تبیان، دستیار زندگی
در قسمت نخست این مطلب با عنوان «آسیب های صبحانه نخورن»، گفتیم که این کار باعث بروز اختلالاتی در بدن می شود. اینکه مواد مغذی جذب نمی شود، مغز درست کار نمی کند، امکان چاقی بیشتر می شود، خطر بروز اختلالات قاعدگی بیشتر می شود و غیره.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صبحانه نخوردن: از دیابت تا سکته قلبی


در قسمت نخست این مطلب با عنوان «آسیب‌های صبحانه نخورن»، گفتیم که این کار باعث بروز اختلالاتی در بدن می‌شود. اینکه مواد مغذی جذب نمی‌شود، مغز درست کار نمی‌کند، امکان چاقی بیشتر می‌شود، خطر بروز اختلالات قاعدگی بیشتر می‌شود و غیره.


در این قسمت در خصوص بیماری‌های احتمالی که با صبحانه نخوردن بروز می‌کنند بیشتر صحبت می‌کنیم. لطفا با ما باشید.

صبحانه


صبحانه نخوردن و خطر بروز برخی بیماری‌ها
به عقیده ی محققان افرادی که صبحانه را فراموش نمی‌کنند کلسترول خون نرمال تر و توده ی چربی کمتری دارند. از این گذشته صبح بهترین زمان برای دریافت فیبر از طریق مصرف غلات کامل است که به کنترل فشار و قند خون کمک زیادی می‌کند.

نتایج پژوهش ها
صبحانه نخوردن و طعم دیابت نوع 2
نتایج پژوهشی که در سال 2013 و در مجله ی American Journal of Clinical Nutrition  به چاپ رسید نشان می‌دهد که صبحانه نخوردن خطر ابتلا به دیابت نوع دو را به میزان 20 درصد افزایش می‌دهد. در این پژوهش محققان مدرسه ی سلامت عمومی دانشگاه هاروارد به مدت 6 سال روی عادت‌های غذایی 46289 زن و نتایج آن روی سلامتی شان بررسی‌هایی انجام دادند. در پایان پژوهش، محققان مشاهده کردند خانم‌هایی که حتی به طور اتفاقی از خیر صبحانه می‌گذرند 20 درصد بیشتر از خانم‌هایی که همیشه صبحانه می‌خورند دچار دیابت نوع 2 می‌شوند. این احتمال در بین خانم‌هایی که تمام وقت کار می‌کنند و صبحانه نمی‌خورند تا 54 درصد افزایش پیدا می‌کند. زمانیکه به خواب می‌روید میزان انسولین بدن در حد متعادل قرار دارد؛ اما زمانی که از خواب بیدار می‌شوید و روزه ی شب گذشته را نمی‌شکنید میزان انسولین افت پیدا می‌کند. وقتی که ظهر شروع به غذا خوردن می‌کنید این هورمون به طور ناگهانی بالا می‌رود و در این حالت می‌ماند. به مرور زمان این تغییر میزان انسولین می‌تواند بدن را به سمت مقاومت سلول‌ها به انسولین ببرد که نتیجه‌ای جز بروز دیابت نوع دو ندارد. خوشبختانه می‌توانید با خوردن صبحانه سر ساعت مشخصی این خطر را به حداقل برسانید. توجه داشته باشید که خوردن چای یا قهوه به تنهایی برای کاهش خطر دیابت کافی نخواهد بود. شما به یک صبحانه ی کامل سرشار از فیبر و پروتئین نیاز دارید.

صبحانه و سلامت قلب

صبحانه نخوردن و بیماری‌های قلبی عروقی
محققان دانشگاه هاروارد پرونده ی پزشکی نزدیک به 27000 مرد که در شروع پژوهش بین 45 تا 82 سال داشتند را مورد بررسی قرار دادند. محققان سبک زندگی این افراد(به عنوان مثال عدم مصرف صبحانه) و نتایج آن روی سلامتی را در یک بازه ی زمانی 16 سال بررسی کردند. آن ها مشاهده کردند افرادی که از خیر صبحانه می گذرند به میزان 27 درصد بیشتر در معرض حمله ی قلبی و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های عروق کرونری قرار می‌گیرند. نتایج این پژوهش در سال 2013 در مجله ی Circulation به چاپ رسیده است.
محققان مشاهده کردند افرادی که اولین وعده ی غذایی را میل نمی‌کنند بیشتر افراد مجرد، سیگاری، کارمندان تمام وقت، مصرف کننده های الکل، افراد کم سن و سال و کم تحرک هستند. به عقیده ی محققان تلاش برای کنترل عوامل مهم ابتلا به بیماری‌های قلبی مانند کاهش مصرف الکل، ترک سیگار، کاهش شاخص توده ی بدنی با کاهش وزن، بهبود کیفیت غذایی، کاهش زمان تماشای تلویزیون، ورزش، بهبود خواب و غیره نیز می‌تواند خطر بروز بیماری‌های قلبی را کاهش دهد اما نمی‌تواند جبران کننده تاثیر عدم مصرف صبحانه و بروز بیماری‌های قلبی شود. واقعیت این است که ناشتا ماندن طولانی مدت (یعنی از بعد وعده ی شام تا ناهار روز بعد) باعث افزایش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و بالا رفتن میزان تری گلیسیرید، افزایش کلسترول بد خون و غیره می‌شود. تمام این مشکلات نیز خطر بروز بیماری‌های قلبی را بالا می‌برد. به عقیده ی این محققان بدن ما نیاز دارد تا به طور مرتب تغذیه شود. این کار باعث می‌شود که میزان چربی خون، هورمون‌هایی مانند انسولین و همچنین فشار خون در سطح قابل قبولی قرار بگیرند. به نظر می‌رسد که مصرف صبحانه، آن هم صبح خیلی زود، فشاری که در نتیجه ی گرسنگی روی بدن وجود دارد را کاهش می‌دهد و متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن را به راه می‌اندازد.


صبحانه نخوردن و سرگیجه، ضعف و سردرد
نتایج پژوهشی که در انستیتوی سلامت آمریکا انجام شده است نشان می‌دهد که عدم مصرف صبحانه خطر افت قند خون را بالا برده و این مشکل نیز باعث بروز مشکلاتی مانند لرز، سرگیجه، ضعف، سردرد و تپش قلب می‌شود.

صرفنظر کردن از اولین وعده ی غذایی روز، به دلیل روزه ی اجباری و گرسنگی طولانی مدت، بدن را در حالت فشار و استرس قرار می‌دهد


صبحانه نخوردن و افزایش کلسترول بد خون
نتایج پژوهشی که در مجله ی Arthritis Today به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که خطر افزایش کلسترول بد خون در بین افرادی که صبحانه نمی خورند بیشتر از افرادی است که روزشان را با این وعده ی مهم آغاز می‌کنند. البته افزایش کلسترول بد خون به خودی خود بیماری محسوب نمی‌شود. اما این مشکل زمینه ساز بروز بیماری‌های قلبی عروقی است.

صبحانه نخوردن: خطر فشار خون و چاقی
نتایج پژوهشی که روی 3000 زن و مرد انجام شده و در مجله ی Diabetes Care به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که صرفنظر کردن از صبحانه خطر بروز چاقی مفرط و فشار خون بالا را افزایش می‌دهد. این پژوهش که توسط محققان دانشگاه مینه سوتای آمریکا انجام شده است نشان می‌دهد تنها 35 درصد شرکت‌کننده‌ها بعد از بیدار شدن به طور منظم صبحانه می‌خورند.


خلاصه
خلاصه اینکه صرفنظر کردن از اولین وعده ی غذایی روز، به دلیل روزه ی اجباری و گرسنگی طولانی مدت، بدن را در حالت فشار و استرس قرار می‌دهد. این حالت در طولانی مدت باعث بروز اختلالاتی در متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن می‌شود و این مشکل نیز سلامت انسان را به روش‌های گوناگون در خطر قرار می‌دهد. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به دلیل بی اشتهایی، کمبود وقت و یا عدم آگاهی از آسیب‌های صبحانه نخوردن از خانه بیرون می‌زنید بهتر است در این عادت نادرست تجدید نظر کنید. با مرور نتایج ذکر شده متوجه خواهید شد که با ایجاد تغییرات ساده ای در سبک زندگی می‌توانید از بروز خطرات جدی در سلامتی جلوگیری کنید.

فاطمه مهدی پور
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

مطالب مرتبط:

زود صبحانه خوردن فایده دارد؟
صبحانه‌ی ایده‌آل من (قسمت اول)

صبحانه‌ی ایده‌آل من (قسمت دوم)
9 توصیه ی صبحانه ای برای کاهش وزن
صبحانه پروتئینه بخورید تا قندی نشوید
بدترین‌هایی که می‌شود برای صبحانه خورد
آقای محترم قلبت را دوست داری؟ صبحانه بخور!
چرا باید صبحانه بخوریم؟
این‌ها را بخورید تا سرحال و سرزنده باشید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.