تبیان، دستیار زندگی
یوسف حاتمی کیا فیلمساز جوان و سینماگر انقلاب در گفتگوی اختصاصی با سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان از تجربه شیرین همکاری با پدرش گفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«یوسف» از پدر می‌گوید...

یوسف حاتمی کیا

یوسف حاتمی کیا فیلمساز جوان و سینماگر انقلاب در گفتگوی اختصاصی با سایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان از تجربه شیرین همکاری با پدرش گفت.
به گزارش روابط عمومی، بخش سینمایی موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این گفتگو را به مناسبت موفقیت در انتشار پشت صحنه فیلم سینمایی «چ» تهیه و منتشر کرده است.

یوسف حاتمی کیا فرزند ۲۳ساله ابراهیم حاتمی کیا سینماگر انقلاب و دفاع مقدس است که در تولید و کارگردانی فیلم سینمایی «چ» نقش موثری داشته است.
وی کارگردانی یک اثر انقلابی با محوریت یکی از مهمترین اشخاص دفاع مقدس را سخت توصیف کرد و افزود:«دو ماه کامل مشغول گرفتن مصاحبه ها و تدوین پشت صحنه بودیم. بحث این که مستند «چ» برای شبکه نمایش خانگی به این شکل باشد، به همت مهدی زاوری مطرح شد. ایشان در فیلم هم سمت مدیر فنی و مشاور کارگردان را داشتند. برای رسیدن به این فرمت فیلم های مختلف هالیوودی را دیدیم، چه هنری چه مورد پسند مخاطبان عادی سینما. در نهایت از جمع آن ها یک میانگین گرفتیم. یعنی تصمیم بر این شد که مستند ما نه خیلی آرتیستی و هیجانی باشد نه فاقد مفهوم و خالی از حرف. من سر صحنه حضور داشتم ولی نه عنوان همکار نزدیک آقای کریمی و به مسولیتی که در سمت دستیار کارگردان به من محول شده بود، می رسیدم. وقتی هم که راش ها به طور کامل بدست ما رسید، دقیقا در جریان جزئیات قرار گرفتم. ایده اصلی ما برای ساخت مستند پشت صحنه فیلم این بود که گفت وگوهایی با عوامل فیلم در مورد جزئیات کار گرفته شود. تصاویر پشت صحنه هم قرار بود به‌عنوان مکمل برای انتقال همین جزئیات به کار ما بیایند.
مصاحبه با عوامل را گرفتیم و تدوین را انجام دادیم. از این جا به بعد دیگر آقای کریمی حضور نداشتند. ۹ آیتم در نظر گرفتیم که مفصل ترین آن بازیگری است که ۲۶ دقیقه زمان آن است. به هر حال فکر کنم برای مخاطب این بخش هم جذاب باشد برای همین مفصل شد. »

یوسف حاتمی کیا نگاه پدرش را در تولید پشت صحنه این فیلم موثر دانست و تصریح کرد:«تمام حواس ما جمع این موضوع بود که مستند پشت صحنه فیلم چ بتواند تمام تلاشی که برای ساخت این فیلم شد را نشان دهد. در انتخاب صحنه ها هم دقت می کردیم که به اتفاقاتی که در گذشته رخ داده بود، زیاد توجه نداشته باشیم. امیدوارم آنچه از پشت صحنه چ تهیه شده، بدون این قضاوت ها باشد چراکه ارزش کار تمامی کسانی که دو سال درگیر این کار بودند باید دیده می شد. پدرم شخصا دوست ندارند به این موضوعات ورود کنند ما هم سعی کردیم به عقیده ایشان احترام بگذاریم. نه اینکه اصلا در جریان نباشند. ما هر کدام از آیتم ها را که تمام می کردیم به ایشان نشان می دادیم و اگر نظری داشتند بیان می کردند که خوشبختانه از غالب آیتم ها راضی بودند. یعنی این نبود که در طول تولید مدام راش ها را نشان دهیم و مدام توضیح بدهیم که قرار است چه بکنیم. گرفتن تائیدیه نهایی هم رویه ای حرفه ای است.»

این گفتگو توسط  احمد رنجبر برای بخش سینما و تلویزیون تبیان تهیه شده و متن کامل آن در بخش سینمایی سایت تبیان قابل مشاهده است.

تنظیم: هومن بهلولی