تبیان، دستیار زندگی
خداوند مهربان انسان را آفرید و او را هدایت كرد و به او چشم و گوش و عقل و نعمت هاى فراوان دیگرى بخشید تا بیندیشد و راه سعادت و خوشبختى را پیدا كند. اما بعضى از مردم، گمراهى را به هدایت ترجیح مى دهند، به گناه مشغول مى شوند و گویى صداى راهنمایان را نمى شنوند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

بدتر از چهارپایان


 خداوند مهربان انسان را آفرید و او را هدایت كرد و به او چشم و گوش و عقل و نعمت‏هاى فراوان دیگرى بخشید تا بیندیشد و راه سعادت و خوشبختى را پیدا كند. اما بعضى از مردم، گمراهى را به هدایت ترجیح مى‏دهند، به گناه مشغول مى‏شوند و گویى صداى راهنمایان را نمى‏شنوند. عقل و اندیشه خود را به كار نمى‏گیرند و به خودشان ستم مى‏كنند و خود را از نعمت‏هاى الهى محروم مى‏كنند در حقیقت انسانى كه از عقل و اندیشه‏اش استفاده نكند، همانند حیوان مى‏شود و شاید بدتر از حیوان؛ زیرا حیوان امكان اندیشه و تفكر را ندارد، ولى انسان این امكان را دارد و استفاده نمى‏كند. خداوند مهربان مى‏فرماید:


 هر كه را خدا هدایت كند، پس او هدایت یافته است؛ و كسى را كه گمراه كند، پس آنان خودشان زیانكارند. و در حقیقت بسیارى از جن و انسان را براى جهنم آفریده‏ایم. دل‏هایى دارند كه با آن نمى‏فهمند و چشم‏هایى دارند كه با آن‏ها نمى‏بینند و گوش‏هایى دارند كه با آن‏ها نمى‏شنوند. آنان مانند چهارپایانند، بلكه گمراه‏ترند. آنان غافلان هستند.


    آیات 178 و 179

 نام‏هاى نیكو


 تمام نام‏هاى خوب و صفات پسندیده، مخصوص خداوند است و اصلِ همه‌ی نیكى‏ها اوست. اگر كسى صفت خوبى دارد، خداوند به او بخشیده است. انسان چون جانشین خداوند در زمین است باید تلاش كند تا صفات الهى را در خود به وجود آورد. در روایات فراوانى آمده است كه خداوند نود و نه اسم دارد كه هر كسى او را به این نام‏ها بخواند، دعایش پذیرفته مى‏شود. یگانه‌ی مهربان در قرآن مى‏فرماید:


 و نام‏هاى نیكو مخصوص خداست، پس او را با آن‏ها بخوانید و كسانى را كه در مورد نام‏هاى او كج‏روى مى‏كنند، رها كنید. به زودى براى آن‏چه انجام داده‏اند، كیفر خواهند شد.


    آیه‌ی 180

به آنان مهلت مى‏دهیم


 گروهى از مردم، هم خودشان هدایت شده‏اند و هم دیگران را هدایت مى‏كنند. اما افرادى هستند كه به جاى هدایت، گمراهى و گناه را انتخاب مى‏كنند و لذت‏هاى دنیا را به سعادت آخرت ترجیح مى‏دهند. آنان به نصیحت‏ها و راهنمایى‏هاى دیگران توجه نمى‏كنند. خداوند مهربان به این بندگانش مدتى مهلت مى‏دهد. به آنان نعمت مى‏دهد، شاید پشیمان شوند و بازگردند. اما آنان نه تنها بازنمى‏گردند، بلكه با سوءاستفاده از نعمت‏هاى خدا، از انسانیت و پاكى فاصله مى‏گیرند و به تدریج به سوى هلاكت و بدبختى نزدیك مى‏شوند. خداوند مهربان مى‏فرماید:


 و از كسانى كه آفریده‏ایم، گروهى هستند كه به حق هدایت مى‏كنند و به حق داورى مى‏كنند، و كسانى كه آیات ما را دروغ خواندند، به تدریج از جایى كه نمى‏دانند گرفتارشان مى‏كنیم. و به آنان مهلت مى‏دهیم. به راستى كه تدبیر من بسیار محكم است.


    آیات 181 الى 183

 مجنون نیست


 مردم مكه، پیامبر اكرم(ص) را به خوبى مى‏شناختند. با فكر و تدبیر و امانت‏دارى او آشنا بودند. اما هنگامى كه او خود را به عنوان پیامبر خدا معرفى كرد، گفتند: «او دچار جنون و دیوانگى شده است.» مى‏گویند شبى حضرت محمد(ص) بالاى كوه صفا رفت و تمام مردم را صدا زد و آنان را به یگانه‏پرستى دعوت كرد و از مجازات الهى بیم داد. بت‏پرستان به جاى آن كه به سخنان او توجه كنند، گفتند: «او دیوانه شده، از شب تا صبح آرام ندارد.» قرآن به این كافران چنین پاسخ مى‏دهد:


 آیا نیندیشیده‏اند كه همنشین آنان جنون ندارد؟ او جز بیم‏دهنده‏اى آشكار نیست. آیا در ملكوت آسمان‏ها و زمین و آن چه خداوند آفریده است نظر نمى‏كنند و این كه شاید زمان مرگشان نزدیك شده باشد؟ پس به كدامین سخن، بعد از آن ایمان مى‏آورند؟ كسى را كه خدا گمراه كند، هیچ هدایت كننده‏اى ندارد و آنان را در سركشى‏شان سرگردان رها مى‏كند.


    آیات 184 الى 186

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
سوره ی اعراف- آیات 88 الی 206-جزء نهم قرآن کریم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.