تبیان، دستیار زندگی
پیامبر اكرم(ص) در مورد روز قیامت براى مردم سخن مى گفت. آیات زیادى از قرآن نیز درباره ی قیامت نازل مى شد. مردم از پیامبر اكرم(ص) مى پرسیدند: «قیامت چه وقت برپا مى شود؟» خداوند مهربان به تمام مردم، براى همیشه پاسخ مى دهد:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

فقط خدا مى‏داند


 پیامبر اكرم(ص) در مورد روز قیامت براى مردم سخن مى‏گفت. آیات زیادى از قرآن نیز درباره‌ی قیامت نازل مى‏شد. مردم از پیامبر اكرم(ص) مى‏پرسیدند: «قیامت چه وقت برپا مى‏شود؟» خداوند مهربان به تمام مردم، براى همیشه پاسخ مى‏دهد:


 از تو مى‏پرسند كه قیامت كى برپا مى‏شود. بگو: كه علم آن فقط نزد پروردگارم است و هیچ كس جز او وقت آن را آشكار نمى‏كند. بر آسمان‏ها و زمین سنگین است. به شما نمى‏رسد، مگر ناگهان. از تو مى‏پرسند گویا تو از آن آگاهى. بگو: علم آن فقط نزد خداست، ولى بیش‏تر مردم نمى‏دانند.


    آیه‌ی 187

 غیب نمى‏دانم


 كافران و مشركان براى مبارزه با پیامبر(ص) روش‏هاى مختلفى داشتند. گاه به او مى‏گفتند: «اگر تو با خدا ارتباط دارى چرا پروردگارت به تو خبر نمى‏دهد كه قیمت چه كالاهایى بالا مى‏رود تا آن‏ها را خریدارى كنى و سود ببرى؟ و چرا از خشكسالى و پر آبى سرزمین‏هاى مختلف آگاه نمى‏شوى تا از آن استفاده كنى؟» پاسخ قرآن را به آنان مى‏خوانیم:


 بگو: من اختیار سود و زیان خودم را ندارم، جز آن‏چه خدا بخواهد، و اگر غیب مى‏دانستم خیر فراوان به دست مى‏آوردم و هیچ بدى به من نمى‏رسید. من جز بیم دهنده و بشارت دهنده براى گروهى كه ایمان مى‏آورند نیستم.


    آیه‌ی 188

 خدا برتر است


 خداوند مهربان انسان را آفرید و برایش همسر قرار داد تا با او آرام گیرد. به او فرزندانى بخشید تا نسلش ادامه پیدا كند. هر چه براى زندگى نیاز داشت در اختیارش قرار داد. اما انسان با وجود تمام این نعمت‏ها به جاى پرستش خداوند یكتا، براى او شریكانى قرار داد. در قرآن چنین مى‏خوانیم:


 اوست كه شما را از یك تن آفرید و همسرش را از او آفرید تا كنار او آرام گیرد و چون او را دربرگرفت، بارى سبك برداشت و با آن گذرانید. پس چون سنگین بار شد، پروردگارشان، خدا را خواندند كه اگر به ما فرزند شایسته‏اى بدهى حتماً از سپاسگزاران خواهیم بود. پس چون خدا به آنان فرزند شایسته عطا كرد، در آن‏چه به ایشان داده بود، براى او شریكانى قرار دادند. و خدا از آن‏چه شریك مى‏گردانند برتر است.

آیات 189 و 190

 خودشان، ساخته شده‏اند


 مشركان به جاى پرستش خداى یكتا، بت‏هایى را مى‏پرستیدند كه خودشان آن‏ها را ساخته بودند و چنان بى‏عقل و اندیشه این كار را انجام مى‏دادند كه وجود بت‏ها را در سرنوشت و زندگى‏شان موثر مى‏دانستند. در مقابل آن‏ها قربانى مى‏كردند، دعا مى‏خواندند و براى رفع مشكلاتشان از آن‏ها یارى مى‏طلبیدند. خالق یگانه مى‏فرماید:


 آیا چیزهایى را شریك مى‏گردانند كه چیزى را نمى‏آفرینند و خودشان، ساخته شده‏اند؟ و نمى‏توانند آنان را یارى كنند و نه خودشان را یارى مى‏دهند. و اگر آنان را به هدایت دعوت كنید، از شما پیروى نمى‏كنند. چه آنان را بخوانید، چه ساكت باشید، براى شما یكسان است. در حقیقت، كسانى را كه به جاى خدا مى‏خوانید، بندگانى مانند شما هستند. پس آنان را بخوانید كه جواب شما را بدهند، اگر راست مى‏گویید.


    آیات 191 الى 194

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
سوره ی اعراف- آیات 88 الی 206-جزء نهم قرآن کریم

سوره ی اعراف- آیات 178 الی 186

سوره ی اعراف- آیات 169 الی 177

سوره ی اعراف- آیات 161 الی 168

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.