تبیان، دستیار زندگی
از آنجا که روزانه حجم بالایی از اخبار و اطلاعات در شبکه های اجتماعی ردو بدل می شود در میان این حجم بالا از اطلاعات، همیشه حواشی و نکات جالبی وجود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چوپان پر مخاطب در اینستاگرام

حاشیه هایی از شبکه های اجتماعی


از آنجا که روزانه حجم بالایی از اخبار و اطلاعات در شبکه های اجتماعی ردو بدل می شود در میان این حجم بالا از اطلاعات، همیشه حواشی و نکات جالبی وجود دارد.

شبکه های اجتماعی

با تبدیل شدن شبکه های اجتماعی به یک رسانه قدرتمند رسانه های رسمی زیادی اخبار و جریانات این شبکه ها را بازنشر می کنند که در ادامه چند مورد از اتفاقات شبکه های اجتماعی در طول یک هفته گذشته را مرور می کنیم:
الکی مثلا ...
یکی از موضوعاتی که طرفداران زیادی را در شبکه های اجتماعی پیدا کرده جملاتی است با عنوان الکی مثلا... که همه جا دیده می شود که نمونه جالب آن سایت عصر ایران است که در مطلبی تصاویری از اتفاقات جاری در جامعه را منتشر و با عنوان جملات الکی مثلا به زبان طنز همراه با نقد جملاتی را برای هر عکس عنوان کرده است.
چوپان پر مخاطب در اینستاگرام

موضوع دیگری که مورد توجه سایت های زیادی قرار گرفت مربوط به صفحه یک روستایی ساکن در شمال ایران در اینستاگرام است که به یکی از پرطرفدارترین صفحات در شبکه اجتماعی تبدیل شده و در این هفته سایت های زیادی این مطلب را به نقل از عصر ایران بازنشر کردند:
 "محمد قاسم" از اهالی روستای گز شرقی در مرز گلستان و مازندران است که صفحه اینستاگرامش به آدرس salarpolad طرفداران فراوانی پیدا کرده است. او در صفحه اش خود را اینگونه معرفی کرده است: یک دهاتی بی سواد چوپان کشاورز شمالی.
یکی از پست های اینستاگرامی محمد قاسم: دو قلو بودن/ یکی مثل روز سفید/ یکی مثل شب سیاه/ سیاهه که پسر بود زیر فشار زایمان,دوام نیاورد و.../ اما خواهرش.../ باز هم جای شکرش باقیه/ وگرنه بیچاره مادره دیپرس(افسرده) میشد/ اونوقت مجبور بودیم ببریمش روان درمانی/ اونم تو این سوز و سرمای زمستون و روستا ما که یک دکتر عمومی که هیچی,یک دامپزشک که هیچی، یک حکیم که هیچی، یک امپول زن درستو حسابی هم نداره/ ولی حالا درسته که دهات ما دوا و دکتر درستو حسابی نداره ، اماااا/ آدمهای کاکول بسر و گوگوری مگوریی داره

با وجود شبکه های اجتماعی حاشیه های رسانه ای در رسانه بیشتر شده و به عنوان یکی از پر بازدید ترین مطالب هر رسانه ای محسوب می شود

گردوخاک اهواز و شعر منتسب به علیرضا قزوه

گردو خاک خوزستان یکی دیگر از محتواهای اصلی شبکه های اجتماعی در هفته اخیر بود که یکی از حواشی آن شعری منسوب به علیرضا قزوه است. این روزها شعری از علیرضا قزوه درباره گرد و خاک اهواز در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌شود که کنایه‌های زیادی به دولت دارد و نهایتا با واکنش وی مواجه شد و قزوه درباره انتساب این شعر به خودش توضیحاتی را منتشر کرد:
« "من همیشه شعرهایم را در وبلاگ خودم نشر می‌کنم و سایت ها و خبرگزاری های مختلف از اینجا برمی دارند. پس با صدای بلند اعلام می‌کنم این شعر که یک اشکال وزنی هم دارد و زبان شعری ‌اش هم با زبان شعری من بسیار فاصله دارد از من نیست."
حدود ساعت یازده شب است. می خواهم بخوابم سری به اینترنت می زنم و مطابق معمول هر روز  نامم را در صفحه گوگل 24 ساعت اخیر سرچ می کنم.  مطلبی با نام «شریعت پاسخ قزوه را داد» آن هم در خبرگزاری {...} توجهم را جلب می کند. باید خبر تازه ای باشد. با کمال تعجب متوجه می شوم فردی به نام شریعت به شعری پاسخ داده که اصلا از من نیست!!
شعر شروعش این است: اهواز اگر هوا ندارد/ ربطی به من و شما ندارد/ چون دولت ما قصد دخالت/ در خواسته ی خدا ندارد... الی آخر
دوستانی که مرا می شناسند و با زبان شعری ام آشنایند می دانند که من در طول بیش از سی سال شاعری  هرگز اشکال وزنی نداشته ام و همواره در عروض صاحب نظر بوده ام و پیشنهادهای تازه ای هم در عروض داشته ام و هرگز امکان ندارد اشتباهی چنین فاحش در مصراع اول بیت دوم _ قصد دخالت_ از من سر بزند!
ضمن آن که من همیشه شعرهایم را در وبلاگ خودم -یعنی در همین جا - نشر می کنم و سایت ها و خبرگزاری های مختلف از اینجا برمی دارند. پس با صدای بلند اعلام می کنم این شعر که یک اشکال وزنی هم دارد و زبان شعری اش هم با زبان شعری من بسیار فاصله دارد از من نیست. پس پاسخ آقای شریعت - که البته پاسخی به مراتب ضعیف تر از آن شعر ضعیف است و دارای چندین و چند اشکال وزنی و دستوری است- نیز متوجه همان شعر است، نه شعر من.»

شبکه های اجتماعی

اینها نمونه هایی از حواشی بود که در طول هفته گذشته در شبکه های اجتماعی مطرح و هر کدام به تعداد بالایی در سایر رسانه ها بازنشر شد. در کنار مطالبی که از شبکه های اجتماعی در رسانه های رسمی بازتاب پیدا می کند خود شبکه های اجتماعی هم به انتشار پیام هایی که در شبکه ای دیگر مورد توجه قرار گرفته و یا جذابیت هایی را داشته می پردازند و به این ترتیب چرخه ای از انتقال پیام های متنوع در رسانه ها چه رسمی مانند خبرگزاری ها و مطبوعات و چه شبکه های اجتماعی شکل می گیرد.

حاشیه هر جا که باشد فارغ از خوب و بد آن جذابیت هایی دارد که مخاطب را به دنبال خود می کشد. با وجود شبکه های اجتماعی حاشیه های خبری در رسانه ها بیشتر شده و به عنوان یکی از پر بازدید ترین مطالب هر رسانه ای محسوب می شود که طرفداران زیادی دارد. این حاشیه ها همیشه هم منفی نیستند و گاهی اوقات مطرح شدنشان در شبکه های اجتماعی حساسیت های بیشتر برای پیگیری مسئولان را به دنبال داشته، مانند همین گردو خاک اهواز.


فرآوری: علی احمدی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: فارس/ عصر ایران
مطالب مرتبط:
زلزله در شبکه های اجتماعی