالکن، از پشت قفل شده باشد تا دسترسی به آن، تنها از داخل میسر باشد. اگر پنجره‌های بالکن و دیگر بخش‌های منتهی به فضای بیرونی خانه‌تان به‌صورت کشویی است، تنها به قفل معمول آن اکتفا نکنید. بهتر است در روزهایی که خانه‌تان را برای چند روز ترک می‌کنید، پشت این نوع درها یک وسیله اهرم شکل بگذارید تا از باز شدن آسان آن جلوگیری شود.

اگر عادت دارید طلا و جواهرتان را در خانه نگه‌دارید، بهترین راه نگهداری از این‌گونه وسایل ارزشمند، در داخل گاوصندوق است. علاوه بر زیورآلات، اسناد و مدارک باارزش را هم می‌توانید در گاوصندوق قرار دهید تا دسترسی به آن‌ها برای سارقان، مشکل‌تر شود.

شب‌بند، چشمی، گاوصندوق و دیگران
خانه‌های آپارتمانی و مجتمعی، طعمه‌های خوبی برای سرقت هستند. برای افزایش ایمنی این نوع خانه‌ها، بهتر است روی در خانه، شب‌بند نصب کنید. شب‌بند، وسیله‌ای است که از باز شدن کامل در پس از باز کردن قفل اصلی جلوگیری می‌کند و می‌تواند مانعی دیگر بر سر راه سارقان باشد. نصب شب‌بند، هزینه زیاد و تخصص آن‌چنانی نمی‌خواهد و خودتان هم می‌توانید از پس نصب آن برآیید.
بهتر است در اصلی خانه‌تان، چشمی داشته باشد تا راحت‌تر فضای بیرونی خانه‌تان را ببینید. چشمی‌ها هم کیفیت‌های متفاوتی دارند و قیمت آن‌ها از ۸ هزار تومان شروع می‌شود.
اگر عادت دارید طلا و جواهرتان را در خانه نگه‌دارید، بهترین راه نگهداری از این‌گونه وسایل ارزشمند، در داخل گاوصندوق است. علاوه بر زیورآلات، اسناد و مدارک باارزش را هم می‌توانید در گاوصندوق قرار دهید تا دسترسی به آن‌ها برای سارقان، مشکل‌تر شود. قیمت گاوصندوق‌های نسوز، بالاتر از ۸۰۰ هزار تومان است. شما همچنین می‌توانید از صندوق‌های خانگی دیجیتال برای نگهداری اشیای ارزشمند و مدارکتان استفاده کنید. این صندوق‌ها تنها با وارد کردن رمز باز می‌شوند و قیمت پایین‌تری نسبت به گاوصندوق‌ها دارند. فراموش نکنید، بهتر است گاوصندوق یا صندوق را در جایی از خانه قرار دهید که به‌راحتی قابل‌رویت نباشد.

دزد

خانه باید ایمن باشد
برای ایمن‌سازی فضای منازل، باید از چند روش، همزمان استفاده کرد تا از دسترسی دزدان، مصون بماند.
رعایت برخی نکات به ظاهر ساده می‌تواند احتمال سرقت وسایل خانه شما را به حداقل برساند. با برخی از این راهکارها آشنا شوید تا ایمنی خانه‌تان هنگام نبود شما، بالاتر برود.
* هیچ‌گاه در خانه‌تان را باز نگه‌ندارید.
* کلید منزلتان را به افرادی که آن‌ها را خوب نمی‌شناسید یا کاملاً به آن‌ها اطمینان ندارید نسپارید.
* هنگام قفل کردن در، کلید را همراهتان بردارید و آن را زیر پادری، جاکفشی یا ... قرار ندهید.
* وقتی قصد مسافرت چندروزه را دارید، از همسایه‌ها یا اقوام بخواهید روزی یک‌بار به خانه‌تان سرکشی کنند.
* بهتر است شب‌ها درها و پنجره‌های منتهی به فضای بیرون از خانه را از داخل قفل کنید.
* اگر به‌تازگی خانه‌تان را عوض کرده‌اید یا دسته‌کلید خانه‌تان گم شده است، بلافاصله نسبت به تغییر قفل و کلیدها اقدام کنید.
* هنگامی‌که به مسافرت می‌روید، هیچ‌گاه چراغی را به‌صورت دائم روشن نگذارید. این کار نشانه خوبی برای سارقان است.
* گاهی اوقات، پل‌های هوایی نزدیک مجتمع‌های مسکونی یا درختان باعث می‌شوند تا ورود دزدها به فضای داخلی خانه و یا آپارتمان آسان‌تر شود. برای ایمن‌سازی این فضاها هم چاره‌ای بیندیشید.
* هنگامی‌که برای دیدوبازدید به خانه اقوام و آشنایان می‌روید، درصورتی‌که آن‌ها خانه نباشند، از گذاشتن پیغام خودداری کنید. این‌گونه پیغام‌ها، راهنمای خوبی برای سارقان است.

همشهری

باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: ha_sh_2000
برگرفته از گروه: ریزه‌کاری‌های خانه‌داری